- Katılım
- 9 Eki 2010
- Mesajlar
- 12,738
- Tepkime puanı
- 530
- Puanları
- 113
- Yaş
- 56
Aracın motor ,şase durumunu anlamanın en iyi yolu bilgisayarlı test cihazlarına sokmaktır. Cüzzi bir fiyata aracın motor durumunu ,frenlerdeki kaçakları ,süspansiyonlardaki kaçakları ,otomatik araçlar için viteslerdeki kaçak yada şanzımanın verimini kesin olarak öğrenebilirsiniz. Ayrıca boya kalınlığını ölçen cihazlarla boyanan bölgeleri tereddüte yer bırakmayacak şekilde anlayabilirsiniz. Bizim öncelikli tavsiyemiz aracınızı bilgisayarlı test cihazlarına sokmanız yönündedir.
Aracın motor durumunu anlamak için önce aracı çalıştırıp anormal bir ses gelip gelmediğini dinleyin. Anormal bir ses yok ise motor titreşimine bakın. Herhangi bir kaçak yada akıntısı olup olmadığını gözlemleyin. Motor bloğundaki civata - vida ve somunları inceleyip açılıp açılmadığını anlayabilirsiniz. İzleri iyi takip edin. Herşey normal gözüküyorsa araç çalışırken yağ çubuğunu çıkarın. Eğer araç kompresyon veriyorsa yani segmanlar yada gömlerin aşınmasından dolayı yanma odasındaki basıncı kartere veriyorsa gaza basılıp devir yükseldiğinde yağ çubuğunu çıkardığınız kanaldan yağ buharı veya zerrecikleri atacaktır. Böyle bir araçtan uzak durun. Yok eğer herhangi bir kaçak söz konusu değilde 2. adıma geçin.
Aracın egzost dumanına bakın. Egzosta beyaz bir peçete tutun. Soğuk havalarda egzosttan su gelmesi normaldir. Bu yanma sırasında oluşan su buharının soğuk egzost borusuna teması ile yoğuşmasından ileri gelir. Bir egzosttan yakıt yada yağ gelip gelmediğine bakacağız. Tam yanmayan benzin gri - beyaz bir duman verecek ve peçetemize kokusu ile sinecektir. Aracın yağ yakması söz konusu isede peçetemize zerrecikler yapışacak ve kendini belli edecektir. Yağ yakma çok ileri safhalarda mavimsi bir dumana neden olur. Aracımızın egzost dumanı normal ise ve çekişinde sorun yok ise yakıt pompasından ,enjektörlerinden ,karbüratöründen ve yanma odasının sıhatinden emin olabiliriz.
Şimdi motor üst kapağının ve contasının sağlamlığından emin olacağız. Bunun için aracın su deposu kapağını açın ,bir kişinin gaza yüklenmesini sağlayın. Emin olmak için hem motor soğukken gaza bastırıp su haznesinden kabarcıklar gelip gelmediğine bakın hemde termostat açınca yani motor ısındığında hava kabarcıkları gelip gelmediğini inceleyin. Eğer kabarcıklar geliyorsa üst kapakta contadan yada kapaktan kaynaklanan bir sıkıntı vardır demektir. Böyle bir araçtan uzak durun.
Motordan emin olduktan sonra baskı balata ve şanzımanın durumunu irdeleyeceğiz. Baskı balatanın durumunu anlamanın en kolay yolu aracın el frenini çekip 3. viteste kalkmaya çalışmaktır. Araç stop ediyorsa balatalar şimdilik sağlamdır. Aracın viteslere rahat geçip geçmediğine bakın. Uygun bir yolda tüm vitesleri deneyin ve anormal bir ses gelip gelmediğine bakın.
Aracın yürüyüş aksanından emin olmak için direksiyonu sola tam kırın ve gaza basıp sert bir dönüş yapın. Akslarda herhangi bir boşluk varsa sağ taraftan tıkırtı şeklinde ses gelecektir. Keza bu dönüş bize süspansiyonların durumu ve şasinin düzlüğü hakkındada fikir verir.Aynı işlemi diğer yön içinde yapın.
Aracın şasesinin düzlüğünü anlamak için sağlam bir göz gerekmektedir. Siz aracın yanlarındaki çizgileri takip edin. Ve uç köşelere bakın. Keza tavan çok önemlidir. Tavandaki boya ve yamukluklar aracın takla atmış olma ihtimalini akla getirir. Tam emin olamadıysanız şasideki bozuklukları en fazla belli eden şey yüksek hızdır. Bizden duymuş olmayın ama şasi sorunu olan araçlar yüksek hızlarda titreme ,sağa sola çekme gibi belirtiler verir.
Aracın süspansiyonlarından sürüşte emin olamadıysanız elinizle 4 köşesinden bastırıp çekin. Süspansiyonlarda kaçak varsa fıs diye bir ses verecektir. Keza elinizi çektiğinizde araç eski hizasına gelmeli ancak çok fazla salınım yapmamalıdır. Salınım yapması daşpotun işlevini yapmadığını gösterir.
Aracın kilometresi ile oynanıp oynanmadığını anlamanın kesin bir yolu pekçok araç için yoktur. Ancak bazı haller size fikir verecektir. Örneğin sıfır bir arabada koltukların yanları (bacakların geldiği kısım) kabarık olur ve bacağı tutar. Oysa 80-90.000 i geçmiş bir araçta bu çıkıntılar inmiş olacaktır. Koltuk çıkıntıları sönmüş bir aracın kilometresinde 40-50.000km gösteriyorsa şüphelenebilirsiniz. Keza vites topuzu ,direksiyon simidi ,pedalların durumu aracın ne kadar kullanıldığını ele verir.
Bazı uyanık satıcılar motor kaçaklarını belli etmemesi için kalın yağ ve yağ katkıları kullanabiliyor. Böyle bir araç testlerden başarıyla geçmesine rağmen ömrünün sonlarına gelmiş olabiliyor. Eğer yağı elinize aldığınızda anlayamıyorsanızki çok nadir kişi anlayabilir ,emin olmanın yolu yağı kendi elinizle değiştirip yukarıdaki testleri yeni yağla yapmanızdır.
Aracın şasesinde çamurluk gibi ufak tefek çarpmalara fazla önem vermeyin. Bunlar olası şeylerdir ve pekte önemli değildir. Ancak tavana ve ön kısma özellikle dikkat edin. Ön kısımda dikkat edeceğiniz şey tamponu değildir. Tampon değişmiş olabilir ,bu anlaşılır ve doğal bir durumdur. Siz radyatör hizasına bakın. Çarpmanın etkisi motora kadar gelmişmi gelmemişmi emin olun. Motora gelmemesi tercih nedenidir. Bunun için kaputta ve şaside kaynak izleri arayın ,değişme varsa kaynakta vardır ve iz bırakacaktır. Keza motorun ön kısmında radyatörde değişme olup olmadığına bakın. Vida izlerini ,somun izlerini takip edin.
Aracımın çamurluğu bile orjinal olmalı diyorsanız yine çamurlukların vidalarına ,köşe noktalara ,kapı içi köşe boktalara bakıp oynama olup olmadığına bakın. Köşe noktalar kilit husustur. Kabortaya içten bakın ve kaynak yada çekiç izi ,astar lekesi arayın.
Aracın triger değişme zamanını kesin olarak öğrenin.
Alacağınız aracın servis ve ustalarından kronik sorunları olup olmadığını öğrenin. Bazı markaların bazı modellerinde kronik sorunlar olabilmektedir.
Hayırlı uğurlu olsun.
roadfox
kaynak : http://www.evdeteknik.com/index.html