Sifir araç rodaj dönemi

  • Konuyu Başlatan Konuyu Başlatan Mr.Clio
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi
Kullanma klavuzunda rodaj diye bir bölüm var zaten. Aslında tek yapılması gereken reno personeline ne yapacağını sormamak zira bana dizel almama rağmen benzinli rodajini anlatmıştı. :)
 
1000km den önce 3000d/dk ya pek çıkmayın.İlk 1000km den sonra Rodaj için genelde yokuş aşağı basıp 3000 -3500 devirlere çıkmak ,uzun yokuş inişlerinde kendi hızlanmasına bırakmak güzel açıyor.

Yavaşla hızlan ile motor açılmaz ki.Önemli olan motoru zorlamadan devir yaptırmak bunu unutmayın yeter :eyv

Mr Clio nun tavsiyeleri motoru çok zorlar ,vuruntuyu artırır motorun en sevmediği şey düşük devirde gaza tam yüklenip onu devirlenmeye zorlamaktır .İlk kullanımı ne kadar sert yaparsanız motorunuz o kadar çabuk aşınır o kadar çabuk biter yakıt tüketimi de artar.

Yüksek viteste düşük devir yaptırmayın,akıcı kullanmaya çalışın, motoru zorlamaya en azından 2000kmden sonra başlayın

Debriyajdan kaldırınca stop etmesi ilginç 40000 ve 50000km de kangoolarımız var ikiside direk debriyajla kalkıyor hatta hiç gaz vermeden 2. 3. devam ediyor.biri 85hp 1400kg diğeri 105hp 1450kg

Clio 4 ler çok daha hafif rahat kalkması gerek

günaydın arkadaşım,



herkesin bildiğine,tecrübesine saygım var ama sizden ricam benim tavsiyelerim ile ilgili yazdıklarımda emin değilim bu benim fikrim demiş isem yanlış olabileceğim ile ilgili yada tersine katıldığınız ile ilgili gönül rahatlığı ile beni eleştirin her zaman açığım ve saygı duyarım.


fakat bir yandan 13 yıldır yaptığım iş ile ilgili bir yorum yapmışsam, bunun kendi düşünce veya doğrularım değilde kullanım kılavuzu şeklinde Volvo (hem otomotiv hem iş mak) nun vermiş olduğu bir talimatsa bence üzerine yorum yapmak çok doğru olmaz be hocam.



şimdi burada ne benim nede sizin amerikayı yeniden keşfetmemize gereği yoktur, dizel motor rodaj şekli ve sebebi katı bir kural, kalın harflerle zaten belirlenmiştirki.

aşağıda size bir link gönderiyorum, eğer İngilizceniz var ise DONT ları okuyun yani yapılmaması gerekenleri sonra DO ları yani yapılması gerekenleri.

kendimce size yardımcı / tercüman olayım (lütfen yanlış anlamayın bilmişlik olarak değil tatlı dil ile ve yardımcı olmaya çalışarak diyorum)

DON'T run the engine hard for the first 50 to 100 miles. It is recommended that the engine be operated around the torque peak (1500 to 1800 RPM) in high gear. This loads the engine very gently, and allows the internal parts to "get acquainted" without any extreme forces.


motorunuzu ilk 50-100 km çok sert kullanmayın, tavsiyemiz en yüksek torque olan (genelde 1500-1800rpm demiş ) yüksek viteste sürünüz, bu motora kibarca bir yük bindirir ve parçaların birbiriyle uyuşmasını abartı yükler olmadan zarar vermeden sağlar.

burada arkadaşın söz ettiği araç bir hacimli bir dizel bizim burada not etmemiz gereken PEAK TORQUE yani en yüksek torque olan devirler, peki bu bizim Renaut 1.5dci larda kaç devir? aynen söz ettiğim gibi 2000-2500rpm.

bunun haricinde yüksek viteste sürünüz diyor yani benim dediğim gibi hep bir üst vitese geçerek yük ile sürünüz diyor.


DON'T let the engine idle for more than five (5) minutes at any one time during the first 100 miles

aynen benim söylediğim gibi aracınızı boşta uzun süre bırakmayın diyor


DO drive the engine at varying RPMs and speeds until about 1000 miles. The idea is to alternately heat and cool the rings under varying RPMs. Manual transmission-equipped trucks are the best for this as they typically employ engine compression to slow the vehicle during normal operation, this constantly allows for varied RPMs

aracınızı sürekli değişken devirlerde kullanınız (peak torque unutmayın) 1800-2500rpm baz alınabilir, burada maksat piston segmanlarına (rings dediği) sıcak soğuk girdisi sağlamaktır demiş , mümkün oldukça aracınızı motor freni ile yavaşlatınızki buda kompresyon sağlasın.

