ApSUVai
Bilgi Girilmemiş
Arabaya filtre takilmasinin gercek amaci, motora daha fazla hava alinabilmesidir. Motora ne kadar daha fazla hava girerse, motora gelen yakit o kadar verimli patlar. Ilkokul gunlerinizde ogrenmis oldugunuz bilgiler kadar calisma prensibi basittir. Oksijen olmayan yerde yanma olmaz, ne kadar fazla oksijen varsa, yanmada o kadar buyuk olur.
Soguk hava daha yogundur. Soyle bir ornek ile bunu aklinizda canlandirin, bir santimetre karelik iki tane kup dusunun, birinde soguk hava, dierinde sicak hava bulunsun. Soguk hava daha yogun, icinde soguk hava bulunan kupte daha fazla oksijen vardir.
Kelebek bogazina direk takilan kutu disi filtrelerin yanlis olan yani ise, motordaki sicak havayi emmesidir, buda guc kaybina neden olacaktir. Kaput altindaki havanin sicakligi, filtre kutusunun icindeki havadan cok daha sicaktir. Yani motora hem daha fazla hava emmekte, hemde daha az hava emmektedir, bu yuzden dolayi beygir kaybina yol acar. Cogu insan, kelebek bogazina filtre takinca arabalarinin guclendigini one surerler, bunun en buyuk nedeni ise aldiklari sestir, insanlar psikolojik olarak daha fazla ses ciktigindan arabalarinin daha hizli gittini sanmaktadirlar.
Intake kitleride yukarda anlattigim prensiplere dayanarak uretilmistir. Intake kitlerinin iki amaci vardir, birinci amaci filtre yi soguk hava alacak bir yere yerlestirmek, ikinci amaci ise, motor kaputunun altindaki isi ile, intake borusunun icinden gecen havayi yalitmaktir. Dogal olarak en fazla guc veren intake kitleri, "cold air intake" adi verilen intakelerdir, bunlarin cogu, tamponun arkasina, yada motor kompartmaninin alt tarafina dogru yoneltilmistir. Intake borularida ayrica isi yalitimi saglamasi icin seramik boya ile kaplanmistir.
Intake kitlerinin avantaji dogal olarak direk soguk hava almasidir, dezavantaji ise filtre nin su ile temas olasiligi artmis olmaktadir. Motorun icine filtre direk su cekmesin diyede "by pass valve" adi verilen bir parca uretilmistir. Bu parca intake borusunun ortasina takilan bir valfdir. Filtre nin su yada bunun gibi maddeleri emmeye calismasi sonucu bu valf acilip, motora hava direk bu valften emilmektedir. Boylece yagmur suyunun motora girmesi onlenmis olmaktadir.
Yukardakilerin disinda ise intake kitlerinin bir baska ozelligi ise, intake kitlerindeki borularinin vede bukulmus oldugu kisimlarinin icinin puruzsuz olmasidir. Bu borular ozel bir yontem ile bukulup, bukulmus olan kesitlerin yari capinin borunun duz kisimlari ile ayni kalmasi saglanmistir. Buda borunun icinden gecen havanin akiminin en verimli halde olmasini saglamaktadir. Borularin icindeki hehangi bir puruz, vede bukulmus kisimalardaki cap degisikleri borunun icindeki havanin turbulans yaratmasina yol acarak, intake in verecegi verimi azaltir.
Filtre secimine gelince, sunger filtrelerin, yapilan testlerin sonucunda daha az verimli olduklari ortaya cikarilmistir. Yapilan en gercekci testlerde, Apex-i nin yapmis oldugu "Power Intake" adli filtre birinci vede "K&N" in yapmis oldugu filtre ler ikinci olmustur.
Yukarda yazmis oldugum test'de 30 dan fazla filtre markasi test edilmistir, fakat shu anda test verileri elimde olmadigindan bu yazmis oldugum iki filtre markasinin disindaki filtrelerin siralamalarini hatirlamamaktayimdir.
