Beğeni ve şikayet,
Bir araç satın alacağımız zaman alım şartlarını tamamen mevcut ekonomik durumumuz, sosyal statümüz, ve egolarımız belirler.
Beğeni ve eleştiriye konu otomobil B segmentinde filo ve iş kullanımları için üretilmiş bir araçtır. Yani ilk yatırım maliyeti + 5 yıllık toplam kullanım giderleri + ikinci el değer kaybı = A noktasından B noktasına en ekonomik km maliyetli gidişi hedefleyen bir otomobildir.
Şikayet edilen noktalarda bu tür B segment bir araç ön planda tutulurken, karşıt beğeni ölçütü olarak kıyaslanan ve öne çıkartılan otomobiller ise genelde C segmenti (bir üst segment family car) otomobiller yada premier diye tabir edilen daha itibarlı yüksek satış bedelli ama satış adedi daha az olan otomobiller oluyor. Aslında her araç kendi segmenti içinde değerlendirilmeli. Örneğin, sıfır km clio yerine alternatif 2010 jetta değilde, aynı sınıf fiesta, polo, era, yaris vs konuşulmalı.
Geçmiş bir zamanda bir forum için hazırladığım arıza analiz rapor çalışması vardı.
Şikayetvar.com sitesinde otomobiller için açılmış tüm 2012 yılına ait şikayetleri toparlamış analiz etmiş, arıza cinslerine, marka ve satış rakamlarına göre istatistik çalışma yapmıştım.
Bu çalışmanın sonucundan çıkardığım sonuç ise; Sorunsuzluk ve sağlamlık anlamında şehir efsanesi haline gelen bir çok markanın şikayet oranı, sorunlu bilinen markalardan daha fazla olduğu idi.
Örneğin şikayet oranı en yüksek marka toyota çıktı. Renault şikayetlerinin %25 i aksesuar deformasyonu (kapı kolu, döşeme, direksiyon vs..) yönünde iken, bu oran mercedes de %24, wolkswagende %29 dur. Bu mercedesin yada wolkwagen in deformasyonunun daha fazla olduğu anlamına tabiki gelmemektedir. Sadece mercedes kullanıcı pörtföyünün bu konuda daha hassas olduğunun, renault kullanıcısının bunu daha az dert ettiğinin yada servisin bu sorunu sıkıntısız çözdüğünün göstergesidir.
Demem o ki, mercedesin premier grubundan herhangi bir otomobilini kullanan bir kullanıcı, koltuk döşemesindeki dikiş izinin estetik olmaması problemini çok çok önemserken, hizmet aracı olarak üretilen ve aile aracı olarak kullanılan otomobildeki fonksiyonellik anlamında sıkıntı çıkartmayan trim, aksesuar, dikiş izi, rüzgar sesi gibi sıkıntılar için o otomobili bayinin kapısında yakar. Bahse konu sıkıntılar elbette aracın güvenli sürüş özelliklerini etkilemeyen konfor odaklı beklenti şikayetleridir.
Demem o ki;
Satınalabildiğimiz kaliteyi sorgularken kullandığımız Olumlu ve olumsuz iki görüşü temsil eden Beğeni ve şikayet, tamamen soyut yani kişisel hissiyatlarla alakalı bir durumdur. Kesinlikle Kalitesizlik kavramı değildir.
Örnekleyecek olursak, Sadece meyve yemek ihtiyacı için 1 liralık meyve bıçağı iş görebilecekken, bunun yerine 100 dolarlık bir İsviçre çakısı ile meyve yediğimizde meyve bıçağı isviçre çakısından daha kaliteli oluyor. Ama dağ başında yapılacak kamp ve gezilerde 1 liralık meyve bıçağı, İsviçre çakısı karşısında aynı oranda kalitesiz oluyor.
Merak edenler için analiz sonucu kısaca aşağıdadır. Analiz raporu alt şikayet detaylarını merak eden arkadaşlara mail atabilirim.
2012 yılı otomobil için yapılan müşteri şikayetleri değerlendirme tablosu
[TABLE="width: 659"]
[TR]
[TD]Markalar[/TD]
[TD="colspan: 2"]Renault[/TD]
[TD="colspan: 2"]Skoda[/TD]
[TD="colspan: 2"]Toyota[/TD]
[TD="colspan: 2"]Mercedes[/TD]
[TD="colspan: 2"]Wolkvagen[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
[TABLE="width: 659"]
[TR]
[TD="class: xl67, width: 178"]2012 yılı satış adedi[/TD]
[TD="class: xl68, width: 95, colspan: 2"]89.205[/TD]
[TD="class: xl68, width: 102, colspan: 2"]10.118[/TD]
[TD="class: xl68, width: 97, colspan: 2"]34.576[/TD]
[TD="class: xl68, width: 91, colspan: 2"]21.964[/TD]
[TD="class: xl68, width: 96, colspan: 2"]92.840[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
şikayet adedi 220 45 299 140 271
Satışa göre şikayet % 0,25 %0,44 %0,86 %0,64 %0,29
Saygılar,