Rot Ayarı Ne Demek ?

Onur Gönüllü

RENAULT MAİS SERVİS DANIŞMANI,
Kayıtlı Üye
Bilgi Girilmemiş
Katılım
3 Ara 2012
Mesajlar
6,190
Tepkime puanı
517
Puanları
0
Forumda en çok sorulardan birisi olan araçta titreme,sağa sola çekme teker açıları belli km den sonra titreme vb. olaylarla ilgili bütün açıklamalar buradadır okumanızda fayda var..
Resim3.webp

Resim4.webp


Araçta, Rot-Balans ayarının önemi

Çoğu insan, milyarlarca lira ödeyip satın aldığı otomobilini bilinçsiz kullanıyor. Bilinçsiz kullanım, özellikle ön takım yıpranmalarına, dolayısıyla hem kaza olasılığının artmasına, hemde paraların boşa gitmesine neden oluyor.

Milyarlarca lira değerindeki araçların kullanımında dikkat edilmesi gereken husuların başında, rot-balans ayarı geliyor. Bir çeşit enstrüman akordu gibi ayarları yapılmış otomobil, sürücüsüne keyifli ve güvenli bir yolculuk yaşatır. Unutmamak lazım ki ayarsızlıktan kaynaklanan en ufak titreşim ve bundan doğacak sorunlar da aracınıza mutlaka zarar verecektir. Otomobilinizde motor aksamı kadar önemli bölümlerden biri de, ön takım ve rot-balans ayarıdır. Motor arızasında araç yolda kalırken, ön takım arızası hiç istenmeyen sonuçlara neden olabilir.

Lastiğin yön açısı anlamına gelen rot ayarıyla lastikteki merkezkaçı önlemek için ağırlığın her noktada eşit dağılımı amacıyla yapılan dengelemeye de, balans ayarı deniyor. Özellikle, kasislerden geçen, çukurlara düşen, kaldırımlara çıkan, bozuk satıhlarda yol almak zorunda kalan ve patinaj yaparak hareket ettirilen araçlarda, lastiklerin dişleri bozuluyor. Böylece bozulan lastiklerin getireceği dengesizliği ortadan kaldırmak ve aracın sağlıklı biçimde yol alabilmesini sağlamak için rot-balans ayarı yaptırmak gerekiyor. Kullanım yeri ve durumuna göre 5 ile 10 bin kilometrede bir yapılması gereken rot-balans ayarı için Maslak Oto Sanayii'nin deneyimli ustası Doğan Mermer, sürücülere uzun yola çıkmadan önce mutlaka araçlarının ön takımını kontrol ettirmelerini öneriyor.

NELER YAPILIYOR?

Rot-balans ayarı yaptırmak için servise giren araç, önce düzgünce yanaştırılıp lastiklerin durumuna bakılıyor. Sonra, ekseninde çevrilmek suretiyle jantta vuruk veya lastiklerde tel kırıklığı olup olmadığı gözden geçiriliyor. Sökülen lastikler bilgisayarla balans makinesinde 55 kilometre hızla döndürülüp ayar ediliyor. Zamanla aşınmadan dolayı dengesi bozulmuş lastiklerin iş görmeleri için jant kenarına kurşun çakılıyor. Dışa statik, içe dinamik tesirli ağırlıklar konuluyor. Bunlar 5 gramla 60 gram arasında değişiyor.

Artan hızlarda direksiyonda meydana gelen titremeler, aracın balans ayarı istediğini gösteriyor. Patlayan lastiğe yapılan yama bile balans ayarı gerektirebiliyor. Rot-balans ayarı üzerine yaptığı çalışmalarla kazandıkları deneyimleri anlatan Abdullah Akyüncü ve Hasan Tazegül ustalar, lastiklerin çelik kuşaklı olduğunu, ön lastiklerin arkayla değiştirilebileceğini, çünkü lastik döndükçe kendine göre yön yaptığını, çapraz değişim yapıldığında ise bu yüzden kendi çelik kuşağını tahrip ederek tel kırdığını belirtiyorlar.