DO put a load on the engine at around 1000 miles, and get the thing hot! Diesels are designed to work, and in many cases, they operate best under a load. Baptize your engine with a nice "initiation load," to introduce it to hard work. Keep the revs up (but watch the EGTs), and make sure the coolant temps rise.



ilk 1000km aracınıza yük veriniz (load yani yük) (lütfen bu kelimeyi not edin YÜK bu önemli) ve motora ısı girdisi sağlayınız, dizel motorlar yükle çalışmak için tasarlanmıştır motorunuzu doğduğunda (yani rodaj süresinde) onu yük ile vaftiz edin mutlaka (baptize).





özetle buradaki prosedür/ talimatları iyice okursak benim başta belirtiğim ve sizin motoru çok zorlar, motorun en sevmediği şey dediğiniz ve vuruntaya sebeb olur dediğiniz adım aslında doğru bir adım be hocam. lütfen yanlış anlamayın sadece doğruları belirtmeye çalışıyorum.


dizel motorunuzu tamda sizin yapılmaz dediğiniz yük ile açarsınız buda benim konu başladığında belirtiğim talimatlarla çok temiz ve rahatça oluyor zaten özetle ters bir noktası yok.

Volvo bizim Volvo servisimizde rektifiye ettiğimiz motorları Volvo sertifikası veriyor ve emin olun dünyada görebileceğiniz en pimpirikli, standartları yüksek, sınırları zorlayan ırk Almanlar değil İsveçlilerdir, bir adım atıyorsa o adımın mükkemel olduğuna çok emin olmadan atmaz ve bizim bu motorlara verdiği talimatlarda bu şekildedir,benim tecrübelerimde bu şekilde açılanlar daha sağlıklı olmuştur.

size çevirisini yaptığım talimatların linkini aşağıda paylaşıyorum:

http://www.thedieselstop.com/contents/getitems.php3?Breaking in a Diesel Engine
 
hocam cidden bu 100 km lik yaptığım yavaşla hızlan tekniğinin etkisi var sanırım araç kalkışlarda daha güçlü oldu. birde bu işlemi yapmadan önce gaz vermeden debrijayı bıraksamda gidiyordu sonradan gaz versemde oluyordu artık debriyajı bırakırken gaz pedalına basmamı istiyor araç.

Or,by arkadaşım günaydın,



rica ediyorum diğer yorumlardaki olumsuz sayabileceğiniz yorumlardan etkilenmeyin. aracınızda şu an siz kompresyonu yükseltiyorsunuz yani olabildiğince segmanlarından sızdırmaz, yağ yakmaz hale getiriyorsunuz (buda zaten arzulanan istenendir)


bir motor kompresyonu düşük ise gevşek olur, bugün gidin 1972 model bir Renault Toros alın bırakan kalkışı yada ilk vitesi o araba sabitken 5 inci vites ile bile yine kalkar, bırakın birinci vitesi gaz vermeden 2yi 3ü bile kalkar.


ama bir yandan motoru 9,000cc -384hp olan dizel bir sıfır kamyonu gaz vermeden kaldırın arkasında yük olmasa bile dank dank dank edip stop etmek isteyecektir işte bu sağlıklı kompresyonu yüksek motordur.

bunun ana sebebi metaller birbirine daha sıkışıktır, motor gevşek değildir ve motor daha fazla yakıt isterki canlı kalsın. fakat bu şu demek değildir motor sağlıksız yada çok yakacak.

eğer bir elektrik üreten bisiklete binerseniz ve halatı gevşek tutarsanız o bisikletde pedalı çevirmediğinizde bile hız kazanan teker 20-30 tur atacaktır ama o bisikletdeki o gevşek halat ayarı yüzünden sonradan yırtınsanızda yeteri kadar elektrik üretemeyecek ve ampülü ışıldatamayacaksınız.


aynı olayı tersine çevirip halatı sıkıştırdığınızda pedalı çevirip bıraktığınızda evet teker tur atma sayısı azalacaktır fakat üretiğiniz elektrik çok daha yüksek, harcadığınız enerji çok daha amacına uygun harcanmış verimli olmıuş olacaktır.

