* OtoHaber Onno Usta'dan alıntıdır...
Opel Astra’da Turbo ve Rodaj Konularında Bilgi Verir Misiniz?
Onno Usta sorularınızı yanıtlamaya devam ediyor.
Otomatik şanzımanlı Opel Astra 1.4 Turbo sahibiyim ve şu anda 700 km'de olan aracımla ilgili size birkaç sorum olacak. Öncelikle turbonun ömrünü korumak için aracı çalıştırdıktan sonra motorun biraz ısınmasını beklemek ve ardından motoru durdurmadan önce de 1 dakika rölantide çalışması gerektiğini biliyorum. İkinci sorum ise motorun rodaj dönemiyle alakalı olacak. Yeni nesil motorlarda artık rodaj yani alıştırma döneminin kalktığı belirtilse de aracı kullanırken bu aşamada önerebileceğiniz bir şeyler var mı? Diğer tarafta rodaj süresinde motoru zorladığımız zaman, turbo ve diğer parçalar zarar görür mü? Son olarak: aracımla yolda tam gaz veya ara hızlanma denemeleri yaptım ve bu durumun motora zararı oldu mu? Aracımla ilgili önerebileceğiniz noktalar var mı?
Emrah Bozkurt
Sayın Emrah Bozkurt,
Sürekli gelişen teknolojiye paralel olarak yeni nesil motorlarda ilk çalıştırmadan sonra motorun ısınması için çok fazla bekleme zorunluluğu yok. Motoru çalıştırıp yaklaşık 10 saniye bekledikten sonra yola çıkmanız mümkün. Özellikle motorun ısınmasını hızlandıran sistemler sayesinde aracın kontağını çevirip yola çıktığınızda da yakıt tüketiminde de ekonomi sağlarsınız. Motoru, stop etmeden önce ise rölanti devrinde 1 dakika beklemek gibi bir kural da yok. Ancak turbo motorlu bir araçla yüksek devirlerde özellikle uzun yol sürüşlerinin ardından turbonun yağlanması için motoru durdurmadan önce 10-20 saniye beklemekte yarar var. Özellikle şehir içinde veya aracı park etme sürecinde motor düşük devirde çalışırken turbo da çok düşük devirde döner. Motoru durdurduğunuzda ise turbo durur. Ancak aracın üretimi sırasında bazı sorunlar varsa, ya da parçaların birbirlerine alışmalarının sorunsuz olması için 0 km araçlarda ilk 1,000 km'de dikkat etmekte yarar var.