- Katılım
- 12 May 2012
- Mesajlar
- 1,583
- Tepkime puanı
- 5
- Puanları
- 0
Güray Bey tekrar merhaba,
Servisin aslında ölçümü çok detaylı bir şekilde yapması gerekirdi. Pensampermetreniz olduğunu görünce, multimetrenizinde olduğunu ve kullanmayı bildiğinizi varsayıyorum
Ayrıca aşağıda anlatacağım parazit çekme testini ampermetre ile daha kolay yapabilirsiniz. Akünüz sağlamsa siz direkt pensampertmetreyi akü ye bağlayıp sıra ile akım çeken cihazlarınızın ya sigortasını çekeceksiniz ya da kablolarını çıkartacaksınız. Pensampermetrede görmüş olduğumuz 4.1A değer , kameralarınızın kablolarını çıkardığınızda veya sigorta koyduysanız sigorlarını çıkardığınızda 0V a yaklaşıyorsa çekilen fazla akım kameranızdadır. Veya bunu amfiniz içinde deneyebilirsiniz. Bu pensampermetre ile çabuk kontrol yapmanız içindi tabiki bu test için akünüzün tam şarjlı ve sağlam olduğunu kabul ediyorum ve detaylı anlatımıma geçiyorum.
Genel anlamda aracınız çalışmazken akünüz birkaç saat sonra bitiyorsa veya bir kaç gün sonra bitiyorsa bunun 3 sebebi olur.
- Akünüz işlevini yerine getiremiyor yani bozuk
- Alternatörünüz bozuk,
- Bir yerlerde kısa devre var yani parazit çekimi bulunmakta.
Testleri yaparken multimetre kullanacağımızdan ben ona göre anlatıyorum.
A- İlk önce aküyü kontrol edelim;
1) Multimetreyi DCV 20v a getirin. Kırmızı probu (V ohm mA) slotuna takın, siyah probu COM slotuna takın,
2) Aracı çalıştırmadan kırmızı probun ucunu akünün + kutup başına, siyah probun ucunu akünün - kutup başına sıkıştırın.
Eğer akünüz sağlamsa veya şarjı uygunsa, voltajı 12.30v ~ 12.60v civarında olmalıdır.
B- Alternatörü kontrol edelim;
1)Aracınızı çalıştırın multimetreyi DCV 20v a getirin. Kırmızı probu (V ohm mA) slotuna takın, siyah probu COM slotuna takın, kırmızı probun ucunu akünün + kutup başına, siyah probun ucunu akünün siyah - kutup başına sıkıştırın.
Eğer alternatör aküyü düzgün bir şekilde şarj ediyorsa multimetrenin ekranında 14.20V civarı bir değer okunması gerekir.
2)Araç çalışırken kısa farlarınızı, uzun farlarınızı ve sis farlarınızı açın, voltaj yaklaşık 13.90V ~14.00V olması gerekir.
3)Tüm farlarınızı kapatın ve aracı durdurun. Multimetrede okunan değer 12.95V lardan 12.60V lara yavaş yavaş düşmelidir.
Eğer bu şekilde ise, alternatörünüzde sağlam bir şekilde akünüzü şarj ediyor demektir.
C- Voltaj düşüm testi;
1)Aracınızı durdurun siyah probun ucunu akünün – kutbuna sıkıştırın.
2)Aracınızı çalıştırın ve tüm farlarınızı açın.
3)Kırmızı probu alternatörün dış metal kısmına dokundurun başka biriside bu arada aracı 1500 devirde sabit tutsun.
4)Ölçülen değer eğer 0,05V civarında ise sıkıntı yok demektir. Eğer ki değer 0,1 ~0,2 değerlerine ulaşıyorsa kesinlikle bir sıkıntı var demektir.
5) Aynı şekilde motor bloğunun metal kısmına da dokunun. 0,05V civarında ise sıkıntı yok demektir. Eğer ki değer 0,1 ~0,2 değerlerine ulaşıyorsa kesinlikle bir sıkıntı var demektir.
