Sifir araç rodaj dönemi

  • Konuyu Başlatan Konuyu Başlatan Mr.Clio
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi
Motorun açıldığı yerden yağ kaçırmasın sonra :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Bence rodoj suresi yoktur. Milyonlarca aractan sadece %1 kismi uygular bu kurallari, evet rodaj olabilir belki ama kimse uygulamiyorsa bence yok sayilir. Bence arac nasil acilir, yuksek devirde vites degistirerek otobanda en az 150 km/hizla 3 saat yol gidin bakin arac nasil aciliyor. Bende rodaj var diye ilk zamanlar 2500 deviri gecirmedim arac sagir kaldi yakit 8.0 veya 7.8 civarindan asagi inmedi. Bir abimin tavsiyesi uzerine yukarda anlattigim islemi yaptim aracima, yakitim su anda sehirici 6.5 , performanslida kullandim 6.7 oldu. Aracim 5600 km de su anda. Tavsiye ederim.
1.2 75 bg joy




Arabanın rodajını mekanik anlamda umuyorum ilk yazımda anlatabildim.


olayın tamamı silindir duvarında aşındırıcı bir zemin ve bu aşındırıcı zeminin pistonlarınızı saran segmanları traşlayarak sıfır boşluk bırakacak şekilde olmasını hedeflemesidir.

burada en kritik olay silindir duvarında olan o aşındırıcı zemini mantıklı ve verimli kullanmaktır.




aracı sıkıştırmazsanız o zemina segmanlar baskı uygulamaz, segmanlar oturmaz ve oturmadığı için kompresyonu yüksek bir motorunuz olmaz,dediğiniz gibi araç sağırlaşır, yakıtı yüksek tüketir ve performansı düşük olur.


tersine aracı sizin dediğiniz gibi yarıştırarak sürerseniz o aşındırıcı zemin 1000km değil 20kmde yok olur ve görevini yerine getiremeden kaybolur gider buda yetmiyormuş gibi üzerine blowby gibi birçok sıkıntılı durum yaşanır segmanın altındaki yağ yanma odasına sızar vs.



en mantıklısı aracı sıkıştırarak ama 2500 dizel 3000-3500rpm benzinli için devirleri geçmeden sürmektir bu hem aracı dediğiniz kelime ile sağırlaştırmaz hemde işlemi yerine getirir.


zaten mantıklı bir adım olsaydı tam gaz bağııtra bağıtıra motor açmak Renault bunu yapardı sonuçta 10-20dk açıyorsunuz kalkıp İstanbul adanayı 200km/h açmıyorsunuz herhalde :)

yine mantıklı olsaydı ve/veya sıkıntılı bir yönü olmasaydı Renault kullanım kılavuzlarında 2500 rpm geçme demezdi değilmi?
 
Arabanın rodajını mekanik anlamda umuyorum ilk yazımda anlatabildim.


olayın tamamı silindir duvarında aşındırıcı bir zemin ve bu aşındırıcı zeminin pistonlarınızı saran segmanları traşlayarak sıfır boşluk bırakacak şekilde olmasını hedeflemesidir.

burada en kritik olay silindir duvarında olan o aşındırıcı zemini mantıklı ve verimli kullanmaktır.




aracı sıkıştırmazsanız o zemina segmanlar baskı uygulamaz, segmanlar oturmaz ve oturmadığı için kompresyonu yüksek bir motorunuz olmaz,dediğiniz gibi araç sağırlaşır, yakıtı yüksek tüketir ve performansı düşük olur.


tersine aracı sizin dediğiniz gibi yarıştırarak sürerseniz o aşındırıcı zemin 1000km değil 20kmde yok olur ve görevini yerine getiremeden kaybolur gider buda yetmiyormuş gibi üzerine blowby gibi birçok sıkıntılı durum yaşanır segmanın altındaki yağ yanma odasına sızar vs.



en mantıklısı aracı sıkıştırarak ama 2500 dizel 3000-3500rpm benzinli için devirleri geçmeden sürmektir bu hem aracı dediğiniz kelime ile sağırlaştırmaz hemde işlemi yerine getirir.