yani özetle korkulacak bir şey yoktur, motorunuz şu anda yavaş yavaş daha az sızdırıyor, komresyonu yükseliyor ve beyin buna zamanla alışacak, yaşadığınız olay gayet normaldir ve zaman içersinde beyin kendini ayarlayarak geçecek bir durumdur, sizinde aracınız diğer arkadaşlarınki gibi çok geçmeden gaz vermeden debriyaj ile kalkabilecektir merak etmeyin ve beyne zaman tanıyın asıl fark (çok abartı olmasada) sonradan çıkacaktır, motorunuz daha az yakacak, daha orta ve üst devirlerde özellikle daha seri olacaktır.


diğer arkadaşlarınki gibi gayet sıradan sürerek büyük dalgalanmalara bıraklımayan motoru (rodaj yapılmayan ve normal sürülen)beyin çok kolayca takip eder, ama bir yandan racechip gibi boxların takıldığı, motorun çok gevşekken birden sızdırmaz olduğu motor durum ve rodaj gibi sürekli dalgalanmaların oldu durumlarında ecu yani beyin durumu tanımak ister ona göre yakıt basıncı,süresini,avansını ayarlar.


emin olun atılan adımlar gayet doğru, 1-2 değil yeni motorlar çıkana kadar geçen vakit içersinde rodajı bu şekilde yapılan uzman rodajlı 1 milyon araç vardır daha aksi şekilde açılması gerek bu yanlıştır diye gelen bir talimat görmedim yada bu şekilde tavsiyede bulunup sonradan bana teşekkür etmeyinide.


sizden ricam madem siz bu şekilde açtınız ve sizi tanımıyorum o halde siz benim tarafsız örneğim olabilirsiniz, sizden ricam parasını ben size yollayım aracınınız 6000km ye gelince benim bu açtığım konu adına herhangi bir yakınınızda DYNO servisine gidin ve beraber bu şekilde açılan bir aracın gerçektende azda olsa daha başarılı olup olmadığını arkadaşlara elle tutulur verilerle gösterelim.
 
Benim itirazım gaza yüklenme konusunda.

Ayrıca DCI peak torque yani tepe değeri öncekilerde 1900d/dk sonrakilerde 1750d/dk dır.Energy etiketlilerde 1500d/dk

""DON'T run the engine hard for the first 50 to 100 miles. It is recommended that the engine be operated around the torque peak (1500 to 1800 RPM) in high gear. This loads the engine very gently, and allows the internal parts to "get acquainted" without any extreme forces.


motorunuzu ilk 50-100 km çok sert kullanmayın, tavsiyemiz en yüksek torque olan (genelde 1500-1800rpm demiş ) yüksek viteste sürünüz, bu motora kibarca bir yük bindirir ve parçaların birbiriyle uyuşmasını abartı yükler olmadan zarar vermeden sağlar.""

ilk 80-160km lerde max torkun üretildiği 1900-2000d/dk larda vites değiştirip yüksek viteste kibarca gaz vererek hızlanın diyor bu sayade parça uyumu daha iyi olacaktır.Yani kontrollü aşınma için ilk km lerde gaza yüklenmeden hızlanın diyor.

Benim takıldığım konuda buydu hızlanmak için gaza yüklenin konusu ,bence bu ilk kmlerde motor aşınmasını hızlandırır.

Ama siz yıllardır bu işle uğraştığınız bakım tamir yaptığınız için sizin görüşünüzede saygılıyım ancak şahsen hiçbir şekilde gaza yüklenerek motor açma taraftarı değilim.

Ben ilk km lerde kibar yüklenerek ,genelde 2500 ve üzeri devirlere yokuş aşağılarda gazlayarak, uzun yokuşlarda talimattaki gibi yüksek viteste kompresyona bindirerek yaptım ve araç MAŞALLAH diyelim ilk günki gibi çalışıyor ve sessiz.

Zaten motorlar rodajlı çıkıyor ve renault ilk 1000km den sonra istediğiniz gibi kullanabilirsiniz diyor.

Yanlız değişken devirlerde kullanın uyarısı güzel buna daha önce dikkat etmemiştim güzel bilgilendirme teşekkürler Mr.Clio :eyv
 
Benim itirazım gaza yüklenme konusunda.