6) Aynı şekilde akünün - kutbundan çıkan kablonun şase bağlantı noktasına dokunun. 0,05V civarında ise sıkıntı yok demektir. Eğer ki değer 0,1 ~0,2 değerlerine ulaşıyorsa kesinlikle bir sıkıntı var demektir.
Buradaki mantık şudur bu şekilde ölçtüğünüz yerlerde büyük bir voltaj düşüklüğü olmuyorsa sıkıntı yok demektir. Eğer voltaj düşüklüğünüz fazla ise buda kutup başlarınızdan kablolara iletimde veya şaseye iletimde sıkıntı olduğunu gösterir. Problem kutup başları zımparalanıp tekrar sıkıca bağlanır ve antikorozyon malzeme sürülür.
Gelelim oto elektrikte en önemli test olan yabancıların parasitic draw test dediği, bizim ise parazit yükü testi dediğimiz teste. Bunu çoğu oto elektrikçisi yapmaz, belkide bilmez. Yapanlar illaki vardır onlarada saygılarımı sunarım.
D- Parazit yükü testi;
Bu testi en son yapmamızın nedeni testin yapılmadan önce sağlam bir aküyle yapılması gerekliliğidir. Yani akünüz sağlam değil ve verdiği voltaj uygun değilse başka bir akü takarak bu testi gerçekleştirmeniz gerekir. Ayrıca bu testi yaparken aracın kapıları kapalı farları kapalı yani akım çekecek bir şey olmaması gerekiyor. Unutmadan birde anahtarınız dahi takılı olmamalı.
1) Burada multimetrenizin ve aracınızın güvenliği için dikkat etmeniz gereken şey multimetrenizin maksimum kaç Amper e dayanabileceği ve ne kadar süreyle dayanabileceğidir. 15-20 liralık basit multimetrelerin (benimkide bundan) dayanabileceği maksimum amper 10A dir. Ve bu amper 15 dakikada en fazla 15 saniye olarak üzerinde uyarı yazmaktadır. Bu tür uyarılara dikkat etmek gerekir. Biraz daha kaliteli multimetrelerde 20-30 A değerler rahatlıkla ölçülebiliyor.
2) Kırmızı probumuzu Amper konumuna (bende 10A) slotumuza takıyoruz. Siyah probumuz COM portunda duracak.
3) Akümüzün negatif siyah kablosunu çıkartıyoruz. Bazı kişiler bunu pozitif kabloyla yapıyorlar ama bunu kesinlikle yapmayın olası bir devre tamamlamada aracınıza zarar verebilirsiniz. Bunu baştada dediğim gibi negatif siyah kablodan yaparsanız daha güvenli tarafda kalmış olursunuz.
4) Kırmızı probu aküden çıkardığımız negatif kabloya tutturuyoruz, siyah probu ise akümüzün – kutup başına tutturuyoruz.
Multimetrede 4 Amperlik değer okuduk diyelim, bu bize aküyü bitirebilecek bir değer olduğunu gösterir. Eğer şarj edilmezse 60Ah lık bir aküden sürekli 4 amper çekilmesi bu aküyü 15 saatde bitirecektir. Benim aracımda şu anda 4 adet modül bulunmakta ve bunlardan 2 tanesi sürekli akım çekmekte. Çektiği akımlar ise toplamda 70mA. Yani 0,07A. 60Ah lik akümü bitrmesi için 857 saat aküyü şarj etmemem gerekir. Bu da yaklaşık 35 güne denk geliyor.
5) Prob uçlarını bir şekilde sabitleyerek multimetreyi veya yazımın başında da söylediğim gibi pensampermetreyi sürekli görebileceğimiz bir yere koyarak / başkasından yardım alarak sigorta kutularındaki sigortaları tek tek çıkartıp yerine takıyoruz. Burada bulmaya çalıştığımız şey sigortasını veya kablosunu çektiğimiz cihazın 4A den 0 a düşmesi ne zamanki bunu buluyoruz işte akümüzü bitiren cihazımızıda bulmuş oluyoruz. Örneğin multimetre 4 amperi gösterirken siz anfinizin sigortasını çektiğinizde değerler sıfırlanıyorsa sorun anfinizdedir. Buradan sonra sadece anfiye yönelerek problemi bulabiliriz.