zaten mantıklı bir adım olsaydı tam gaz bağııtra bağıtıra motor açmak Renault bunu yapardı sonuçta 10-20dk açıyorsunuz kalkıp İstanbul adanayı 200km/h açmıyorsunuz herhalde :)

yine mantıklı olsaydı ve/veya sıkıntılı bir yönü olmasaydı Renault kullanım kılavuzlarında 2500 rpm geçme demezdi değilmi?[/QUOTE
 
Arabanın rodajını mekanik anlamda umuyorum ilk yazımda anlatabildim.


olayın tamamı silindir duvarında aşındırıcı bir zemin ve bu aşındırıcı zeminin pistonlarınızı saran segmanları traşlayarak sıfır boşluk bırakacak şekilde olmasını hedeflemesidir.

burada en kritik olay silindir duvarında olan o aşındırıcı zemini mantıklı ve verimli kullanmaktır.




aracı sıkıştırmazsanız o zemina segmanlar baskı uygulamaz, segmanlar oturmaz ve oturmadığı için kompresyonu yüksek bir motorunuz olmaz,dediğiniz gibi araç sağırlaşır, yakıtı yüksek tüketir ve performansı düşük olur.


tersine aracı sizin dediğiniz gibi yarıştırarak sürerseniz o aşındırıcı zemin 1000km değil 20kmde yok olur ve görevini yerine getiremeden kaybolur gider buda yetmiyormuş gibi üzerine blowby gibi birçok sıkıntılı durum yaşanır segmanın altındaki yağ yanma odasına sızar vs.



en mantıklısı aracı sıkıştırarak ama 2500 dizel 3000-3500rpm benzinli için devirleri geçmeden sürmektir bu hem aracı dediğiniz kelime ile sağırlaştırmaz hemde işlemi yerine getirir.


zaten mantıklı bir adım olsaydı tam gaz bağııtra bağıtıra motor açmak Renault bunu yapardı sonuçta 10-20dk açıyorsunuz kalkıp İstanbul adanayı 200km/h açmıyorsunuz herhalde :)

yine mantıklı olsaydı ve/veya sıkıntılı bir yönü olmasaydı Renault kullanım kılavuzlarında 2500 rpm geçme demezdi değilmi?[/QUOTE
 
Merhaba herkese sağlıklı ve bereketli günler diliyorum biraz önce bir arkadaşımızın yazısını yanlışlıkla kopyalama yapmış olabilirim acemiliğime verin konuyu uzun zamandır takip ediyorum okuya bildiğim tüm siteler araç kullanım kılavuzları işin özü rodaj alıştırma vardır ve arkasından da motoru açma işlemi yapılmalıdır ben ticaretle uğraşıyorum işim gereği birçok sıfır benzinli dizel araç kullandım bir örnek araç üzerinden konuya bakalım Ford transit journey 1500-2500d arası 350nm tork 3500d de140ps güç 4500d de kırmızı bölge amacımız farklı devirlerde kullanmak olmalı alt devir 2000 üst devir ise 4500 ün 3/4 ü kadar yani 3300d olmalı aracı aldık kontrol ettik devir aralığı belirledik soğuk motora yüklenmiyoruz belirlediğiniz devir aralığında karışık kullanıyoruz aynı sabit devir kullanmıyoruz motora hararet yaptırmıyoruz motor ısısı normalken arasıra tamgaz yapacağımız devire kadar normal gazla gelip 2000-3000 d arası tamgaz yapıyoruz vitesi yükseltiyoruz diğer vitese tamgaz yapmadan normal gaz vererek atıyoruz amaç araç hararet yapmasın belirli km lerde örnek her 200-250 km de sabit vites ideali 2veya3 uygun yol motor ısı normal vites 2 ye kadar normal gazla gelip sonra 2000-3000 arası tamgaz gaz bırak 2000 e düş tamgaz 3000 e doğru bu işlemi 3 kez tekrar ediyor aracı dinlendirip yine aynı karışık devir devam ediyoruz km 1000 e kadar bunlara dikkat ettik motor alıştı şimdi açalım kontrolleri yaptık motor ısı normal vites 2 de 2000-3000 tamgaz 2 defa 2500-3500 tamgaz 3 defa 3500-4500 tamgaz 4 defa yapıyoruz unutmayalım bu aralıklarda vites sabit gazı veriyoruz deviri bulunca bırakıyoruz alt deviri bulunca bi daha tam gaz motor açıldı inşaallah şimdi aracı dinlendirip hararetini alalım sonra normal bir sürüşle servise gidip ısrarla yağ ve yağ Filtresi değişimi yaptırmalı eğer imkan varsa bir test merkezine gidip malum trafikte tehlikeli olabilir tüm vitesleri enson devir de değişmeli son hızı görmeliyiz daha sonra işin en sebat lı kısmı motoru disipline etme dönemi kaldı 500 km re kadar sabit 3500d de bu devir motor ısısı normale gelince verilmeli motor soğuk 2500 deviri geçmemek iyi olur artık aracınızın motoru ile işiniz bitti artık yerine göre 2000 ile 4500 devirler arası kazasız belasız kullanmak dileğiyle devirler araca göre değişir herkes kendi aracına göre aralıkları ayarlar isteyen uygular 5 dizel 2 benzinli araç bu şekilde rodaj yapıldı emsallerine bir boy fark ve daha az yakıt tüketimi alıyoruz
 