Ayrıca DCI peak torque yani tepe değeri öncekilerde 1900d/dk sonrakilerde 1750d/dk dır.Energy etiketlilerde 1500d/dk

""DON'T run the engine hard for the first 50 to 100 miles. It is recommended that the engine be operated around the torque peak (1500 to 1800 RPM) in high gear. This loads the engine very gently, and allows the internal parts to "get acquainted" without any extreme forces.


motorunuzu ilk 50-100 km çok sert kullanmayın, tavsiyemiz en yüksek torque olan (genelde 1500-1800rpm demiş ) yüksek viteste sürünüz, bu motora kibarca bir yük bindirir ve parçaların birbiriyle uyuşmasını abartı yükler olmadan zarar vermeden sağlar.""

ilk 80-160km lerde max torkun üretildiği 1900-2000d/dk larda vites değiştirip yüksek viteste kibarca gaz vererek hızlanın diyor bu sayade parça uyumu daha iyi olacaktır.Yani kontrollü aşınma için ilk km lerde gaza yüklenmeden hızlanın diyor.

Benim takıldığım konuda buydu hızlanmak için gaza yüklenin konusu ,bence bu ilk kmlerde motor aşınmasını hızlandırır.

Ama siz yıllardır bu işle uğraştığınız bakım tamir yaptığınız için sizin görüşünüzede saygılıyım ancak şahsen hiçbir şekilde gaza yüklenerek motor açma taraftarı değilim.

Ben ilk km lerde kibar yüklenerek ,genelde 2500 ve üzeri devirlere yokuş aşağılarda gazlayarak, uzun yokuşlarda talimattaki gibi yüksek viteste kompresyona bindirerek yaptım ve araç MAŞALLAH diyelim ilk günki gibi çalışıyor ve sessiz.

Zaten motorlar rodajlı çıkıyor ve renault ilk 1000km den sonra istediğiniz gibi kullanabilirsiniz diyor.

Yanlız değişken devirlerde kullanın uyarısı güzel buna daha önce dikkat etmemiştim güzel bilgilendirme teşekkürler Mr.Clio :eyv

yorumun için teşekkür ederim,saygı çerçevesinde ve kibar dil ile birbirimizi kırmadan hoş sohbet etmek herzaman, yapıcı olmak lazım forumdaşlarca ve bunu yakalamak sizinle hoş kardeşim,teşekkürler.


1.5dci dynolarına bakıyorum (veriler,iddialar aksini söylesede) 1.5dcilar hep 1800-2000rpmde torquenu adam gibi yakalıyor (hatta 2500lerde asıl maksı yakalıyor) ve 2500rpmden sonra inişe başlıyor, işte bu sebeble asıl sürmek ,kullanmak istediğimiz alan 1800-2500rpm arasıdır.

örnek olarak size adam gibi dyno verisi yollayayım (renaultun iddialarına çok aldanmayın 1500rpmde maks tq şaka gibi bir iddiadır emin olun, bu devirde 9000cc scania kamyonlar ancak yakalar o peakleri :) )

buradaki videoda yazılım öncesi ve sonrası dyno verileri mevcut bundaki öncesi olan grapha bakarsanız anlarsınız demek istediğimi:

https://www.youtube.com/watch?v=mhk_FFInn84

hatta yine youtubeda 1.5 dci reprogrammation derseniz çoğu 1.5dci clio 4 90hp lerin aslında 94-98hp arası ve 216-234tq arası güç üretiğini görürsünüz buda renaultun verisinin ne denli aldatıcı olduğunu gösterir bir nebze ve yine bir clio4 1.5dci dan diğerine alınan gücü ne denli farklı olabildiğine (muhtemelen rodaj,bakım aralığı,filtre vs).


DONT dediği kısımdaki HARD kelimesi yük için değil abanmak,sert kullanmak anlamındadır HARDCORE,HARD Porn dan aklınıza gelsin :) bu Türkçe sert anlamında İngilizcede mecazi anlamda hızlı,agresif anlamında demek .

buna bende karşıyım zaten,yani ani hızlanmalardan,2500rpm üstünden, maks hızlardan vs ama yük buna girmez zaten adamlar çok güzelce net bir dil ile DO lar arasında dizel motor yük için tasarlanmış motordur ve yük ile çalışır motorunuzuda ilk çıktığında yük ile vaftiz edin demiş buradan ne demek istediğini daha net anlayabilirsiniz.

dediğim gibi 1800rpmi düşürmeyecek şekilde ve 2500rpmi geçmeyecek şekilde gaz pedalına %70-80 gaz vererek yani yük vererek motoru zorlamamış olur motora istenilen yükü vermiş olursunuz ve sert kullanmamış olursunuz , bu devirlerin içersindede motor ztn vuruntuya maruz kalmaz.
 