ROT AYARI
rot.jpg


Balans ayarından çıkmış araç bu kez rot kanalına giriyor. Tekerlekleri boşaltılan araç oynak döner tabloya oturtuluyor ve rot ayarına başlanıyor. Tekerlekleri sallamak suretiyle ön takımın sağlamlığı kontrol edilirken, rotiller, rot başları, amortisörler, süspansiyon durumu ve öteki yürüyen aksamla ilgili hassas noktalar gözden geçiriliyor. Tekerlekler üzerine takılan sensörlerle bilgisayar ekranında aracın durumu bir kez daha görüldükten sonra, norm dışına çıkmış ön ve arka rot açılarıyla kamber kastel açıları fabrika çıkış ölçülerine uygun hale getiriliyor.



ÖNERİLER TAVSİYELER

Ön lastiklerin havası noksansa, arka lastiklerde de titreşim meydana gelebiliyor. Düşük hava nedeniyle yüksek hızda araç gezme yaparak performansının eksildiğini belli ediyor. Bu gibi hallerde fren gerektirdiği biçimde görev yapmıyor ve aracın kaymasına neden oluyor. Ayrıca, düşük havalı lastikle girilen virajda lastik, yanağını altına alarak yapısını bozuyor, hatta içindeki tellerin kırılmasına yol açıyor. Gereğinden fazla hava basılan lastikler ise aracı sürekli zıplatarak ön takıma zarar veriyor. Bu halde de lastik dişleri yolu iyi kavrayamıyor. Bozuk yollar ve kaldırımlara sert çıkışlar, ön takımda parça değişimini gerektiriyor. Buda zamanla otomobilin oturmasına, dolayısıyla yürüyen aksam ölçülerinin değişmesine yol açıyor. Tüm bu nedenler yüzünden de araç, rot-balans ayarına gereksinim hissettiriyor.
 
Son düzenleme:
tesekkurler abi faydali paylasim olmus bilmeyenlere
 
faydalı konu çok teşekkür ederim danışmanım:eyv

yazının sahibi ustalar çapraz değişimi önermiyor anladığım kadarıyla
önceden yazları (az yaksın düşüncesiyle) lastik basıncı bir kaç psi yüksek olsun diye fikir verenler olurdu, ben katılmıyorum fabrikasyon tavsiyesi ne ise o
 
faydalı konu çok teşekkür ederim danışmanım:eyv

yazının sahibi ustalar çapraz değişimi önermiyor anladığım kadarıyla
önceden yazları (az yaksın düşüncesiyle) lastik basıncı bir kaç psi yüksek olsun diye fikir verenler olurdu, ben katılmıyorum fabrikasyon tavsiyesi ne ise o

lastikçilerle aracın kapı içerisinde yazan değerler birbirini tutmuyor örneğin : clio 3 araçta önler 33 arkalar 29 yazıyor ama lastikçiler ise hepsi 32 bar olmalı diyor
 
lastikçilerle aracın kapı içerisinde yazan değerler birbirini tutmuyor örneğin : clio 3 araçta önler 33 arkalar 29 yazıyor ama lastikçiler ise hepsi 32 bar olmalı diyor

bende çok mucadele ediyorum lastikçilerle :) ama çabamın sonucunu görüyorum etikette yazan değeri ayarlatıyorum:D
 
Rot ayar makinesi alındı bizim şirkete bayağı teferruatlı birşey,ve türkçe programlı yarın resmini çeker eklerim konuya
 
Evet ufaktan bir resim klasörü oluşturdum,bugünde şansımıza biten birkaç araca rot ayarı yaptık (arkadaşım yaptı ben anlamıyorum :o)İlk önce sistem bu(resimdeki ben değilim)programı türkçe kullanımı kolay ve çift kademeli lift ile birlikte geldi kurulumu yapıldı.

Araç lifte alınır


Okuyucu kafalar teraziye alınarak 4 janta takılır



Aracın lifte alınmış şekli

Ardından program açılır,okuyucu kafalar teraziye alınır ve lastikler çevirilerek ayara başlanır.Aslında bütün tartımı ölçümü program yapıyor.Nereyi çevireceğinizi,nasıl yapacağınızı hepsini anlatıyor :)

Ve işlem tamamlanır.Bütün işlemler yeşil(rot ayarı,kamber,arka akslar vs)
 
Geri
Üst