Bakmadan Geçme!! Alkışı hak ediyor!!!

selim_ugur

Selim Uğur ŞAHİNTÜRK,
Kayıtlı Üye
Bilgi Girilmemiş
Katılım
11 Ara 2013
Mesajlar
4,686
Tepkime puanı
1
Puanları
0
Yaş
41
Benzinli aracı elektrikli otomobile çevirdi!


Sanayi Bakanımız Fikri Işık ve Tübitak parayla araç alıp Türk malı yapmaktansa, Ülkemizdeki cevherleri bulup, onların üzerinde dursalar,Halkımızın göğsü daha çok kabarmaz mı!!! Buyrun en büyük örnek....


Murat Orhon benzinle çalışan normal bir aracı alıp baştan yarattı ve neredeyse inanılmazı başararak, elektrikle çalışan otomoilibi meydana getirdi ve ilham verecek bir projeye imza attı. İşte Murat Orhon'un kendi anlatımıyla e-Bis'in hayata geçiş süreci

nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187647.webp
%100 elektrikle çalışan bir araç yapma fikri bir süredir aklımdaydı bunun için uygun seçeneklerden en ucuzu olan 1990 model Fiat 126 Bis imi 2 ay önce 3.000.- TL ye aldım, ve benzinli motoru ile son sürüşü yaptım
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187648.webp
Aracın fiziksel boyutları oldukça küçük olduğu için çokda hafif , buda elektrikle çalışan bir araç için daha uzun menzil demek.
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187709.webp
126 Bis çok basit bir araç dönüşüm sırasında ne direksiyon sistemine nede hidrolik fren sistemine elektrikli pompa takmak gerekmiyor buda işimi oldukça kolaylaştıracak.
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187764.webp
Bu araçların sulu ve susuz tipleri var , benimki su soğutmalı yani motorla beraber radyatör fan vs. de sökmem gerekiyor
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187652.webp
Önce ön tarafdan aracın aküsünü söktüm daha sonra soğutma ve kalorifer sistemini daha sonra ise motor ve benzin deposunu, arka koltuklarıda söktüm aküler için oraya uygun bir yer yapacağım.
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187710.webp
Motoru şanzımana bağlayan M8 vidaları söküp marş motorunuda ayırdıkdan sonra motorun tek bağlantısı arka kaporta parçasına, ben o parçayı yerinden söküp motorla birlikde çıkarmayı daha uygun buldum
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187643.webp
Motoru yerinden çıkarmadan önce benzin, su ve elektrik bağlantılarınıda söktüm, sanki hepsi geri takılacakmış gibi kırmadan bozmadan kesmeden çalıştığım için söküm biraz uzun sürdü
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187654.webp
Şimdilik şanzıman ve debriyajı kullanacağım, sürüş testlerinden sonra bazı değişikler yapabilirim nede olsa bu araç benim için bir test platformu.
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187790.webp
126 Bis motoru
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187688.webp
Motorun üstünden debriyaj baskı ve balatası ile volanı sökeceğim, bunları çizip yaptıracağım adaptör parçaları ile elektrik motoruna bağlayacağım.
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187663.webp
Baskı, balata ve volan...Gerekli parçaları yapabilmek için bazı ölçüler almak ve biraz kafa yormak gerekti.
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187686.webp

Araç üstünde yaptığım her işlemi detayları ile yazmama imkan yok ama merak edenlere bir fikir vermesi için önemli işlemleri resimleri ile açıklamaya çalışıyorum.

nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187657.webp

Aldığım ölçüler ve çıkardığım şablona göre bağlantı parçasını çizdim.
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6188069.webp
Parçayı CNC Lazer de kestirdim.
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6188070.webp