yni motoru açmak için 2. viteste

2000-3000 arasında tam gaz verip gazı bırakıyoruzsonra bir daha gaza yükleniyoruz.
2500-3500 arasında da aynı işlemi yapıyoruz bu arada vites hep 2 de değil mi?
 
yni motoru açmak için 2. viteste

2000-3000 arasında tam gaz verip gazı bırakıyoruzsonra bir daha gaza yükleniyoruz.
2500-3500 arasında da aynı işlemi yapıyoruz bu arada vites hep 2 de değil mi?

Evet aynen 2 de yapıyoruz 1 ve 3 de olur ideali 2 iyidir. 1000 km alıştırma sürenin sonunda motoru açıyoruz işi bir defada bitiriyoruz akşam sakin bir yol yanımıza aklı başında etrafı kontrol edecek bir arkadaş motor ısısı normal seviyede vitesi 2 ye alıp normal bi gazla 2000d yi bulup tam gaz 3000 bırak 2000 2 defa gazı 2500 e getirip 3500 e bas bırak 3 defa aynı şekilde 3500 4500 devirlerde 4 defa sonra 3 atıp 1500 2000 d arası sakince bir süre aracı sürelim kenara çekip 1 dakika rolantide bırakıp motoru kapatalım 5 dakika bekleyip çalıştırıp normal sürüş le eve sabah da servise yağ ve filtre değişimi lütfen bir üst mesajı mı da okuyunuz devirleri aracınıza göre ayarlayıp uygulayınız uzun yazıyorum kusura bakmayın kimsenin aracının zarar görmesini istemem bi arada motorun dostu ve düşmanı davranışlardan söz etmek isterim saygılar kazasız sağlıklı zamanlar.
 
Arkadaşlar merhaba,


hayatımı Volvo iş makinalarında servis müdürlüğü yaparak kazanıyorum ve makine mühendisiyim, işim gereği 13 yıldır dizel motorları üzerinde artık bir nebze bilgi sahibi olduğumu söylemek yanlış olmasa gerek, yılda ortalama 40 adet büyük hacimli dizel motorlarını rektifye ediyor , yüzlercesinide tamir ediyoruz.


öncellikle burada yazacaklarımın sizlere yardımcı olabilmesi adına yazıldığını bildirmek isterim, bazı arkadaşlar gibi çok bilmiş vs kelimelerini duymak istemiyorum beğenmeyen yapmaz kardeşim,bildiğini okur.

