Bambam kardeşim çok güzel anlatmış,
amerikayı yeniden keşfetmeye gerek varmı? opel astra bugün bile 1.6 16v 115 hp motor kullanıyor ama astra J de 11lt yakıyor (geç kağıt üzerindekini) 1.4 turbo kaç yakıyor , 8lt bilemedin 9lt!!
şurda birkaç sene öncesine kadar satılan güya yüksek tech 1.6 fsi motorları 10, 1.6 16v vw 105likler 11, 1.6 8v 100lukler 12lt yakıyordu peki ya 1.4 tsilar? 7-8lt!!
özetle sonuçlar ortada arkadaşlar bilim adamı olmaya gerek yok, turbo motor her daim denkdaş gücü üreten atmosferikten %10 ile %25 arası daha verimlidir.
atmosferik motorun kralı %40 verimle çalışır ve %60ı sürtünmelerle çöpe gider, özetle 120hp üreten 1600cc bir atmosferik motor aslında 300hp ama 180hpsi krank,rulman,segman,piston,valf,egzantrik mili,kasnak gibi hareketli parçaların dönmesi ve sürtünmesi ile kayıp edilir.
üreticiler 120lik bir atmosferik motor için atıyorum 300hpye göre yakıt sistemi tasarlarken 120hp bir turbolu düşük hacimli motor için 240-250hplik yakıt sistemi tasarlarlar gibi düşünün.
1.6 120hp atmosferik 300hp üretip 180hpsi çöpe giderken 1200cc 80hplilk motor 200bir motor olup 120hp çöpe gidip 80hp üzerine gelen ek 40hp (turbodan sağlanan) neredeyse kayıpsız üretilmekte gibi düşünün yani o turbodan sağlanan ek 40 hp %60 zararla değilde %20 zararla gibi düşünün ve sonunda 1200cc turbolu 120hp üreten motor 250hp den 120hpye düşer olup 250hpye göre yakıt sistemi tasarlanıp %15-20 daha verimli çalışır.
atmosferikte motorda patlamada olan silindir inerken , bir yanında yada 2 yanındaki silindir (üretiye ateşleme farklılaşıyor) emmeye geçiyor ama bunlar birbirine krank vasıtasıyla bağlılar paralel çalışıyorlar, işte o emmede olan silindirin hareketinide yenmek zorunda patlamada olan silindirimiz yani 10 birim ilerliyor ama 5 birim ters hareketide yenmek zorunda kalıyor.
turbo motorda ise emmede olan silindir değil emmek için çaba sarf etmek üzerine birde tam aksine basınçla turbodan gelen hava ile hareket ediyor ve patlamada olan silindire değil negatif etki tam aksine pozitif etki yaratıyor yardım ediyor hemde bedavaya. bu sefer patlamada olan silindir 10 biriminin tamamını verimlice kullandığı yetmiyor bedavadan 2-3 birimde güç kazanıyor.
bunu şuna benzetebilirsiniz, birinde siz içi 50kg dolu alışveriş arabasını itiyorsunuz ama bu alışveriş arabası ikinci bir hareketsiz alışveriş arabasına ip yada demirle bağlı,
diğer öernekte ise (turbo) siz 50kg lık alışveriş arabasını itiyorsunuz ama o bağlı olduğu ikinci aracıda bir başkasıda itiyor.
özetle yükünüz azalıyor,sizin veriminiz artıyor vs vs
çok garip ve kötü anlattım yahu, kusura bakmayın beyler günün sonu yorgunum artık anasını satim