Bende Mr.Clio hocamın dediği gibi açtım motoru fakat 1.500 km den sonra ne yapmak lazım. Aynı şekilde devam mı edelim yoksa motoru zorlamadan (2.500 rpm geçmeden) sabit hızlı kullanmaya eco modu açmaya başlayabilir miyiz?
 
mr.clio hocam

benzinli araçta uygulyorum dedeiklerinizi. 100 km lik bu işlemi yapmadan önceyle yaptıktan sonraki kalkışlarda fark var. araba öne atıldı mesela bu işlemden sonraki ilk gün kalkışta ne oluyoruz oldum. birden fırlamaya başlayınca şaşırdım doğrusu.

birde daha motoru çalıştıır çalıştırmaz tam gaz yüklenmiyorum bunun altını çizeyim. pati çekerek kalkış yapalım gibi bir bir durum yok. öyle algılanmasın. 1 dk dan daha fazla rölantide çalıştırmamaya çalışyıorum. ama araç turbolu olduğu için mecburen 35-40 saniye bekliyorum hareketten önce sistemin yağlanması için. sakin bir kalkışla motor ısınana kadar sakin gidip ne zaman motor ısındı o zaman yaptım bu işlemi.3000 d/d civarıda vites atıyorum zaten.

şehir içinde ankarada tam gaz ile kullanamıyorum zaten turboluda olduğu için birden uçmaya kalkışıyor araba :D şehir içinde daha çok trafiksiz ortamda dur kalk ve vites değişimi ile yarım gaz olarak sakin kullanıyorum mecburen. park ederkende gene 35-40 saniye bekleyip öyle durduruyorum motoru.
 
Mr clio hocam benim yaptığım doğrumu peki bu konuda yorum Yapar mısın
 
Bende Mr.Clio hocamın dediği gibi açtım motoru fakat 1.500 km den sonra ne yapmak lazım. Aynı şekilde devam mı edelim yoksa motoru zorlamadan (2.500 rpm geçmeden) sabit hızlı kullanmaya eco modu açmaya başlayabilir miyiz?

günaydın,iyi haftalar,



1500km geçtiyse rodaj adına çok rahat olabilirsiniz işlem bitmiş gibi birşeydir, sadece yavaş yavaş zamanla 6000kmye doğru piston ve segmanların haricinde diğer parçalarda alışacak,açılacaktır o sebeble gündelik normal kullandığınız gibi kullanın özel bir şey yapmayın , aracı boşuna yüklemeyin,sıkıştırmayın (rodaj bitmiştir) ve sadece 2500rpmyi 6000km dolana kadar çok sık geçmeyin okadar.
 
mr.clio hocam

benzinli araçta uygulyorum dedeiklerinizi. 100 km lik bu işlemi yapmadan önceyle yaptıktan sonraki kalkışlarda fark var. araba öne atıldı mesela bu işlemden sonraki ilk gün kalkışta ne oluyoruz oldum. birden fırlamaya başlayınca şaşırdım doğrusu.

birde daha motoru çalıştıır çalıştırmaz tam gaz yüklenmiyorum bunun altını çizeyim. pati çekerek kalkış yapalım gibi bir bir durum yok. öyle algılanmasın. 1 dk dan daha fazla rölantide çalıştırmamaya çalışyıorum. ama araç turbolu olduğu için mecburen 35-40 saniye bekliyorum hareketten önce sistemin yağlanması için. sakin bir kalkışla motor ısınana kadar sakin gidip ne zaman motor ısındı o zaman yaptım bu işlemi.3000 d/d civarıda vites atıyorum zaten.

şehir içinde ankarada tam gaz ile kullanamıyorum zaten turboluda olduğu için birden uçmaya kalkışıyor araba :D şehir içinde daha çok trafiksiz ortamda dur kalk ve vites değişimi ile yarım gaz olarak sakin kullanıyorum mecburen. park ederkende gene 35-40 saniye bekleyip öyle durduruyorum motoru.

anladım Or-by kardeşim, gayet güzel, bu şekilde devam edebilirsin.
 
Geri
Üst