- Katılım
- 9 Eki 2010
- Mesajlar
- 7,991
- Tepkime puanı
- 240
- Puanları
- 0
- Yaş
- 43
Renault’nun geliştirdiği ve ilk olarak 1.5 lt’lik dizel motorlarda kullanılacak olan çift debriyajlı ve 6 kademeli otomatik şanzımanı EDC’nin (Efficient Dual Clutch) otomobile sunduğu düşük yakıt tüketim ortalaması ve emisyon değerleri sayesinde Fransız üretici çevrecilik hedeflerine yaklaşıyor.
Şürüş konforu ve kullanım rahatlığıyla tercih edilen otomatik şanzıman, manuel şanzımana göre yüksek yakıt tüketimi ve düşük performansına rağmen birçok sürücünün favorisidir. Otomatik şanzımanın konforunu manuel şanzımanın performansı ve ekonomikliğiyle birleştiren çift debriyajlı şanzımanlar günümüzde çok sayıdaki markada görev yaparken Renault’nun EDC (Efficient Dual Clutch) şanzımanlı modelleri de Avrupa’da bu ay itibarıyla yollara çıkmaya başladı. Renault’nun 2010 yılında Cenevre Otomobil Fuarı’nda tanıttığı EDC, (Verimli Çift Debriyaj) düşük yakıt tüketiminin yanında çevreciliğiyle de ön plana çıkıyor. Renault’nun Alman Getrag markası ile birlikte geliştirdiği EDC şanzımanda tork konvertörünün yerini alan çift kavramalı şanzıman sisteminde iki adet çok diskli debriyaj ve dişli grubu görev yapıyor. EDC şanzımanda bulunan giriş milinde; 1, 3 ve 5, çıkış milinde ise; 2, 4, 6 ve geri vites dişlileri bulunuyor. Her debriyaj balatası farklı bir mille çalışırken ayrılma veya birleşmeleri yani gücün kesilmesi sırasında 2 balatayı dönüşümlü olarak kontrol eden ve ayırma görevi yapan çatal ve 4 adet dişli mevcut. ECU, sistemin çalışmasını denetlerken grup dişlilerinin biri kapanınca diğeri devreye giriyor. Böylece, EDC şanzımana sahip bir Renault modeli, geleneksel otomatik şanzımana sahip bir versiyona göre çok daha hızlı vites değişimine sahipken, manuel şanzımanların yakıt ekonomisiyle de yarışabiliyor. Bir üst veya bir alt vitese geçme anında diğer debriyaj dişlisi hazır beklediği için değişim anında oluşarak zaman kaybı minimum seviyede. Mesela dördüncü viteste hareket eden EDC’li bir araçta beşinci şanzıman dişlisi kullanıma hazır halde bekliyor. Vites büyütmek gerektiği an hazır bekleyen dişli ve o grubun debriyaj sistemi sayesinde kısa sürede bir üst vitese geçilebiliyor. Vites düşürmelerde de aynı prensip geçerli. Yani araç üçüncü viteste giderken dördüncü vitese ek olarak aslında ikinci vites için de hazırdır. Böylece vites değişimlerinde güç kaybı yaşanmazken, titreşim ve onun sonucu oluşacak sarsıntı da yok denecek kadar azalıyor. Sürücü isterse sadece manuel veya otomatik olarak 6 kademeli olarak EDC şanzımanı kullanabilir. Böylece sistem daha az şanzıman yağı kullanarak sürtünme kuvvetiyle birlikte emisyon değerlerinde de ekonomi sağlar. Volkswagen’in DSG’siyle başlayan çift debriyajlı şanzıman modasına zaman içerisinde Mitsubishi, Ford, BMW, Mercedes-Benz gibi markalarda dahil oldu. Bu şanzımanlı Renault modellerinin Türkiye’de satışı markanın pazar payını arttıracaktır.
Şürüş konforu ve kullanım rahatlığıyla tercih edilen otomatik şanzıman, manuel şanzımana göre yüksek yakıt tüketimi ve düşük performansına rağmen birçok sürücünün favorisidir. Otomatik şanzımanın konforunu manuel şanzımanın performansı ve ekonomikliğiyle birleştiren çift debriyajlı şanzımanlar günümüzde çok sayıdaki markada görev yaparken Renault’nun EDC (Efficient Dual Clutch) şanzımanlı modelleri de Avrupa’da bu ay itibarıyla yollara çıkmaya başladı. Renault’nun 2010 yılında Cenevre Otomobil Fuarı’nda tanıttığı EDC, (Verimli Çift Debriyaj) düşük yakıt tüketiminin yanında çevreciliğiyle de ön plana çıkıyor. Renault’nun Alman Getrag markası ile birlikte geliştirdiği EDC şanzımanda tork konvertörünün yerini alan çift kavramalı şanzıman sisteminde iki adet çok diskli debriyaj ve dişli grubu görev yapıyor. EDC şanzımanda bulunan giriş milinde; 1, 3 ve 5, çıkış milinde ise; 2, 4, 6 ve geri vites dişlileri bulunuyor. Her debriyaj balatası farklı bir mille çalışırken ayrılma veya birleşmeleri yani gücün kesilmesi sırasında 2 balatayı dönüşümlü olarak kontrol eden ve ayırma görevi yapan çatal ve 4 adet dişli mevcut. ECU, sistemin çalışmasını denetlerken grup dişlilerinin biri kapanınca diğeri devreye giriyor. Böylece, EDC şanzımana sahip bir Renault modeli, geleneksel otomatik şanzımana sahip bir versiyona göre çok daha hızlı vites değişimine sahipken, manuel şanzımanların yakıt ekonomisiyle de yarışabiliyor. Bir üst veya bir alt vitese geçme anında diğer debriyaj dişlisi hazır beklediği için değişim anında oluşarak zaman kaybı minimum seviyede. Mesela dördüncü viteste hareket eden EDC’li bir araçta beşinci şanzıman dişlisi kullanıma hazır halde bekliyor. Vites büyütmek gerektiği an hazır bekleyen dişli ve o grubun debriyaj sistemi sayesinde kısa sürede bir üst vitese geçilebiliyor. Vites düşürmelerde de aynı prensip geçerli. Yani araç üçüncü viteste giderken dördüncü vitese ek olarak aslında ikinci vites için de hazırdır. Böylece vites değişimlerinde güç kaybı yaşanmazken, titreşim ve onun sonucu oluşacak sarsıntı da yok denecek kadar azalıyor. Sürücü isterse sadece manuel veya otomatik olarak 6 kademeli olarak EDC şanzımanı kullanabilir. Böylece sistem daha az şanzıman yağı kullanarak sürtünme kuvvetiyle birlikte emisyon değerlerinde de ekonomi sağlar. Volkswagen’in DSG’siyle başlayan çift debriyajlı şanzıman modasına zaman içerisinde Mitsubishi, Ford, BMW, Mercedes-Benz gibi markalarda dahil oldu. Bu şanzımanlı Renault modellerinin Türkiye’de satışı markanın pazar payını arttıracaktır.