Çevreyi az kirletenden düşük vergi

SinanSoylu

Yasaklı Üye
Bilgi Girilmemiş
Katılım
10 Şub 2013
Mesajlar
1,384
Tepkime puanı
58
Puanları
0
Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Bayraktar, çevreyi daha az kirleten araçlardan daha düşük vergi alınmasıyla ilgili Maliye Bakanlığı tarafından bir çalışma hazırlamasını olumlu bir adım olarak değerlendirdiklerini, ancak bu vergi düzenlemesinden hızlı sonuç alınabilmesi için hurda teşviki ile birlikte uygulanması gerektiğini belirtti.

ODD Yönetim Kurulu Başkanı Bayraktar, otomotiv sektörüne yönelik Motorlu Taşıtlar Vergisi (MTV) ve Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) oranlarının emisyon salınımı dikkate alınarak yeniden düzenlenmesine ilişkin, AA muhabirine değerlendirmede bulundu.

Türkiye'de 2012 yılı sonu itibariyle 13 milyona yaklaşan araç parkının yüzde 32'sinin 16 yaşın, yüzde 46'sının ise 12 yaşın üstündeki araçlardan oluştuğuna dikkati çeken Bayraktar, ODD olarak ülkedeki yaşlı araç parkını gençleştirmeye yönelik politikaları desteklediklerini söyledi.
Bayraktar, ''Bakanlığımızın çevreyi daha az kirleten araçlardan daha düşük vergi alınması ile ilgili bir çalışma hazırlamasını olumlu bir adım olarak değerlendiriyoruz. Ancak bu vergi düzenlemesinden hızlı sonuç alınabilmesi için hurda teşviki ile birlikte uygulanması gerekir'' dedi.
Tasarıda vergi indiriminin yeni satılacak araçlara uygulanacağının ifade edildiğini belirten Bayraktar, düzenlemenin etkili olması için sadece trafiğe yeni çıkacak araçlara değil, parktaki mevcut tüm araçlara uygulanması gerektiğini, aksi takdirde, ülkenin cari açığına sekte vuran, kamu sağlığını olumsuz etkileyen 1-1,5 milyon adet civarındaki yaşlı aracın ortadan kalkmasının iyimser ihtimalle 7-8 yılı, hatta 10 yılı bulacağını ifade etti.

''HURDALARIN BİRİKMİŞ VERGİLERİNİN AFFI GEREKİYOR''
Çalışmaların etkin olması için üçayaklı bir program kapsamında gerçekleşmesi gerektiğini belirten Bayraktar, ''Öncelikle hurda araçlarını teslim edenlerin birikmiş vergilerinin affı gerekiyor. Maliye Bakanlığı hurda araçlarını teslim edenlere vergi affı uyguluyor, ancak bu yeterli değil. İkincisi MTV yapısı değişmeli. Araç yaşlandıkça kullanım vergisi olan MTV de artmalı. Mevcut MTV sisteminin araçların karbondioksit salınımı veya benzer kapsamda çevresel etkileri kapsayacak şekilde, dünya ve AB ülkelerindeki vergi uygulamalarına paralel olarak yeni kriterlere göre şekillendirilmesi gerekiyor'' yorumunu yaptı.

Bayraktar, vergi düzenlemesinden hızlı sonuç alınabilmesi için hurda teşviki ile tamamlanması gerektiğini vurgulayarak, ''Hurda teşviki bu işin mütemmim cüzüdür. Hurda aracını getirip teslim edene 3 ile 5 bin lira arası bedel ödenerek sistem tamamlanır. Araç parkımızın ancak bu program çerçevesinde gençleşeceğine inanıyoruz. Uygulama ile hem trafikte can ve mal güvenliğini tehdit eden hem de karbon emisyonunda artışa yol açan araçların pazardan çekilmesi söz konusu olabilecek'' diye konuştu.

ODD olarak hazırladıkları ''Otomotiv Ticaretinde Yol Haritası Talep Tahminleri 2012-2016'' adlı rapora göre teşvik miktarı 5 bin lira olduğunda yılda 120 bin adet civarı hurda araç sahibinin teşvikten yararlanacağını, bunun da 10 yıllık süreçte 1 milyon ile 1,5 milyon adet aracın yenileneceğini gösterdiğini belirten Bayraktar, bu uygulamaların parktaki tüm araçları kapsayacak şekilde ve sürekli olmasının önem taşıdığını ifade etti.
Bayraktar, batılı ülkelerde ÖTV olmadığından araçların kullanım vergileri için geçerli bir karbondioksit salınımı kriteri bulunduğunu, Avrupa ülkelerinde halen uygulanan vergi sistemlerinde araçların kilometre başına açığa çıkarttıkları karbondioksit değerine göre vergi hesaplandığını söyledi.

Türkiye'de otomotiv sektöründe dolaylı vergilerin yükünün çok yüksek olduğunu dile getiren Bayraktar, sektörün beklentisinin araçlar üzerindeki vergi yükünün bir program çerçevesinde zaman içerisinde batılı ülkelerin seviyesine çekilmesi olduğunu ifade etti.

2013 TOPLAM PAZAR ÖNGÖRÜSÜ 790-840 BİN ADET SATIŞ
Bayraktar, otomotiv ve hafif ticari araç pazarının 2013 yılının ilk aylarındaki performansına ilişkin de değerlendirmelerde bulundu.

Ocak-Şubat döneminde toplam pazarın geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 18,3 artarak 83 bin 830 adet olarak gerçekleştiğinin bilgisini veren Bayraktar, otomobil satışlarının yüzde 24,6'lık artışla 62 bin 649 adet, hafif ticari araç satışının ise yüzde 2,8'lik artışla 21 bin 181 adet olduğunu kaydetti.

Bayraktar, yılın ilk aylarında, düşük faiz ortamı ve tüketici güven endekslerindeki toparlanmanın Türkiye ekonomisine ilişkin beklentileri ve tüketim eğilimini desteklediğini, iç talebin geçen yıldan farklı olarak büyümeye destek verme ihtimalini artırdığını, otomobil ve hafif ticari araç pazarının da bu doğrultuda yılın ilk aylarında artış kaydettiğini söyledi.

2013 yılı otomotiv toplam pazarının 790-840 bin adet aralığında gerçekleşeceği öngörüsünde bulunan Bayraktar, yapılacak düzenlemelerin kapsamının netleşmesi ve çevresel etkileri azaltmak üzere tüketici alışkanlıklarına etki edecek olumlu gelişmelerin belirginleşmesiyle birlikte geleceğe dair tahminlerde bulunmak daha fazla mümkün olacağını sözlerine ekledi.
 
güzel ama erski araçlar devam edecek onada yapacak birşey yok yeni aracı olanlar için bir yenilik.
 
yeni arabalarda da yeni nesil motorlar var artik hic biri kirletmiyor vergi almayacaklarmi :)
 
Geri
Üst