Volan bağlantı parçasını çizdim.
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187687.webp
6001 rulmanlara şanzıman mili geçecek.
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187666.webp
Bitmiş imalat.
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187667.webp
Parçaların birbirine uyduğuna bakmak ve bazı ölçüler almak için geçici montaj..
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187659.webp
Kamalı motor bağlantı parçası...
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6188104.webp
Rulmanlı ara parça.
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187646.webp
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187672.webp
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187651.webp
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187711.webp
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187706.webp
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187665.webp
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187678.webp
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187638.webp
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187641.webp
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187644.webp
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187668.webpnzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187671.webp
Sökülen benzin deposunun doldurma kapağı yerine şarj prizi...Yalnız kapaklı fiş piyasada bulunmuyor kapaklı olanlar hep dişi yani priz.
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187679.webp
Bir kapaklı priz bir fiş ve biraz epoksi ile kendim yaptım...72 V 10 A şarj cihazıda gümrüğe takıldı ama evrakları yolladım bugün yarın gelir.
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187684.webp
Arka koltuğu sökünce aküleri koymak için pekde düzgün olmayan bir zemin çıkdı.
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187650.webp
Ağır aküler nedeniyle zaman içinde meydana gelebilecek çökmeleri önlemek için çeşitli boylardaki tahtalarla destekli 15 mm. OSB den aldığım ölçülere göre bir platform yaptım.
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187700.webp
Arka koltuğun olduğu yere vidaladım
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187705.webp
Aküler yerlerine konuldu , daha sonra üstlerini bir pleksi fanus ile kapatmayı ve fan ile havalandırmayı düşünüyorum.
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187662.webp
Ara bağlantılar yapıldı , 72 Volt hazır..
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6188275.webp
Kablo kesiti 6 mm2 çıkmasına rağmen 16 mm2 kesitli kablo kullandım genede gözüme ince geliyor.
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187702.webp
Yaptığım son denemede motorun ters döndüğünü farkettim uç değiştirmek sorunu çözmedi tek çare kontrolun reverse özelliğini kullanmak..
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187642.webp
Aracın gaz pedalını söküp yerine potansiyometre pedalı taktım kablosunuda lehimle ekleyip uzattım artık arkadaki motor kontrole gelen bütün kablolar tamam. Yarın veya ilk fırsat bulduğumda test sürüşü için hazır gibi.
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187681.webp
Ters dönme sorunu çözüldü , son bağlantılar son lehimler...
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187645.webp
2 anahtarlı geçici bir kutu yaptım daha sonra bu anahtarlar yapacağım kontrol panelinde olacak , bir tanesi kontaktörü aktif hale getiriyor diğeri kontrolun e-lock ını kaldırıyor her ikisini açmadan çalışmıyor.
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187696.webp
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187685.webp
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187703.webpnzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187674.webp
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187690.webp
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187660.webp
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187640.webp
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187649.webp
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187655.webp
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187661.webp
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187656.webp
Artık ortalığı biraz toplama vakti , esc yi, kontaktörü , şantı ve 6s Li-Po yu bir panoda toplayacağım.
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187658.webp
ESC yüksek sıcaklıklara ulaştığı için havalandırma gerekli
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187713.webp
İç montaj tamam.
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187673.webp
Fanların çalışabilmesi için biraz yükseltip monte ettim.
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187677.webp
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187664.webp
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187669.webp
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187675.webp
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187680.webp
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187682.webp
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187697.webp
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187699.webp
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187694.webp
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187695.webp
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6188147.webp
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187691.webp
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187676.webp
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187714.webp
Araba ucuz olunca delip vidalamasıda kolay oluyor.
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187653.webp
Ön panel yerine oldu şimdi onlarca lehim ve doğru yerlerden çekilmesi gereken bir sürü kablo var sırada...
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187689.webp
Ön paneli kapladım , birde standart gps taktım yavaş yavaş tüm göstergeleri takacağım.
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187712.webp
Akülerin yanınada şarj için bir kontaktör ve 72 voltu 12 volta indiren bir adaptör taktım.
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187698.webp
Şimdilik bağlantılar tamam gibi test zamanı.
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187693.webp
Herşey çalışıyor, sol üstte gps , sağ üstte akü voltajı 73,73 volt çekilen amper 84,5 A. Sol altta motor sıcaklığı 21,7 derece , ortada esc sıcaklığı 28,9 derece , sağ altta motor devri 1808 rpm . Kontaktör ve e-lock açık...
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187692.webp
Bu seyyar elektrik sayacı sayesinde şebekeden çekilen gücü akımı voltajı frekansı kısacası herşeyi görebiliyorsunuz , kaç saatte şarj olmuş kaç kW saat elektrik çekmiş hatta birim fiyatını girerseniz kaç liraya akülerin dolduğunuda görebiliyorsunuz. Aküler tam boşken 6,5- 7 saatte yaklaşık 2,5 TL lik elektrik harcayarak doluyorlar, bununlada e-Bis düz yolda sabit süratte 70-80 km yol gidebiliyor.
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187708.webp
Bu araca güneş paneli koymak çok anlamlı olmasada dayanamadım yaptım
Teorik veriler ile pratik ölçümler tuttu, güneşli havalarda ortalama 1 amper ile aküleri şarj edebiliyor.
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6188201.webp
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187704.webp
Bulutsuz bir yaz günü tüm gün şarj olursa 5-7 km yol gidebilir, Güneş şarj sistemi yaklaşık 15 kg. ağırlık artışına neden oldu ama sabit değil kolaylıkla sökülebilir
nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187707.webp