Biraz uzun oldu ama inşallah bu konuyla ilgili sıkıntıları çözebilmişizdir.
Cihazlarınızla ilgilide gerekli araştırmayı yapıp tekrar cevap vereceğim.
Servisin aslında ölçümü çok detaylı bir şekilde yapması gerekirdi. Pensampermetreniz olduğunu görünce, multimetrenizinde olduğunu ve kullanmayı bildiğinizi varsayıyorum
![Smile :) :)](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f642.png)
Genel anlamda aracınız çalışmazken akünüz birkaç saat sonra bitiyorsa veya bir kaç gün sonra bitiyorsa bunun 3 sebebi olur.
- Akünüz işlevini yerine getiremiyor yani bozuk
- Alternatörünüz bozuk,
- Bir yerlerde kısa devre var yani parazit çekimi bulunmakta.
Testleri yaparken multimetre kullanacağımızdan ben ona göre anlatıyorum.
A- İlk önce aküyü kontrol edelim;
1) Multimetreyi DCV 20v a getirin. Kırmızı probu (V ohm mA) slotuna takın, siyah probu COM slotuna takın,
2) Aracı çalıştırmadan kırmızı probun ucunu akünün + kutup başına, siyah probun ucunu akünün - kutup başına sıkıştırın.
Eğer akünüz sağlamsa veya şarjı uygunsa, voltajı 12.30v ~ 12.60v civarında olmalıdır.
B- Alternatörü kontrol edelim;
1)Aracınızı çalıştırın multimetreyi DCV 20v a getirin. Kırmızı probu (V ohm mA) slotuna takın, siyah probu COM slotuna takın, kırmızı probun ucunu akünün + kutup başına, siyah probun ucunu akünün siyah - kutup başına sıkıştırın.
Eğer alternatör aküyü düzgün bir şekilde şarj ediyorsa multimetrenin ekranında 14.20V civarı bir değer okunması gerekir.
2)Araç çalışırken kısa farlarınızı, uzun farlarınızı ve sis farlarınızı açın, voltaj yaklaşık 13.90V ~14.00V olması gerekir.
3)Tüm farlarınızı kapatın ve aracı durdurun. Multimetrede okunan değer 12.95V lardan 12.60V lara yavaş yavaş düşmelidir.
Eğer bu şekilde ise, alternatörünüzde sağlam bir şekilde akünüzü şarj ediyor demektir.
C- Voltaj düşüm testi;
1)Aracınızı durdurun siyah probun ucunu akünün – kutbuna sıkıştırın.
2)Aracınızı çalıştırın ve tüm farlarınızı açın.
3)Kırmızı probu alternatörün dış metal kısmına dokundurun başka biriside bu arada aracı 1500 devirde sabit tutsun.
4)Ölçülen değer eğer 0,05V civarında ise sıkıntı yok demektir. Eğer ki değer 0,1 ~0,2 değerlerine ulaşıyorsa kesinlikle bir sıkıntı var demektir.
5) Aynı şekilde motor bloğunun metal kısmına da dokunun. 0,05V civarında ise sıkıntı yok demektir. Eğer ki değer 0,1 ~0,2 değerlerine ulaşıyorsa kesinlikle bir sıkıntı var demektir.
6) Aynı şekilde akünün - kutbundan çıkan kablonun şase bağlantı noktasına dokunun. 0,05V civarında ise sıkıntı yok demektir. Eğer ki değer 0,1 ~0,2 değerlerine ulaşıyorsa kesinlikle bir sıkıntı var demektir.
