Dizel Motor Arıza Nedenleri...

  • Konuyu Başlatan Konuyu Başlatan bilalrx
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi
  • Etiketler Etiketler
    duster motor

bilalrx

Bilgi Girilmemiş
Motordaki sesi tespit etmeye çalışmadan evvel motorun çalıştırılıp, çalıştırılamayacağı hakkında bilgi edinmemiz gerekir. Kendi aracınız eğer dizel bir motor sahipse aşağıdaki ana başlıkları mutlaka kontrol ediniz. Bu kontrol size aracınız ile ilgili ön bilgiler sunacaktır. Dizel bir motorda aşağıdaki ana faktörleri görürseniz bilin ki sebepleri altta tarif edilenden başka değildir. Hatasız, kusursuz ve arızasız gün dileyerek konuya başlamak istiyorum. Dizel motorumuzda;

1. Güç düşüklüğü
2. Aşırı yağ sarfiyatı
3. Düşük yağ basıncı
4. Aşırı hararet
5. Zor çalıştırma
6. Mekanik sesler
7. Aşırı duman
8. Yakıt sarfiyatının artması
gibi sebepler varsa aşağıdakileri kontrol ediniz.

1-Güç Düşüklüğünün Sebepleri için;
moz-screenshot-2.png
moz-screenshot-3.png
•Gaz kolu bağlantıları ayarsız, tam gaza geçmiyor
•Hava filtresi kirli
•Turboşarjer bağlantı hortumlarında kaçak var
•Turboşarjer kanatları hasarlı
•Motor freni kelebeği kapalı kalarak sıkışmış
•Anaroid (LDA) bağlantısında kaçak var
•Yakıt depo havalandırması tıkalı
•Yakıt filtresi kirli
•Yakıt transfer pompa süzgeci kirli
•Enjektörler arızalı
•Enjektör meme taşma miktarı yanlış
•Supap ayarları bozuk
•Yakıt püskürtme zamanlaması yanlış
•Kompresyon düşük
•Intercooler tıkalı veya kaçak var

2-Aşırı Yağ Sarfiyatı varsa;
•Motor alıştırma (Rodaj) süresi tamamlanmamış
•Rölantide uzun süre çalıştırılmış
•Yağ seviyesi düşük
•Yağ seviyesi yüksek
•Yağ viskozitesi uygun değil
•Turboşarjer yatakları arızalı
•Supap gaydları aşınmış
•Supap sızdırmazlık keçeleri bozuk
•Silindir, piston, segman grubu aşınmış
•Karter havalandırma tıkalı
•Harici kaçaklar
3-Düşük Yağ Basıncı varsa;
•Yağ seviyesi düşük
•Yağ viskozitesi uygun değil
•Motor çalışma eğimi fazla
•Gösterge arızalı
•Yağ müşiri arızalı
•Yağ süzgeci tıkalı
•Yağ pompası emiş bağlantılarında kaçak var
•Yağ pompası arızalı
•Yağ pompası basınç tahdit valfi açık kalmış
•Yataklar aşınmış
•Külbütör mili yan tapaları kaçırıyor
4-Motor Aşırı Hararet Yapıyorsa;
•Radyatör su seviyesi düşük
•Radyatör kapağı arızalı
•Radyatör tıkalı
•Vantilatör kayışları gevşek
•Göstergeler arızalı
•Hararet müşiri arızalı
•Su pompası arızalı
•Su ceketleri tıkalı
•Termostat arızalı, uygun değil
•Motor soğutma kanatçıkları kirli
•Yağ seviyesi düşük
•Yağ soğutucusu tıkalı
•Turboşarjer bağlantı hortumlarında kaçak var
•Turboşarjer kanatçıkları hasarlı
•Hava soğutucusu tıkalı
•Enjektörler arızalı
•Yakıt miktarı fazla
•Yakıt püskürtme zamanlaması hatalı
•Egzoz susturucusu tıkalı
•Motor fren kelebeği tıkalı
•Subap ayarları sıkı
•Silindir kapak contası yanmış
•Soğutma sisteminde hava var
•Araç fren ayarları sıkı
•Debriyaj kaçırıyor
5-Motor Zor Çalışıyorsa Sebepleri
•Akü kutup başları oksitlenmiş
•Akü kapasitesi düşük
•Yağ viskozitesi uygun değil
•Soğukta çalıştırma tertibatı arızalı
•Yakıt seviyesi düşük
•Gaz kolu stop konumunda
•Yakıt sisteminde hava var
•Yakıt sistemi hava alıyor
•Yakıt filtresi tıkalı
•Hava yakıt oran valfi (LDA) arızalı
•Yakıt otomatiği arızalı, süzgeci tıkalı
•Yakıt püskürtme başlangıcı hatalı
•Yakıt pompası arızalı
•Enjektörler arızalı
•Subap ayarı bozuk
•Subaplar hasarlı
•Piston yüksekliği düşük
•Silindir kapak contası uygun değil (kalın)
•Silindirlerde aşınma
•Kompresyon düşük
6-Aşırı Siyah Duman varsa;