örnek olarak şunuda belirtmek isterimki 2013da filo halinde gelen şirket araçlarımızdan benimkini ben önerdiğim şekilde rodaj süresini atlattım meslekdaşım ise genelde bilinen tekniklerle ve ikimiz 6000km sonra test amaçlı karşılaştırdığımızda aynı kg olan ikimiz direksiyon başında, depolar ful, lastikler tam ayarda, adana-Gaziantep yolunda aynı koşullarda arka arkaya insan hatasına maruz bırakmadan cruise kontrol kullanarak sabit hızda araçlarımızı denedik , onunkisi 5.2lt yakarken benimkisi 4.9lt yaktı, onun azami hızı yokuş aşağı 192ken benimkisi 196idi.


gelelim konuya:


öncellikle rodaj nedir, ve gerçektende yeni araçlarda rodaj diye bir şey artık yokmudur?


rodaj aracınızın motor bloğunda bulunan piston, segman ve piston yuvası/duvarı arasındaki kaynaşma süresidir.

pistonlarınız yukarıdan aşağı çalışırken kendisi ile piston yuvası/duvarı arasındaki yüzeydeki boşluğu segman doldurur.

bu segman pistonun etrafına sarılı ve yanma,patlama sırasında oluşan basınç altında piston yuvasına doğru yaylanarak açılır.
bu boşluğu doldurarak motor yağının segmanın altında kalmasını, yanma odasına girmemesini sağlar yani süpürme işlevi görmektedir.


istenilen, arzulanılan piston yuvası tertemiz bir yüzeye sahip olsun, segmanlar piston yuvasına mikron değerindeki boşlukları bile doldurarak çalışsın.

sıfır motorların piston yüzeyi mükkemmel bir yuvarlak olamaz, aynı şekilde pistonlarda, aynı şekilde segmanlarda, bunların her birinde ufak tefek (gözle görülemeyen mikron büyüklüğünde) boşluklar vs bulunur ve hepsi birleşince çalışan bir motordaki basınç altında yağın yanma odasına geçebilmesine sebeb olurlar.



işte rodaj burada devreye girmektedir, mühendislerin bu durumu önleyeibilmek adına bulduğu yöntemin adı rodajdır ve çalışma prensibi şu şekildedir.

piston yuvası yüzeyine kasti olarak mühendisler zımparamsı bir madde uygularlar, bu madde et kalınlığı bol olan segmanları motor çalıştıkça, yukarı aşağı indikçe ve segmanlar basınç altında bu zımparamsı yüzeyli piston yuvasına bastırdıkça traşlarlar.

bu süre zarfında hem segmanlar o zımparamsı maddeyi yoketmeye başlar piston yüzeyini temizlerle, hem o zımparamsı madde segmanı traşlar ve zamanla birbirlerine uyuşarak jük diye oturmalarını sağlarlar.

bu sayede başta döküm olan motor bloğu,piston ve segmanlardaki mikron olan boşluklar kapanmış olur,tam anlamıyla sızıntısız sağlıklı motor elde edilir.


peki yeni araçlarda bize rodaj artık yok deniliyor, bu doğrumu?

HAYIR! HEMDE KESİNLİKLE HAYIR BU YANLIŞ!!

piston yüzeyinde bulunan bu zımparamsı madde kullanım tarzına,motor karekteristiğine göre 1000-1500km boyunca orada kalır ve işlev görür.

yine bu zımparamsı maddenin temizlenmesi için gerekli olan şey segmanlara gelecek olan basınçtır, bu basıncın oluşabilmesi için motora yük binmesi gerekir.


bu sebeb ile hiçbir fabrika ne motorunuzu araca takıp aracınızı sürerek yük bindirecektir nede hiçbir fabrika sırf rodaj süresini atlatabilmek için 1000-1500km kadar yakıt yakacaktır.


fabrikaların yaptığı rodaj süresini sizin insan hatanıza mahruz kalmadan profosyonelce rodaj süresini sadece başlatmaktır,bu makinalara motorun bağlanıp 20dk çalıştırılmasından öte bir şey değildir. yani rodajın kalbi bu ilk andır ama daha çok fazlası vardır,
işleminiz bitmemiştir burada 1000-1500km sizede düşecek olan görev vardır. bu sebebtendirki kullanım kılavuzunda talimatlar vardır aksi takdirde olmazdı.



