- Katılım
- 9 Eki 2010
- Mesajlar
- 0
- Tepkime puanı
- 0
- Puanları
- 0
Örneğimizi düz yol için uygulayalım;
100 km/h olan hızımızı korumak için 5. viteste 3000 devirde ilerlerken gaza %60 oranında basmamız gereksin.
4.viteste ise devrimiz 4500'e çıkarken gaz pedalına %50 oranında basmamız yeterli olsun.
3. viteste ise motor devri 6000 olurken gaz pedalına %45 oranında basarak ancak hızımızı koruyabilelim.
Örnekte 5. vites dişlisi daha küçük olduğundan sabit devir için pedal konumu bakımından daha fazla gaza basıldığı düşünülebilir ancak unutmamak gerekir ki araca fazla yakıt yaktıran gaz pedalına az yada fazla basmak değil motordan beklenen tork ile alakalıdır.
Ne kadar çok tork isterseniz o kadar fazla yakarsınız.Vites kutularındaki dişli oranları (boyları) 1. vites için en büyük iken 5. viteste en küçüktür.5. viteste tork min. güç max. dur.Tork min olduğu için torku yüksek motor olmadıkça çoğu araç 5.viteste 0km/h den hareket edemez.5.vites dişli en küçük olduğundan min yakıt değeri 5. viteste alınır.(ayna mahruti ile oynama yoksa) Dişli çapı büyükçe tork artar yakıt tüketimi artar.
Olay pedalın konumu ile ilgili olsaydı en az yakıtı dur kalkta yakmamız gerekirdi.Keza max. 1500 d/d görüyoruz dur-kalk trafikte.
Dilimin döndüğünce anlatmaya çalıştım.
İşte olay budur, hiç bu kadar güzel anlatımla karşılaşmamıştım bu konuda..