•Hava filtresi kirli
•Yakıt miktarı fazla
•Turboşarjer basıncı düşük
•Turboşarjer bağlantı hortumlarında kaçak var
•Intercooler bağlantı hortumlarında ve radyatöründe kaçak var
•Subap ayarları hatalı (boşluk fazla)
•Soğukta çalıştırma tertibatı arızalı
7-Aşırı Mavi Duman varsa;
•Motor yağ yakıyor
•Hava filtresi yağ seviyesi yüksek
•Yakıta yağ karışıyor
•Düşük kompresyon

8-Aşırı Beyaz Duman varsa;
•Yakıt püskürtme zaman ayarı yanlış (avanslı veya rötarlı)
•Silindirlere su alıyor (kapak çatlak,conta arızalı).
•Enjektörler ayarsız

9-Yakıt Sarfiyatının durduk yere artması varsa;
•Subap ayarları hatalı
•Yakıt pompası ayarları hatalı
•Enjektör ayarları hatalı veya arızalı
•Düşük kompresyon
•Harici yakıt kaçakları
10- Dizel Motorunuzda Mekanik Sesler geliyorsa;
•Piston pim sesi
•Segman sesi
•Piston sesi
•Piston kolu sesi
•Kol yatak sesi
•Ana yatak sesi
•Krank mili sesi
•Supap sesi
Kontrol ediniz ve en yakın yetkili servisine aracınızı gösterniz.
 
DİZEL MOTOR ÖZELLİKLERİ-I

1)Dizel motorlar benzinlilere göre niye daha az yakıt tüketir?

-Benzinlimotorlarla karşılaştırıldığında, daha yüksek termodinamik derecesine sahip normal dizel motorlar yaklaşık %15, direkt püskürtmeli dizellerse%30 oranında yakıt tasarrufu sağlıyor.Yüksek yanma sıcaklığında çalışan benzinli motorlarda, enerjinin büyük bir bölümü ısı olarak kayboluyor.Diğer taraftan 1lt motorin, 1lt benzine oranla daha çok enerji içeriyor.
2)Dizel motorlar neden düşük devirlerde yüksek tork üretiyor?
-Özellikle turbo dizel motorlarda, değişken turbo geometrisi sayesinde rölanti devrinin hemen üzerinden itibaren yanma odasına istenildiği kadar hava sağlanabiliniyor.Eşdeğer miktardaki yakıtta direkt enjektörler aracılığıyla 2bin barlık bir basınçla ateşleme odasına püskürtülüyor.Bu şekilde daha düşük devir sayısıyla daha yüksek motorin-hava karışımı sağlanabiliniyor.Sonuçta oluşan yüksek yanma basıncı, büyük silindir çapına bağlantılı olarak düşük turlarda yüksek bir tork ve iyi çekiş gücü sağlıyor.Gücü aynı bir benzinli motor, aynı torku üretmek için daha yüksek devirlere ihtiyaç duyuyor.
3)Dizel motor en ekonomik nasıl kullanılır?
-Dizel motorların ekonomikliği eskiden büyük oranda gaz pedalının kullanımına bağlıydı.Ne kadar çok gaza basılırsa yakıt pompası o kadar çok yakıt püskürtüyordu.Dizel motorlarda prensip olarak hava miktarı sınırlandırılmazken, benzinli motorlarda yakıt miktarıyla orantılı gönderilen havanın miktarı gaz kelebeği vasıtasıyla devirle doğru orantılı olarak ayarlanıyor ve böylece motor düşük devirlerde zayıf kalıyor.Klasik tasarruf yöntemlerine göre iyi bir tasarruf için; benzinli motorlarda, hızlanma esnasında gaz pedalına 3/4 oranında basmak ve mümkün olduğu kadar erken vites yükseltmek gerekiyor.Bu yöntem atmosferik dizellerde işe yaramazken maksimum tork seviyesi 2bin devir civarında olan turbo dizel motorlarda yakıt ekonomisi sağlıyor.
4)Dizel motorun devri neden benzinli motorlardan daha düşük?
-Dizel motorda karışım, çalışma prensibi gereği yüksek basınç ve bunun oluşturduğu sıcaklık artışı sayesinde kendiliğinden ateşleniyor.Dizel motorlar yakıt-hava karışımının hazırlanması için daha uzun bir zamana ihtiyaç duyuyor.4500 ve üzerindeki devirlerde püskürtmenin başlamasıyla ateşleme arasında kalan süre ideal bir patlama için yetersiz hale geliyor.Bu yüzden maksimum tork ve güç bu devirlerden sonra düşüyor.Buda tork ve gücü azalttığından daha yüksek motor devri bilinçli olarak kullanılmıyor.

