Sifir araç rodaj dönemi

  • Konuyu Başlatan Konuyu Başlatan Mr.Clio
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi
Sen en doğru olanı yapmışsın bende aynı kullanımla açmıştım ,sadece yokuş aşağılarda basarak yani zorlamadan yüklenmeden istediğim devirlere çok rahat çıkıyor motor sessiz çalışıyor tüketimde çok iyi.30000km oldu.araç 1.5 105hp 1500kg ort 5.4lt.

Motor açmak denilen olay pistonun silindire sürterek kendine açtığı yoldur ne kadar zorlarsanız o kadar kötü yol açarsınız yani o kadar fazla aşındırırsınız.Bu aşındırmayı zorlamadan özellikle yokuş aşağılarda devir yaptırarak yaparsanız aşınma düzgün olur ,daha az titreşimle aşınma yapmış olursunuz.



Renault 2500rpm geçme demiş, elimdeki Volvo kullanma kılavuzu 2500rpm geçme demiş, benim şahsi yorumum geçme ama eğer arkadaşa uyacaksanız, onun üstün mühendislik bilgilerine inanmak ister uygulamak isterseniz buyrun derim :)


hayır açıklamanın mühendisliğe tamamen aykırı ve tamamen yanlış olduğunu, Renault ve birçok tavsiyeye ters düştüğünü geçtim gerçekliktende öte bir durum artık nerede arkadaşlar 1500km boyunca yokuş aşağı gidecekler ise :)



arkadaşlar amacınız yaylanan segmanlarınızı baskı uygulatarak dışarı doğru piston yuvası/duvarına baskı uygulatmaktır, banyoda kova alın du doldurun ve bir tası alıp ters bir şekilde içide boşken o su dolu kovaya bastırın eliniz ile itmenin ne kadar zor, o tasın kenarlarının ne derece dışarı çıkmak istediğini göreceksiniz.


işte segmanlarınızda baskı altında aynı işlemi yapar ve dışarı baskı yaparlar ve bunu sadece baskı/başınç altında yaparlar özetle yük ve gaz, arkadaşın yukarıda söylemiş olduğu yöntemde ise bu uygulamanın tamamen tersi olur.

yokuş aşağı giderken nasıl ort yakıt göstergesi 0.5-2lt yazıyor ise (yani çok az) aynı şekile motorun içindede çok ama çok az yakıt püskürtülür ve basınç neredeyse yok denecek kadar az hatta - bile olabilirki bu durumda rodaj asla ama asla yapılmaz çünkü segmanlar yüzeyden son derece uzak kalırlar ve rodajınız boşa gidecektir.


buda yetmiyormuş gibi devirli ve segmanların baskı uygulamaz halinde çok ilerlerseniz yanma odasına blowby denilen istenilmeyen gazları içeriye alırsınız, pistonun etrafındaki yağ filmini yakarsınız.




rodaj için :

1) en iyisi 2500rpm geçmeden yük/gaz vererek ve sabit hızda kullanmadan

2) normal bir araç nasıl kullanılırsa öyle kullanmak

3) eğer bunu yukardakini yapmayacaksanız, kafanıza göre seri kullanarak

4)diğerleri

en kötüsü:

5) yukarıdaki açıklamalı :)
 
Son iki sayfa da okuduğum gereksiz ve manasız münakaşanıza bir son vermenizi rica ediyorum Mr. Clio ve Alfa-xxx Bilgilerin doğruluğu ya da yanlışlığını lütfen tartışırken dostluğunuzu ve bu yazıları okuyan kişileri düşünerek yazın eğer bilgi de yanlışlık var ise burda birbirinizi rencide edecek şekilde değil ayrı bir tartışma konusu açın ama bu konunun altından devam etmeyin. Sizler belli bir yaş ve olgunluğuna sahip insanlarsınız ve bu konudaki fikir ayrılığınız olabilir ama saygı çizgisinden çıkmamak kaydı ile.

lütfen içinde bulunduğumuz güzel ve değerli Ramazan ayını da hesaba katarsak sadece yazı yazarak birbirinizin kalbini kırmayın. Çünkü aslında belki yüzyüze yapacağınız sohbetteki yüz mimikleriniz de gülerek konuşacağınız bir konuyu sadece yazı okuyarak, aklınızdan karşıdaki kişinin ne şekilde yazdığını tahmin derecesinde birbirinize gereksiz yükleniyorsunuz. Bu konuyu kilitlemiyorum ancak bu konunun altından devam ederseniz bu fikir ayrılığınıza bu konudaki mesajlarınızı silerek bir çözüm üretmek zorunda kalıcam ki bu da sırf zararı yararını geçmesin bu konunun diye :eyv
 
