Herkese selamlar
Biz şirket araçlarımızda PO kullanıyoruz, ancak indirim mindirim hak getire. Genel performansı ortalama, menzil orta iyi. Araçlarımızın büyük çoğunluğu dizel.
Şahsım araçlarından Captur 1,5 dizel için Shell' in yeni nesil dizel yakıtını tercih ediyorum
Yine şahsım araçlarından Renault 5 için Benzin 95 oktan ve LPG, shell ve Petrol Ofisi (PO) tercih ediyorum.
Sektörde çalışan biri olarak bir iki bilgiyi paylaşmak isterim, bilmeyen arkadaşlar olabilir, işlerine yarayacaktır.
(genel kullanımda her yerde bulabileceğimiz standart benzin oktan değerleri üzerinden konuşuyorum)
Öncelikle genel bir hatayı paylaşayım:
- 98 oktan benzin 95 oktandan iyi midir ?
- Hayır, değildir. Araca uygun yakıt vardır.
Oktan, esasen benzinin içinde yaktığımız karbon bileşiğinin adıdır diyebiliriz. Oranı ise bize benzinin sıkıştırmaya direncini belirtir. Yüksek oktanlı benzinin sıkıştırılmaya direnci fazla (daha zor yanar), düşük oktanlı benzinin ise sıkıştırma direnci düşüktür (daha kolay yanar). Bu, aracınız motorunun sıkıştırma oranıyla ilgilidir. Genel olarak konuşmak gerekirse eski araca eski nesil, yeni araca ise yeni nesil yakıt kullanılmalıdır. Gerçek performansı böyle görürüz.
Örneklemek gerekirse; (istisnalar hariç)
Yeni nesil benzinli bir araca 88-95 oktan yakıt kullanırsanız motorda vuruntu, hararette artış ve soğutma sisteminin daha yoğun çalışması, performans düşüklüğü gibi sorunlara ek olarak yakıt tüketimi de olumsuz etkilenir
Eski nesil benzinli araca 98 oktan ve üzeri yakıt kullanırsanız aracın çalışmasında sessiz bir kullanım veya tam tersi ciddi bir vuruntu, performans düşüklüğü (kullanıcı bunu gidermek için farkına varmadan daha çok gaz pedalına basar) ve sonuçta yakıt tüketiminde anormal artış görülür. Çünkü yakıt daha fazla sıkıştırılarak yakılmak için tasarlanmıştır. Oysa motor bu oranda sıkıştırma yapamadan yakıtı yakar ve sonuçta potansiyel enerji harcanmış olur.
Aracınızın üretim tarihini esas alın. O dönemde en yeni nesil yakıtın oktan değerleri ne ise, şimdi de aynı değerlerdekileri kullanmalısınız. Aksi halde motor ömründe azalma, performans kayıpları, gereksiz yakıt masrafları..... diye uzayan bir listemiz olur. Lütfen aracınızın üretim yılını göz onünde bulundurun, ille de yeni nesil yakıt kullanmak istiyorsanız özellikle benzinli araçlarda avans ayarınızı yeniden yaptırın, değerler değişecektir. Bu durumda yakıt masrafınızı biraz daha iyileştirmiş, vuruntu sorununu gidermiş olursunuz. Yine de daha pahalı yakıtla neredeyse aynı yolu alacağınızı, zarar edeceğinizi unutmayın.
Dizel için konuşmak gerekirse, dizel yakıtı içindeki karbon bileşiğine setan deriz, ki benzinde oktan ile benzer karakteristiği gösterir. Ayrıca dizel yakıtındaki standartlar üretimdeki filtrasyonu ve katkıları da etkiler. Yeni nesil dizel araçlarda kullandığımız piezo elektrik enjektörler ve yeni nesil yakıt sistemlerimiz, kullanılan yakıt konusunda oldukça hassas. Bu nedenle yeni nesil araçlarımızda yeni nesil dizel kullanmaya çok ama çok özen göstermeliyiz. Hatta benim gibi bir 5lt' lik yedek yakıtı bagajda taşıyarak istemediğiniz yerden yakıt almaktansa istediğiniz yere kadar gidip oradan almayı da tercih edebilirsiniz (paronayakça kabul, ancak temin ederim beklenmedik arızalara tedbir almış olursunuz)
LPG konusuna gelince, malesef üretici bu konuda son kullanıcıya açıklayıcı bir tanımlama yapmıyor, fiyatına ve markaya bakarak alıyoruz. Tecrübelerden yararlanmalıyız. Kara düzen olacak ama malesef LPG için durum bu.