 

Ekli dosyalar

  • nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187668.webp
    nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187668.webp
    51.5 KB · Görüntüleme: 0
  • nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187703.webp
    nzinli-araci-elektrikli-otomobile-cevirdi--6187703.webp
    79.1 KB · Görüntüleme: 0
96 yılında elektrikli reno 9 ile mahalle mahalle gezen garipleri dinleyen olsaydı çoktan yapıyor olurduk
 
lastiklere dinamo koyup akü şarj edilmezmi ? ve ah birde destek olsalar
 
İmkansız
 
Bu adamın çalışmasına hayran oldum, Selim kardeşim dediğin gibi yerli üretim yapıyoruz diyorsak tamamen yerli fikir-sermaye-iş gücü ve malzemelerle yapmalıyız...
 
Bu adamın çalışmasına hayran oldum, Selim kardeşim dediğin gibi yerli üretim yapıyoruz diyorsak tamamen yerli fikir-sermaye-iş gücü ve malzemelerle yapmalıyız...

ki bu aslında hiçte zor değil istedikten sonra.Mühendisimiz,paramız,kaynaklarımız,zekamız,yeteneğimiz,fabrika ve altyapı oluşturacak m2 toprağımız:)çok şükür fazlası ile var.İşki GERÇEKTEN yapılmak istensin önü tıkanmasın.Zaten bu istenseydi şu ana dek en babasını yada en babası olmasada çok farklı TÜRK modelleri şu anda kaç milyon km'leri devirmiş yollardaydı.E şimdi ne oluyor tüm bu imkanlarımız var ve biz çok şükür bunların VAR olduğuna kafamız basar iken BİRİLERİ çıkıp resmen dalga geçiyor milletiyle.90'lı bir model sanıyorum UYANMAZLAR diye çıkarılıyor logo,amblem v.s oynanıp neymiş efenim TÜRK arabasıymışta yapacaklarmışta 2020 yıllardada sonra Saab giriyor işin içine v.s v.s v.s yalanın göz boyamanın bini bir para.İşin dahada tuhafı buna inananlar var ona hayret etmekteyim.Bi yürüyün gidin artık be önünü açın şu memleketin ne hallere düştük birde aklımızla oynamayın.
 
Yakinda bu adamin başına birşey gelir demedi demeyin :)
 
Son düzenleme:
Tebrikler, başarılmayacak hiçbir şey olmadığının kanıtı bu olsa gerek..:bravo
 
Birileri arada avantadan para yemezse olmaz bu işler.

Yeni yazar kasalarda bildiğim kadarı ile durum aynıydı.