Artık bu konunun haricinde konu ile alakalı olamayan bir yazı olmaması gerektiğini tekrar hatırlatıyorum... lütfen huzurun selameti için mesaj yazmayın birbirinize :eyv
 
çok açıklayıcı bir yazı olmuş, elinize ağzına sağlık...bu yazdıklarınızı captur kullanım klavuzu da bir parça olsun desteklemektedir. bu kadar açıklama yapmaları imkansız tabi. kısa geçmişler. bu konuyu sürekli araştırıyordum ama klavuzda ancak 750. km de gördüm. bir gün sonra da sizin bu yazınızı okudum. 750 km dir çoğunlukla eşim kullanıyordu ve gerek servis gerekse "çok bilmiş" sitelerde video kayıtları ile yayın yapan bilgiçler, rodajın sadece motosikletler için geçerli olacağını, yeni nesil motorların çatlayıncaya kadar test edildiği, bu yüzden halk arasında efsane diye adlandırılan bu işleme gerek olmadığını söylüyorlar. bende eşime bu yönde bilgi veriyordum :) neyse, zararın neresinden dönsek kardır.....tekrar teşekkürler.

Arkadaşlar merhaba,


hayatımı Volvo iş makinalarında servis müdürlüğü yaparak kazanıyorum ve makine mühendisiyim, işim gereği 13 yıldır dizel motorları üzerinde artık bir nebze bilgi sahibi olduğumu söylemek yanlış olmasa gerek, yılda ortalama 40 adet büyük hacimli dizel motorlarını rektifye ediyor , yüzlercesinide tamir ediyoruz.



öncellikle burada yazacaklarımın sizlere yardımcı olabilmesi adına yazıldığını bildirmek isterim, bazı arkadaşlar gibi çok bilmiş vs kelimelerini duymak istemiyorum beğenmeyen yapmaz kardeşim,bildiğini okur.

örnek olarak şunuda belirtmek isterimki 2013da filo halinde gelen şirket araçlarımızdan benimkini ben önerdiğim şekilde rodaj süresini atlattım meslekdaşım ise genelde bilinen tekniklerle ve ikimiz 6000km sonra test amaçlı karşılaştırdığımızda aynı kg olan ikimiz direksiyon başında, depolar ful, lastikler tam ayarda, adana-Gaziantep yolunda aynı koşullarda arka arkaya insan hatasına maruz bırakmadan cruise kontrol kullanarak sabit hızda araçlarımızı denedik , onunkisi 5.2lt yakarken benimkisi 4.9lt yaktı, onun azami hızı yokuş aşağı 192ken benimkisi 196idi.


gelelim konuya:


öncellikle rodaj nedir, ve gerçektende yeni araçlarda rodaj diye bir şey artık yokmudur?


rodaj aracınızın motor bloğunda bulunan piston, segman ve piston yuvası/duvarı arasındaki kaynaşma süresidir.

pistonlarınız yukarıdan aşağı çalışırken kendisi ile piston yuvası/duvarı arasındaki yüzeydeki boşluğu segman doldurur.

bu segman pistonun etrafına sarılı ve yanma,patlama sırasında oluşan basınç altında piston yuvasına doğru yaylanarak açılır.
bu boşluğu doldurarak motor yağının segmanın altında kalmasını, yanma odasına girmemesini sağlar yani süpürme işlevi görmektedir.


istenilen, arzulanılan piston yuvası tertemiz bir yüzeye sahip olsun, segmanlar piston yuvasına mikron değerindeki boşlukları bile doldurarak çalışsın.

sıfır motorların piston yüzeyi mükkemmel bir yuvarlak olamaz, aynı şekilde pistonlarda, aynı şekilde segmanlarda, bunların her birinde ufak tefek (gözle görülemeyen mikron büyüklüğünde) boşluklar vs bulunur ve hepsi birleşince çalışan bir motordaki basınç altında yağın yanma odasına geçebilmesine sebeb olurlar.



işte rodaj burada devreye girmektedir, mühendislerin bu durumu önleyeibilmek adına bulduğu yöntemin adı rodajdır ve çalışma prensibi şu şekildedir.

piston yuvası yüzeyine kasti olarak mühendisler zımparamsı bir madde uygularlar, bu madde et kalınlığı bol olan segmanları motor çalıştıkça, yukarı aşağı indikçe ve segmanlar basınç altında bu zımparamsı yüzeyli piston yuvasına bastırdıkça traşlarlar.

bu süre zarfında hem segmanlar o zımparamsı maddeyi yoketmeye başlar piston yüzeyini temizlerle, hem o zımparamsı madde segmanı traşlar ve zamanla birbirlerine uyuşarak jük diye oturmalarını sağlarlar.

bu sayede başta döküm olan motor bloğu,piston ve segmanlardaki mikron olan boşluklar kapanmış olur,tam anlamıyla sızıntısız sağlıklı motor elde edilir.


peki yeni araçlarda bize rodaj artık yok deniliyor, bu doğrumu?

