NW.TON_TORK_GÜÇ Hesapları; (formlardan özetler-siz yorulmayın deye hazır bilgiler...
Hisettiğimiz şey sadece torktur ve sizi tork koltuğa yapıştırır. Güç ise bunu daha geniş bir aralıkta devam ettirebilme potansiyeli sağlar. Gücü fazla olan daha iyi hızlanır diye bir genelleme yapılamaz. Hızlanabilir tabi ama pratikte ve ortalama kullanım devirlerinde, bunu sağlayacak dişli oranları kullanılmaz. Nerede kullanılır ? F1 araçlarında kullanılır mesela. O yüzden oradaki pilotlar deviri sonuna kadar dayayıp vites değiştirirler. Dizel motorlarının daha yüksek tork verdiği bilgisi de malesef doğru değil. Strok ile olan bağlantı doğrudur fakat o fark çok da önamli değildir. Asıl fark artık dizellerin hepsinin turbo olmaları. Turbo olmayan eski dizeller ile benzinli motorların torklarını aynı hacimde olmak koşulu ile karşılaştırın bakalım ne çıkacak ?
Sonuçta bu kadar yazdın ne demek istiyorsun derseniz sizin son cümlede söylediğinizi diyeceğim
. Gücün fazla oması daha yüksek son sürat demektir. Torkun fazla olması da belirli bir sürate kadar daha iyi hızlanma demektir (çok kabaca). Daha sonra güç yetmezse hızlanma da kesilecektir.
Aslında motor torku’nun sürüşe etkisi olarak başlığı ele almak, şanzımanı tamamen konu dışında bırakmak lazım. Aksi halde işin teorisi dallanır gider.
Esasen videonun çekim amacı, iki motor arasında seçim yaparken birisinin kağıt üzerindeki torku diğerinden 10Nm daha fazla diye tercih yapabilen insanların, bu değerin elde edildiği devir aralığını da sorgulamaları gerektiğini vurgulamak
Yani çok derin irdelemeyişimizin sebebi bu.
Dizel hadisesine gelirsek, elbette ki dizel sistem hacimdaş benzinliye göre daha çok tork üretir
Çünkü hem piston stroğu uzun olmasından dolayı avantajlıdır, hem de dizel yanması daha yavaş ve yüksek güç vererek gerçekleşir. Böyle olmasa bütün ağır vesait benzin motorları üzerine geliştirilirdi.
Ağır şartlarda çalışması için tasarlanmış, güç veriminin ikinci planda tutulduğu atmosferik dizel üniteler yerine turbo benzinli ve turbo dizelleri de karşılaştırabilirsiniz.
Uzun stroğun esas avantajı doğrusal hareketi dönel harekete dönüştürürken verimsizliğe neden olan alt ölü nokta ve üst ölü nokta arasındaki ivme periyodunun daha uzun mesafede gerçekleşmesi ve yakıtın genleşmesinden daha verimli istifade edilebilmesidir.
Şanzımanı geçersek yine her zamanki gibi tork ilk hızlanmaya, güç ise son sürate yarar demek kabaca