5)Dizel motor kural olarak neden daha ağır ve pahalı?
-Dizel motorlar, turbo, intercooler, gelişmiş enjeksiyon sistemleri dışında daha fazla ses izolasyon maddesine ihtiyaç duyuyor.
Ayrıca dizellerde yüksek yanma basıncına motor mekaniğinin dayanabilmesi için daha güçlü yapılandırılması gerekiyor.Bu yüzden, şu ana kadar dizel motorlarda krankmili yuvaları alüminyumdan yapılamadı.Ayrıca 60lt lik mazot, yüksek özgül ağırlığı nedeniyle, 60lt benzine oranla 7.8 kilo daha ağır.Tüm bunlar dizel motorun ağırlığını ve üretim girdileri yüzünden maliyetini arttırıyor.
6)Dizel motor neden daha vuruntuludur?
-Dizel motorda yanma, buji ile dışardan ateşlenen benzinli motora oranla daha zor kontrol ediliyor.Özellikle motor soğukken dizel motordaki yanma verimli değildir ve buda motorun vuruntu seviyesini arttırır.
7)Mazot, kurşunsuz benzine oranla neden daha ucuzdur?
-Mazot, prensip olarak fuel-oilden başka bişey deildir.Petrol damıtılırken benzine oranla daha düşük maliyetlerle elde edilir.Buda fiyatına yansır.
8)Dizel otomobillerin fiyatları neden yüksek?
-Ülkemizde otomobilden alınan vergi oranları ağırlığa bağlı olarak değişiyor.Bu nedenle ağırlıkları ve motor üretim maliyetleri fazla olan dizel motorlu otomobillerin fiyatları artıyor.
9)Dizel egzozu kanserojen mi?
-Bu konuyla ilgili elde net bir bilgi yok.En modern dizel motorda bile tamamen yok edilemeyen is partiküllerin kansere yol açabileceği, uzmanlar arasında hala tartışılıyor.
10)Dizel motoru gelişime ne yönde devam edecek?
-Yakın bir gelecekte daha sarsıntısız ve sessiz, daha temiz ve daha hafif dizel motorların üretimi düşünülüyor.Common Rail ve pompa-meme teknolojileri bu gelişim yönünde atılmış iki önemli adım.

DİZEL MOTOR ÖZELLİKLERİ-II
dizeller daha ekonomik oldukları için daha fazla rağbet görürler lakin dizel otomobillerin kullanımı ve bakımı benzinli otomobillere göre daha da zordur. Öyleki bilgi eksikliği nedeniyle dizel motorlarda yapılan küçük yanlışlar büyük zararlar meydana getirebilmektedir. Bu nedenle dizel motorların bakımı ve kullanımı hakkında bilgi sahibi olmak çok önemlidir.Eğer otomobilinizi uzun süre ve sağlıklı bir şekilde kullanmak istiyorsanız bazı konularda dikkatli olmalısınız.Öncelikle şunu belirtmek gerekir ki dizel araçlar uzun yollarda ekonomiktir yani yılda 20-30 bin kilometreyi geçmeyen bir tüketiciyseniz ekonomi sağlamış olmazsınız. Otomobilini kısa mesafelerde kullanan sürücüler için benzinli otomobiller daha uygundur.
Dizel kullanırken dikkat edilmesi gerekenler ;

Motoru çalıştırmadan önce kontağı yarım çevirerek uyarı ışıklarının sönmesini bekleyin. Çünkü ilk çalıştırmada motor soğuk olacağı için aracı zorlayabilirsiniz.
Kalitesiz yakıt kullanmayın. Tek seferlik kullanılan kalitesiz yakıt bile motorda ciddi sorunlara neden olabilir.
“Aracı vurdurmayın” Dizel motorlarda yapılan en büyük hatalardan biri de budur. Yeni nesil dizellerde motor çalışır durumda değilse yağ basıncı oluşmaz bu nedenle vurdurma esnasında dizel pompasına aşırı yük biner ve ciddi zarara yol açabilir. Zaten aracınızın klavuzunda da “aracınızı iterek çalıştırmayın” yazar.
Aracınızı düzenli olarak servise götürün. Periyodik bakım dizel otomobillerde daha fazla önem arz eder. Çünkü bildiğiniz gibi dizel yakıt, benzinli yakıta oranla daha çok partikül taşır. Bu partiküller mazot filtresinde birikir ve aracın performans kaybetmesine neden olur.

