Öncelikle herkese merhabalar, aracım 2014 model Clio 4 EDC 1.5 dci. 3 haftadır aracımın 2-4-6-R viteslere geçmemesi ile alakalı mağdurum. Bu sorunu araç belli bir süre yol gidip ısınınca yapıyor. Akşam parkediyorum sabah kalkıp biniyorum bazen 20-30km yol gidiyorum hiçbir problem olmuyor sonrasında başlıyor. Birçok ustaya götürdüm, yetkili servise götürdüm. Ciddi anlamda mesai ve zaman ve enerji harcadım. Derlediğim bilgileri burada sizlerle paylaşmak istedim. Sizlerin bana benim size yardımcı olabileceğim her noktada iletişime açığım. Bir tavsiyeniz olursa merakla bekliyorum.
Benim tecrübelerim şöyle;
Şanzımanda bu problemi yaşatacak ana 4 parça var bunlar sırasıyla;
1) Debriyaj ve vites motoru ya da diğer adıyla elektrovanalar
2) Şanzıman beyni
3) Çatal
4) Kavrama
Araç; "vites kutusunu kontrol ettirin" arızasını verdiğinde ve bilgisayara bağlandığında "debriyaj motoru 2 arızalı" ve "debriyaj kısa devre" şeklinde iki adet hata veriyor.
Soruna yaklaşım ise basamak basamak şöyle;
1. Basamak: Motor Aşaması
Bu çift kavrama şanzımanlarda iki adet motor ya da diğer adı ile elektrovana varmış. Bunlardan biri debriyaja basarken diğer vites değiştiriyormuş. Yani bildiğimiz manuel vites, motorlarla otomatikleştirilmiş halde arabanın kaputunun altında. Ve bu motorlar hem yapı hem görünüm hem çalışma prensibi olarak birebir aynı iki motor. Birbirinin yerine takılabiliyor. Bilgisayarda yazan arızaya bakarak akla ilk gelen şey debriyaj motoru arızalı ise; vites motoru ile debriyaj motorunu yer değiştirelim eğer arıza değişirse motor bozuk demektir, motor değiştirilir sorun çözülür.
(Biz motorların yerini değiştirmiştik problem birebir aynı olarak devam etti yine 2-4-6-R viteslerine geçmedi araç.)
2. Basamak: Şanzıman Beyni Aşaması
Eğer motorlar değişip de problem değişmediyse motorlarda arıza olmadığı var sayılarak ikinci basamak şanzıman beyni oluyor. Şanzıman beyninin problemli olduğu ve motorları ya da kavramayı tanıyamadığı düşünülüyor. Bu durumda şanzıman beyni değiştirilerek araçta var olan kavramaların kalınlığının ve motorların tanıtılması dolayısı ile yeni bir beyin ile sorunun çözülmesi söz konusu oluyor.
(Benim araçta tavsiye üzerine Kardeşler Oto Nurettin Usta'da 2 kere beyin denenerek sorun çözülmeye çalışıldı. Ki kendisinin konusunda çok iyi olduğunu birçok kişiden ve birçok yerde de duydum. Eğer bu problemi yaşıyorsanız kendisine gitmenizi tavsiye ederim. Denenen 2 adet sıfır beyinde de araç aynı problemi verince sorunun şanzıman beyninde de olmadığı anlaşıldı. Aynı şekilde sorun devam etti.)
3. Basamak: Şanzımanın İçini Açılması Aşaması: Çatal ve Kavrama
Beyin aşamasını da geçip şanzıman beyninin de sorunsuz olduğu anlaşılınca 3. basamak olarak şanzımanın indirilmesi ve içinin açılması gerekiyor. Çünkü artık problemin elektronik değil mekanik olduğu ortaya çıkıyor. Şanzıman içerisinde bulunan vites ayırma ve debriyaj çatalı denilen iki parçanın mekanik arızası olduğu varsayılıyor bu noktada. Bunu anlamanın tek yolu ise aracınızın lifte kaldırılıp şanzımanının indirilmesi ve içinin sökülerek çatalların ve kavramanın kontrol edilmesi. Araç bu noktaya geldiğinde ve şanzıman açıldığında ne olursa olsun vites ve debriyaj çatalınız değişiyor. Çünkü kuvvetle muhtemel arızalı parça kavrama değil de çatal oluyor.
Yalnız burada birkaç farklı yola gidebiliyor iş:
a)Bunlardan birincisi eğer çatallarınızın değişmesine rağmen sorun devam ediyor ise aslında çatalın bozan şey 1. basamakta bahsettiğimiz motorlar. Böyle bir durumda çatalı bozan sebebin motor olduğu anlaşılıyor ve 1. basamakta bahsettiğimiz iki motor da değişiyor. Neden 1. basamakta değişmiyor diyeceksiniz; çünkü sonuçta iki motor var birinin bozuk olduğuna dair sistem uyarı veriyor siz sağlam olduğunu düşündüğünüz diğer motoru alıp bozuk olanın yerine takıyorsunuz ve bozuk olanı da sağlam olanın yerine takıyorsunuz. Bu şekildeyken arızanın değişmesini bekliyorsunuz ancak değişmiyor. Bu durumda motorların arızalı olmadığını var sayıyoruz ancak çok uzak da olsa bir ihtimal daha var: iki motorun da bozuk olması.... Eğer işte iki motor da bozuksa; bozuk motorlar çatalı da bozmuş olabiliyor ve bundan dolayı siz çatalı ve motorları değiştirmeden sorununuz çözülemiyor. Yani eğer çatal değişmesine rağmen problem devam ederse artı olarak motorlarınızın da değişmesi gerekiyor.
b)İkinci ise bozulan çatalın şanzımanın içinde olan kavramayı da eritmiş olması. Bu durumda da ek olarak size kavramanın değişme masrafı çıkıyor ki böylece tüm şanzımanı baştan değiştirmiş oluyorsunuz.
Dediğim gibi tüm bu 3. basamaktaki işlemlerin anlaşılması ve yolun çizilmesi için şanzımanın açılması gerekiyor. Her şey şanzıman inip açıldıktan sonra belli oluyor.
NOT: Ustanın söylediğine göre genellikle araçların problemi 2. basamakta yani şanzıman beyni kısmında çözülüyor. Motorlar sağlam çıkıyor, şanzıman beyni değişiyor ve sonuçta sorundan kurtuluyorsunuz.
Ama işte benim araç şuan 3. basamağa geçti... 3. basamağa geçen araçlar genelde Fluence oluyormuş, Clio'larda bu noktaya gelmesi çok nadirmiş. Yani beni piyango vurdu... Allah yardımcımız olsun bakalım ne olacak... Şimdi ucuzundan yedek parça bulup ustanın yolunu tutucam, çatalları vericem değiştirecek inşallah sorun orada çözülecek diye umuyorum...
Umarım yazı yardımcı olmuştur. Herhangi bir sorunuz olursa hem buradan hem ö.m.'den ulaşabilirsiniz.