Buradaki mantık şudur bu şekilde ölçtüğünüz yerlerde büyük bir voltaj düşüklüğü olmuyorsa sıkıntı yok demektir. Eğer voltaj düşüklüğünüz fazla ise buda kutup başlarınızdan kablolara iletimde veya şaseye iletimde sıkıntı olduğunu gösterir. Problem kutup başları zımparalanıp tekrar sıkıca bağlanır ve antikorozyon malzeme sürülür.
Gelelim oto elektrikte en önemli test olan yabancıların parasitic draw test dediği, bizim ise parazit yükü testi dediğimiz teste. Bunu çoğu oto elektrikçisi yapmaz, belkide bilmez. Yapanlar illaki vardır onlarada saygılarımı sunarım.
D- Parazit yükü testi;
Bu testi en son yapmamızın nedeni testin yapılmadan önce sağlam bir aküyle yapılması gerekliliğidir. Yani akünüz sağlam değil ve verdiği voltaj uygun değilse başka bir akü takarak bu testi gerçekleştirmeniz gerekir. Ayrıca bu testi yaparken aracın kapıları kapalı farları kapalı yani akım çekecek bir şey olmaması gerekiyor. Unutmadan birde anahtarınız dahi takılı olmamalı.
1) Burada multimetrenizin ve aracınızın güvenliği için dikkat etmeniz gereken şey multimetrenizin maksimum kaç Amper e dayanabileceği ve ne kadar süreyle dayanabileceğidir. 15-20 liralık basit multimetrelerin (benimkide bundan) dayanabileceği maksimum amper 10A dir. Ve bu amper 15 dakikada en fazla 15 saniye olarak üzerinde uyarı yazmaktadır. Bu tür uyarılara dikkat etmek gerekir. Biraz daha kaliteli multimetrelerde 20-30 A değerler rahatlıkla ölçülebiliyor.
2) Kırmızı probumuzu Amper konumuna (bende 10A) slotumuza takıyoruz. Siyah probumuz COM portunda duracak.
3) Akümüzün negatif siyah kablosunu çıkartıyoruz. Bazı kişiler bunu pozitif kabloyla yapıyorlar ama bunu kesinlikle yapmayın olası bir devre tamamlamada aracınıza zarar verebilirsiniz. Bunu baştada dediğim gibi negatif siyah kablodan yaparsanız daha güvenli tarafda kalmış olursunuz.
4) Kırmızı probu aküden çıkardığımız negatif kabloya tutturuyoruz, siyah probu ise akümüzün – kutup başına tutturuyoruz.
Multimetrede 4 Amperlik değer okuduk diyelim, bu bize aküyü bitirebilecek bir değer olduğunu gösterir. Eğer şarj edilmezse 60Ah lık bir aküden sürekli 4 amper çekilmesi bu aküyü 15 saatde bitirecektir. Benim aracımda şu anda 4 adet modül bulunmakta ve bunlardan 2 tanesi sürekli akım çekmekte. Çektiği akımlar ise toplamda 70mA. Yani 0,07A. 60Ah lik akümü bitrmesi için 857 saat aküyü şarj etmemem gerekir. Bu da yaklaşık 35 güne denk geliyor.
5) Prob uçlarını bir şekilde sabitleyerek multimetreyi veya yazımın başında da söylediğim gibi pensampermetreyi sürekli görebileceğimiz bir yere koyarak / başkasından yardım alarak sigorta kutularındaki sigortaları tek tek çıkartıp yerine takıyoruz. Burada bulmaya çalıştığımız şey sigortasını veya kablosunu çektiğimiz cihazın 4A den 0 a düşmesi ne zamanki bunu buluyoruz işte akümüzü bitiren cihazımızıda bulmuş oluyoruz. Örneğin multimetre 4 amperi gösterirken siz anfinizin sigortasını çektiğinizde değerler sıfırlanıyorsa sorun anfinizdedir. Buradan sonra sadece anfiye yönelerek problemi bulabiliriz.
Biraz uzun oldu ama inşallah bu konuyla ilgili sıkıntıları çözebilmişizdir.
![Smile :) :)](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f642.png)
Cihazlarınızla ilgilide gerekli araştırmayı yapıp tekrar cevap vereceğim.