Boğaz kelebeği adaptasyonu ,aracın boğaz kelebeğine pozisyonlarını tekrar kontrol ettirip bu verileri motor kontrol ünitesine(ECU) ya göndermesi işlemidir...
Bunun sayesinde ECU boğaz kelebeğinin pozisyonu hakkında bilgi sahibi olmuş olur.
Peki neden adaptasyon yapılır: Soket veya akü söküldüğünde (herzaman değil, genelde) boğaz kelebeği voltajdan düştüğü için pozisyonunu kaybeder ve hep söylendiği gibi "aptal aptal" çalışmaya başlar. Bizde verdiğimiz komut ile ona deriz ki hareket et ve tüm (genelde 5 pozisyonu vardır set edilen) her pozisyonunu ecuya bildir. Oda ecuya bildirir ve açı konum bildisi ecu tarafından net bilindiğinden daha kararlı çalışır.
Boğaz kelebeği neden bu kadar önemli : Bizim araçlarda rolanti ayarlamasında (otomatik jikle dediğimiz iş) işlevi boğaz kelebeği yapmaktadır. Yani sıcaklık müşürü ecuya derki motor sıcaklığı şu derece, ona göre ecu boğaz kelebeğini açar ve hava-benzin oranını ayarlayarak arabaya ısınması için devir çevirir. Araç normal çalışma sıcaklığına ulaştığı anda ECU boğaz kelebeğinin açısını düşürür ve normal çalışma durumuna geçer.
Piyasada bilinenin aksine rölanti haricinde yüksek devirlerde boğaz kelebeğinin pek bir etkisi yoktur ,çünkü onun işlev açısı o devirlerde çok düşüktür.
Peki temizlikten sonra neden adaptasyon yapmamız gerekir: Çünkü pislikler temizledikten sonra kelebek rahatlar ve hava geçiş oranı değişir.Bizde bu
yeni değerleri tekrardan bildirmek etmek için adaptasyon yaparız. ..
Kelebekli gövde hava kutusunun üzerine monte edilmiş olup motorun emdiği havanın miktarını ayarlamaktadır. Enjeksiyon ünitesi , gaz pedalı potansiyometresinden gelen sinyale göre kelebekli gövdenin içersinde bulunan düz akımlı bir motor vasıtasiyle kelebeğin açılmasına kumanda etmektedir.
Kelebek relanti devri ayarınıda kapsayacak şekilde 0° dan 82° '' ye kadar açılmaktadır. - Kelebekli gövde birbirini karşılıklı olarak kontrol eden iki adet entegre potansiyometreye sahiptir.
İki potansiyometreden birinin arıza yapması veya besleme olmaması halinde , ünite gaz pedalının pozisyonuna göre bir düzeltme stratejisi uygular ve bunu takiben sürücünün algılayabileceği şekilde çalışmayı sağlar ve EOBD'' nin test işlemini devreden çıkartır.
Enjeksiyon ünitesinin veya kelebekli gövdenin değiştirilmesi söz konusu olduğunda otomatik bilgi yenileme prosedürünün uygulanması zorunluluğu vardır.
Kelebeğin açilmasi elektronik kumandali bir motor ile yapilmaktadir.
Marelli 5NF (5SF Z 16 XEP motorlar için) sistemi gaz pedalından gelen talebe göre motorlu kelebeğe kumanda etmektedir ; üzerinde , değerlendirme yaparak kelebeğin çok veya daha az açılmasını sağlayan üniteye gerilim sinyali gönderen bir potansiyometre bulunmaktadır , Kelebek pozisyonu kendi içersindeki bir potansiyometre vasıtasiyle ünite tarafından kontrol edilmektedir...
GAZ KELEBEK POZİSYON SENSÖRÜ :
Gaz kelebek gövdesi üzerinde bulunur.soketinde 3 adet bağlantı mevcuttur. Bunlardan biri ECU tarafından 5 voltluk vir akım verilir , biri şase bağlantısı , biri de ECU ya sinyal (çıkış voltajı )gönderen bağlantıdır. Tam kapalı gaz kelebeği konumunda çıkış voltajı 0,7 nin altında bir değerdir. Gaza basıldıkça çıkış voltajı yükselmeye başlar ve tam açık gaz kelebeği durumunda bu 4 volt uzerinde bir değere ulaşır. Bu sensöre herhangi bir ayar yapılmasına gerek yoktur. ECU en düşük voltaj değerini tam kapalı gaz kelebeği konumu olarak kabul eder ve tüm değerlendirmeleri buna göre yapar