HAYIR! HEMDE KESİNLİKLE HAYIR BU YANLIŞ!!

piston yüzeyinde bulunan bu zımparamsı madde kullanım tarzına,motor karekteristiğine göre 1000-1500km boyunca orada kalır ve işlev görür.

yine bu zımparamsı maddenin temizlenmesi için gerekli olan şey segmanlara gelecek olan basınçtır, bu basıncın oluşabilmesi için motora yük binmesi gerekir.


bu sebeb ile hiçbir fabrika ne motorunuzu araca takıp aracınızı sürerek yük bindirecektir nede hiçbir fabrika sırf rodaj süresini atlatabilmek için 1000-1500km kadar yakıt yakacaktır.


fabrikaların yaptığı rodaj süresini sizin insan hatanıza mahruz kalmadan profosyonelce rodaj süresini sadece başlatmaktır,bu makinalara motorun bağlanıp 20dk çalıştırılmasından öte bir şey değildir. yani rodajın kalbi bu ilk andır ama daha çok fazlası vardır,
işleminiz bitmemiştir burada 1000-1500km sizede düşecek olan görev vardır. bu sebebtendirki kullanım kılavuzunda talimatlar vardır aksi takdirde olmazdı.



RODAJ Süresinde yapılmaması gerekenler:

1) 1000km dolmadan 2500rpm üzerine çıkmaktan sakınmak

2) boş vitesde yada park halinde çalış vaziyetde aracı bırakmak

3) sabit hızda aracı sürmek



burada istediğiniz segmanlara o zımparamsı madde ile uyum sağlayabilmektir, bunun için yukarıdada bahsettiğim gibi 1000km vaktiniz vardır hatta en kritik olan süresi ilk 250-500kmdir. segmanlara gerekli olan basınçtır, basınç olmadan segmanlar dışarı doğru yaylanmaz, piston yüzeyine teması az olur ve zımparamsı madde hiçbir işlev yapamadan kendiliğinden yağ ile yok olur.



YAPILMASI GEREKENLER:

1) motoru yük altında bırakmak, bu gidin araca 500kg yük koyun demek değildir, bu gaz pedalı ile olur.

aracı bu ilk kritik süre zarfında ne kadar vites atar, düşürür, hızlanır, yavaşlarsanız vede bu hızlanmaları tam gaz yada verebildiğiniz kadar gaz ile 2500rpmi yakalar sonra bir üst vitese geçiş yaparsanız o kadar iyidir.

2) 1000km'ye gelindiğinde aracın segmanları ile zımparamsı maddesi artık birbiri ile kaynaşmıştır, bu süreçten sonra zımparamsı maddesi olmayıp yinede kaynaşması gereken rulmanlarada fırsat vermeniz gerekir.

bunun için araç 1000kmdeyken aracı bulabildiğinize uzun bir yokuş bulup, mümkünse araçta yük olup, klima,far vs açıp aracı sağ alıp
sıfırdan o yokuşu 1-2-3 çıkabildiğiniz kadar vitesi kullanark çıkabildiğiniz kadar yüksek hıza vitesleri 4000rpmde atarak çıkmalısınız.



emin olun çok fazla araca sahip oldum,hepsini bu şekilde açtım ve hepsininde motoru çok sağlıklıca birkez bile arıza çıkarmadığı gibi meslektaşlarıma verilen aynı araçlara göre benimkisi hep daha az yaktı,daha seriydi.
 
Son düzenleme:
bence uzerine fazla düşünülecek bir konu değil bende yeni clio 1,2 edc sahibiyim aracım yenı 1000 km yı gectı aracın kullanım kıtapcıgı var dıyor rodaj ve nasıl bır yol ızlıyecegınızı yazmıs ben uyguladım sımdı ara ara performanslı kullanıyorum cok sıkıstırmadan . otom fızıgı degıl sonucta kullanım kıtapcıgının takıp edıp etmemek kullanıcıların kararı

saygılar
 
bence uzerine fazla düşünülecek bir konu değil bende yeni clio 1,2 edc sahibiyim aracım yenı 1000 km yı gectı aracın kullanım kıtapcıgı var dıyor rodaj ve nasıl bır yol ızlıyecegınızı yazmıs ben uyguladım sımdı ara ara performanslı kullanıyorum cok sıkıstırmadan . otom fızıgı degıl sonucta kullanım kıtapcıgının takıp edıp etmemek kullanıcıların kararı

saygılar



kullanım kılavuzları rodajı ayrıntılı şekilde hiçbir zaman yazmadıki hocam?