^Resimdeki AEM firmasinin yapmis oldugu bir cok intake kitinden bir ornektir. Intake kitinin ortasinda gormus oldugunuz yuvarlak/konik olarak bulunan cisim "bypass valve"dir.
Soguk hava daha yogundur. Soyle bir ornek ile bunu aklinizda canlandirin, bir santimetre karelik iki tane kup dusunun, birinde soguk hava, dierinde sicak hava bulunsun. Soguk hava daha yogun, icinde soguk hava bulunan kupte daha fazla oksijen vardir.
Kelebek bogazina direk takilan kutu disi filtrelerin yanlis olan yani ise, motordaki sicak havayi emmesidir, buda guc kaybina neden olacaktir. Kaput altindaki havanin sicakligi, filtre kutusunun icindeki havadan cok daha sicaktir. Yani motora hem daha fazla hava emmekte, hemde daha az hava emmektedir, bu yuzden dolayi beygir kaybina yol acar. Cogu insan, kelebek bogazina filtre takinca arabalarinin guclendigini one surerler, bunun en buyuk nedeni ise aldiklari sestir, insanlar psikolojik olarak daha fazla ses ciktigindan arabalarinin daha hizli gittini sanmaktadirlar.
Intake kitleride yukarda anlattigim prensiplere dayanarak uretilmistir. Intake kitlerinin iki amaci vardir, birinci amaci filtre yi soguk hava alacak bir yere yerlestirmek, ikinci amaci ise, motor kaputunun altindaki isi ile, intake borusunun icinden gecen havayi yalitmaktir. Dogal olarak en fazla guc veren intake kitleri, "cold air intake" adi verilen intakelerdir, bunlarin cogu, tamponun arkasina, yada motor kompartmaninin alt tarafina dogru yoneltilmistir. Intake borularida ayrica isi yalitimi saglamasi icin seramik boya ile kaplanmistir.
Intake kitlerinin avantaji dogal olarak direk soguk hava almasidir, dezavantaji ise filtre nin su ile temas olasiligi artmis olmaktadir. Motorun icine filtre direk su cekmesin diyede "by pass valve" adi verilen bir parca uretilmistir. Bu parca intake borusunun ortasina takilan bir valfdir. Filtre nin su yada bunun gibi maddeleri emmeye calismasi sonucu bu valf acilip, motora hava direk bu valften emilmektedir. Boylece yagmur suyunun motora girmesi onlenmis olmaktadir.
Yukardakilerin disinda ise intake kitlerinin bir baska ozelligi ise, intake kitlerindeki borularinin vede bukulmus oldugu kisimlarinin icinin puruzsuz olmasidir. Bu borular ozel bir yontem ile bukulup, bukulmus olan kesitlerin yari capinin borunun duz kisimlari ile ayni kalmasi saglanmistir. Buda borunun icinden gecen havanin akiminin en verimli halde olmasini saglamaktadir. Borularin icindeki hehangi bir puruz, vede bukulmus kisimalardaki cap degisikleri borunun icindeki havanin turbulans yaratmasina yol acarak, intake in verecegi verimi azaltir.
Filtre secimine gelince, sunger filtrelerin, yapilan testlerin sonucunda daha az verimli olduklari ortaya cikarilmistir. Yapilan en gercekci testlerde, Apex-i nin yapmis oldugu "Power Intake" adli filtre birinci vede "K&N" in yapmis oldugu filtre ler ikinci olmustur.
Yukarda yazmis oldugum test'de 30 dan fazla filtre markasi test edilmistir, fakat shu anda test verileri elimde olmadigindan bu yazmis oldugum iki filtre markasinin disindaki filtrelerin siralamalarini hatirlamamaktayimdir.
^Resimdeki AEM firmasinin yapmis oldugu bir cok intake kitinden bir ornektir. Intake kitinin ortasinda gormus oldugunuz yuvarlak/konik olarak bulunan cisim "bypass valve"dir.