RODAJ Süresinde yapılmaması gerekenler:

1) 1000km dolmadan 2500rpm üzerine çıkmaktan sakınmak

2) boş vitesde yada park halinde çalış vaziyetde aracı bırakmak

3) sabit hızda aracı sürmek



burada istediğiniz segmanlara o zımparamsı madde ile uyum sağlayabilmektir, bunun için yukarıdada bahsettiğim gibi 1000km vaktiniz vardır hatta en kritik olan süresi ilk 250-500kmdir. segmanlara gerekli olan basınçtır, basınç olmadan segmanlar dışarı doğru yaylanmaz, piston yüzeyine teması az olur ve zımparamsı madde hiçbir işlev yapamadan kendiliğinden yağ ile yok olur.



YAPILMASI GEREKENLER:

1) motoru yük altında bırakmak, bu gidin araca 500kg yük koyun demek değildir, bu gaz pedalı ile olur.

aracı bu ilk kritik süre zarfında ne kadar vites atar, düşürür, hızlanır, yavaşlarsanız vede bu hızlanmaları tam gaz yada verebildiğiniz kadar gaz ile 2500rpmi yakalar sonra bir üst vitese geçiş yaparsanız o kadar iyidir.

2) 1000km'ye gelindiğinde aracın segmanları ile zımparamsı maddesi artık birbiri ile kaynaşmıştır, bu süreçten sonra zımparamsı maddesi olmayıp yinede kaynaşması gereken rulmanlarada fırsat vermeniz gerekir.

bunun için araç 1000kmdeyken aracı bulabildiğinize uzun bir yokuş bulup, mümkünse araçta yük olup, klima,far vs açıp aracı sağ alıp
sıfırdan o yokuşu 1-2-3 çıkabildiğiniz kadar vitesi kullanark çıkabildiğiniz kadar yüksek hıza vitesleri 4000rpmde atarak çıkmalısınız.



emin olun çok fazla araca sahip oldum,hepsini bu şekilde açtım ve hepsininde motoru çok sağlıklıca birkez bile arıza çıkarmadığı gibi meslektaşlarıma verilen aynı araçlara göre benimkisi hep daha az yaktı,daha seriydi.


Çok aydınlatıcı bir yazı olmuş teşekkur ederım.. bu konuda bıraz bılgısız oldugum ıcın bırkac sorum olacak size 1 ay once clıo 1.5 aldım..su an 1000 km de.
suruş tarzım dedıklerınıze uyuyo lakın otomatık vıteste anı gazlamalarla nadıren ulasabılıyoruz yuksek devırlere.bırde ıstınye maıste 1000 km ye kadar 2500 devırı gecmememız soylenmıstı..su an 6.1 gorunuyor yakıtı.bazen 5.8 e dusup bazen 6 oluyor acaba burada bır sorun varmıdır?
 
Yorumların çoğunu okudumda bayağı eğlendim. Türk milleti olarak kötü bir huyumuz araştırmadan, başkalarından fikir alarak hareket etmemiz. En kötü huyumuz ise bilip bilmeden başkalarına fikir vermemiz. Böyle olunca da yalan yanlış uygulamalardan geçilmiyor. Araçlarımızı aldığımızda Renault bize bir kullanma kılavuzu verdi ve bu kullanma klavuzunda rodajla ilgili bir bölüm var. Mr. Clio engin bilgileri ile bizi aydınlatmış olsa da bir kullanıcının bunları bilmesine gerek yok. Kullanma klavuzunda basitçe bahsettiği şekliyle aracın rodaj dönemi sorunsuzca atlatılabilir. Burada neredeyse kan davasına dönüşmüş mesele ve sen bilmiyorsun ben daha çok biliyorum kavgasına dönüşmüş. Öyle ki iş Volvo'ya kadar varmış. :)
 
Geri
Üst