istediğiniz sayıda istediğiniz yıllardan kalma, istediğiniz marka model kılavuzu hemen Google'dan indirin 1963 yılındaki araçlarda hani rodaj kritik diyoruz ya bir bakın kullanım kılavuzunda rodajı nasıl anlatmış?


asla ciddi detaylı aytıntılı anlatım bulamazsınız.


ha rodaj eskisi kadar kritikmi hayır hatta kritik bile değil eskiden aracın ölüm ile kalımı konusuyken artık önemsiz sayılır ve eskiden yüzdesel anlamda performansı,motor ömrünü,yakıt tüketimini ciddi şeikilde etkilerken yeni araçlarda bu etki yüzdesel anlamda komik sayılacak oranlardadır bilemediniz kralı %5 etkiler.


ama sonucunda etki varmı var? yok diyen (yani hiç yok diyen ) arkadaşa sadece gülüp geçin, yukarıdada anlattığım gibi bir aracın 1500km yol yapıp size teslim edilmesi yada rodajın 2 dk da sanki mikro dalgada börek ısıtır gibi hazır edilmesi sadece komik :)


yine dediğim gibi lastik havasından,kmsinden,bakımdan çıkış kmsinden, gittiği yoldan taşıdığı ağırlıktan yol aldığı sabit hıza kadar arka arkaya takip ederek biri normal rodaj açılmış diğeri yukarıdaki gibi bahsedilen yol ile açılmış araçlar arasında gerek yakıt gerek son hız gerek ivmelenmede ölçülebilir farklar oldu.


bu konuda tecrübeye dayalı o derece yorumuma güveniyorumki bu şekilde aracını açan kaç arkadaşa dyno ücretini ödeyeceğimi teklif ettim, bu sayede normal ile bu şekilde açılmış araç arasında hp,tq cinsinden fark varmı yokmu verilerce doğrulardık ama kimse çıkmadı.
 
tecrubelerineze saygim var fakat normal bir kullanici asla motora sizin kadar itina gostermeyecektir.sizin meslleginiz dolayisi ile bu bilgilere sahipsiniz, rodaj bencede vardir fakat her kullanici bunu onemsemez.ben kendi aracimda dikkat ettim hatta aracimi teslim alirken sordum rodaj tavsiyeniz nedir diye arac teslimdeki arkadaslar gerek yok abi bas istedigin gibi dediler ve aracimi eve getirir getirmez kullanim kitapcigini okudum ve uyguladim. Kullanim kitapciginda ilk 1000 km boyunca 3500 devirin gecilmemesi ve yumusak bir surus tavsiye edilmis bence normal bir kullanici icin yeterli. Rodaji iyi yapilmis bir makine ile yapilmayan makine arasinda fark olacagida su goturmez bir gercektir

Saygilar
 
araç 3000 km ye geldi baştan itibaren dediklerini uygalamaya çalıştım motor yağını değiştirmeyi düşünüyorum başka neler yapmam lazım?
 
araç 3000 km ye geldi baştan itibaren dediklerini uygalamaya çalıştım motor yağını değiştirmeyi düşünüyorum başka neler yapmam lazım?


araçtaki motor yağını ilk defa tanıma fırsatım oldu ve diyebilirimki ciddi şekilde başarılı, aracın ay olarak 8-10 ay civarıysa yağı değiştir değilse boşver devam et.

haricinde yapman gereken bir şey yok 3000km olmuşsa artık normal kullanıma geçebilirsin, güle güle kullan.
 
Bence rodoj suresi yoktur. Milyonlarca aractan sadece %1 kismi uygular bu kurallari, evet rodaj olabilir belki ama kimse uygulamiyorsa bence yok sayilir. Bence arac nasil acilir, yuksek devirde vites degistirerek otobanda en az 150 km/hizla 3 saat yol gidin bakin arac nasil aciliyor. Bende rodaj var diye ilk zamanlar 2500 deviri gecirmedim arac sagir kaldi yakit 8.0 veya 7.8 civarindan asagi inmedi. Bir abimin tavsiyesi uzerine yukarda anlattigim islemi yaptim aracima, yakitim su anda sehirici 6.5 , performanslida kullandim 6.7 oldu. Aracim 5600 km de su anda. Tavsiye ederim.
1.2 75 bg joy
 
Geri
Üst