Yakında Araç içi kamera zorunlu olursa bakalım hangi bakanın oğlu getirecek ürünleri.
 

ki bu aslında hiçte zor değil istedikten sonra.Mühendisimiz,paramız,kaynaklarımız,zekamız,yeteneğimiz,fabrika ve altyapı oluşturacak m2 toprağımız:)çok şükür fazlası ile var.İşki GERÇEKTEN yapılmak istensin önü tıkanmasın.Zaten bu istenseydi şu ana dek en babasını yada en babası olmasada çok farklı TÜRK modelleri şu anda kaç milyon km'leri devirmiş yollardaydı.E şimdi ne oluyor tüm bu imkanlarımız var ve biz çok şükür bunların VAR olduğuna kafamız basar iken BİRİLERİ çıkıp resmen dalga geçiyor milletiyle.90'lı bir model sanıyorum UYANMAZLAR diye çıkarılıyor logo,amblem v.s oynanıp neymiş efenim TÜRK arabasıymışta yapacaklarmışta 2020 yıllardada sonra Saab giriyor işin içine v.s v.s v.s yalanın göz boyamanın bini bir para.İşin dahada tuhafı buna inananlar var ona hayret etmekteyim.Bi yürüyün gidin artık be önünü açın şu memleketin ne hallere düştük birde aklımızla oynamayın.


Model 90 ların modeli değil :) Araba üretiminde anlaşılmayan bir nokta var sanırım oda pazarlama.Örneğin göğsümüzü kabartacak dediğiniz bu araç (126 bis) şekle şemale sokulsa ve bu yakıtla çıksa satılacak mı? Avrupa kriterlerini karşılayacak mı ? Araba üretmek sorun değil ki ? Bahçenizdeki garajda bile araç yaparsınız ama kaç kişi alır.

Renault Zoe %100 elektrikli kaç kişi aldı birde arkasında renault var ? Elektrikli Fluence ne oldu ? çinlilerle ortak üretim yapacaklarmış. Gelecek elektrikte ama aracın platformu da önemli ,güvenlik testlerini geçmiş bir noktaya gelmiş bir araçla başlamak daha iyi değil mi?

Niye bu direnç anlamakta güçlük çekiyorum bu adamlar yaptı diye mi?, kendine ait marka vardı da onu bırakıp hazır altyapı mı aldılar ? Sanayii de araç üretmek kolay ,ben çizim de yapıyorum ,piyasada da tutar bana göre :) emekli olunca hayalimde bir tanede olsa üretmek var .ama satılamayacak bir araç üretmek birşey ifade etmiyor

Aldıkları araç zaten elektrikli olarakta üretilecek olan fikri hakları alındığı için araç artık saab değil .Bundan sonra aracın üzerine birşey koyamazlarsa geliştiremezlerse tamam da daha işe yeni başlamışken ürünü görmeden eleştirmeler birde buna inananlar var demek ?? o zaman nükleer enerjiye de sıfırdan başlasaydık birkaçtane patlatır öğrenirdik :)

Şu an yerli araç için çok somut ciddi bir adım atıldı ,hatta hyundai tarihini incelerseniz onlardan daha hızlı bir giriş olacak,başlansın sonunda sizinde bizlerinde hepimizin istediği gibi %de yüze yakını yerli araç üretilir :eyv

Bu arada 3-5 yıl önce üniversitelere ürettikleri projeler için destek verildiğinden Pamukkale Ünv.%100 yerli elektrikli araç yaptı aküsünden ,motor kontrol devresine kadar(devre elemanları ithal ama o kadar da olacak mercedes renaulttan dizel motor aldıktan sonra :) ) Aküsüne kadar yerli ama üreten yok devlet üretse birileri cebini dolduruyor olacak.

Bu aracı devlet üretime hazır hale getirip özel sektöre devredecek ,yandaşlara mı , koçlara mı :) siz ne derseniz , ama üretilsinde en azından üretim teknolojisi geliştirmiş olucaz ,biryerlerden başlanmış olacak.

 
Son düzenleme:
Geri
Üst