Eğer kullandığınız araç turbo dizel ise bu konuda da bilmeniz gereken birkaç önemli nokta var ;
Öncelikle bilinmelidir ki turbo dizel motora sahip olan araçlar gaz verilerek ısıtılmamalıdır. Motoru ısıtmak için en az 30 saniye rölantide çalıştırmak yeterlidir. Diğer önemli nokta ise motor soğukken yüksek devirde kullanılmamalıdır. Çünkü motor soğukken yüksek devire çıkması aynı zamanda yüksek basınç oluşmasına neden olur bu durum turbo türbinlerine zarar verebilir. Yani motor soğukken 2500 devri aşmamakta fayda var.
Turbo araçları çalıştırmak kadar stop etmekte büyük önem arz eder. Tıpkı ilk çalıştırmada motorun gaz verilmeden ısıtılması gerektiği gibi stop edilirkende en az 30 saniye gaz verilmeden çalıştırılması gerekir. Bunun nedeni motor çalışırken turbo türbinlerini birbirine bağlayan milin yağlanmasıdır. Kontağı kapattığınızda motor durur buna bağlı olarak yağlama da durur. Ancak turbo yağsız olarak bir süre daha dönmeye devam eder. Bu durum turboda büyük zararlar açabilir. O yüzden motoru stop etmeden önce rölantide bir süre çalıştırarak turbo türbinlerinin normal devrine inmesi beklenmelidir.
Eğer turbo dizel aracınızı sağlıklı olduğu kadar ekonomik olarak da kullanmak istiyorsanız “maximum tork” durumuna dikkat etmeniz gerekir. Yani dizel araçlar için maximum tork gücü üreten devir aralığını geçmemelisiniz. Zaten turbo dizel araçlarda maximum güç genellikle 1750 ile 3750 devirleri arasında üretilir. Bundan fazlası gereksiz ve zararlıdır. Araç hareket halindeyken de maximum güç aralığını geçip geçmediğinizi aracın çekişinden de anlayabilirsiniz.
İkinci önemli nokta ise kalkış ; kalkışlarda aracınızı kesinlikle rölanti (1000) devrine sıkça-devamlı, çok düşük devirlere düşürmeyin. Bu durumda mazot pompası zarar görebilir vede motor içi aksamlar aşırı kurumlama yapar...Aracınızın max.tork durumuna göre, her zaman uygun devir-uygun vites ve uygun hızı kullanın. Max PS devrini-hızını aşmak, sadece yakıtı artırır.. Aynı şekilde rölanti de gidiyorsanız gaz pedalına bir anda abanmayın, turbo yüksek basınç altında kalacağı için zarar görebilir.

Diğer önemli hususlar ise; yalnız kusursuz durumdaki bir taşıt ile (örneğin temiz hava filtresi, doğru ayarlanmış enjektör sistemi, vs.) en uygun yakıt tüketim değerleri elde edilebilir. Olması gerekenden 1 bar (»1.45 psi) düşük bir lastik hava basıncı % 5’e varan yakıt tüketimi artışına yol açmaktadır. Bu fazla yakıt tüketimi tekerleklerin fazla kavislenmesi sonucunda oluşur ki bu sırada tahrik enerjisi ısıya çevrilir. Dolayısıyla lastiklerin kullanım ömrü de azalır. Araç rölantide çalışırken de yakıt harcar. Mümkün olduğu kadar aracı uzun süre rölantide çalıştırmayınız. Aracın sürüşü esnasında ise; sadece uygun hızda ve uygun motor devrinde vites değiştiriniz. Aracınızın max.tork durumuna göre, her zaman uygun devir-uygun vitesi ve hızı kullanın. Max PS devrini-hızını aşmak, sadece yakıtı artırır... Sık sık kalkış ve duruş yapmak, ortalama yakıt tüketimini arttırır. Her zaman mümkün olduğu kadar trafik sıkışıklığı olmayan yolları kullanınız. Sıkışık yollarda araba kullanırken, yüksek motor devirlerinde düşük vites seçmeyiniz. Aracın hızı arttıkça, yakıt tüketimi artar. Aracı çok hızlı kullanmaktan kaçınınız. Bagaj bölümüne gereksiz eşya koyarak aracınızı çalıştırmayınız. Özellikle sık sık kalkma ve durma hareketlerinin yapıldığı şehir trafiğinde, araç ağırlığının artması, yakıt sarfiyatını önemli ölçüde arttıracaktır.

Sözün özü kimin ne dediği önemli değildir. Bir aracı üreticisinden daha iyi tanıyan ve bilen olamaz. Bundan dolayı aracınızın kullanıcı el kitabını iyice okuyunuz.
 
Son düzenleme:
güncel +2..
 
Geri
Üst