Ürün garantisi yönetmeliği değişti

*USTA

Mustafa USTA, T.C Vatandaşı,
Yönetici
Genel Başkan
09-Aydın
Katılım
9 Eki 2010
Mesajlar
33,806
Tepkime puanı
1,795
Puanları
113
Yaş
55
Bundan böyle satılan mala ait fatura garanti belgesi yerine geçmeyecek, azami tamir süresi de otomotiv sektörü dışında 30 iş gününden 20 iş gününe düşüyor.

Sanayi ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün, iki önemli yönetmelikte değişiklik çalışması yaptıklarını, bundan böyle satılan mala ait faturanın garanti belgesi yerine geçmeyeceğini belirterek azami tamir süresini de otomotiv sektörü dışında 30 iş gününden 20 iş gününe düşürdüklerini bildirdi.

Ergün, yaptığı açıklamada, 'Garanti Belgesi Uygulama Esaslarına Dair Yönetmelik' ile 'Sanayi Mallarının Satış Sonrası Hizmetleri Hakkında Yönetmeliğin' bazı maddelerinde, günün değişen koşullarına uyum sağlanması ve uygulamada karşılaşılan problemlerin giderilmesi amacıyla değişiklik çalışması yaptıklarını söyledi.

Piyasada yaygın olarak, satış esnasında tüketicilere söylenen ''satılan mala ait faturanın garanti belgesi yerine geçebileceği'' şeklindeki yanlış uygulamanın ortadan kaldırılması amacıyla yeni yönetmelikte 'faturaların garanti belgesi yerine geçmeyeceği'nin özellikle vurgulandığını ifade eden Ergün, böylelikle mevzuattan kaynaklanan bir zorunluluk olan garanti belgelerinin mutlaka istenilmesinin sağlanarak garanti belgesiz ürün satışının engellenmesinin amaçlandığını kaydetti.

'İş günü'nün, Garanti Belgesi Uygulama Esaslarına Dair Yönetmelikte açıkça tanımlanmaması nedeniyle tüketiciler ile satıcılar arasında uyuşmazlıklar yaşandığını anlatan Ergün, bu sorunun giderilebilmesi için, yönetmeliğin tanımlar maddesine 'iş günü' tanımının ilave edildiğini, böylece malın arızalanması halinde azami tamir sürelerinin nasıl hesaplanacağına açıklık getirilerek tüketicilerin süre yüzünden yaşanacak olan hak kayıplarının önüne geçilmesinin amaçlandığını ifade etti.

Tüm ürünler için 30 iş günü olan azami tamir süresinde de değişiklik yaptıklarını anlatan Ergün, bu sürenin otomobil, motosiklet gibi kara yolu taşıtları dışında dışında diğer ürünler için 20 iş gününe düşürüldüğünü söyledi. Bakan Ergün böylece, çok kısa sürede giderilmesi mümkün olan arızaların 30 iş günü bekletilmesinden kaynaklanan suiistimallerin önüne geçilmesinin amaçlandığını belirtti.

Bir ürünün arızasının 15 iş gününde giderilmemesi halinde, ürün tamir edilinceye kadar muadil bir ürünün tüketiciye verilmesine yönelik sürenin de 15 iş gününden 10 iş gününe indirildiğini anlatan Ergün, böylece çok kısa sürede giderilmesi mümkün olan arızaların azami tamir sürelerinin sonuna kadar bekletilmesinden kaynaklanan suiistimallerin önleneceğini söyledi.

Bakan Ergün, ayrıca yapılan değişiklikle bundan böyle imalatçı veya ithalatçıların 'kullanılmamış mallar' için Bakanlığa garanti belgesi onaylatmak zorunda olduklarını, böylece garanti belgesine konu olan mallardan neyin kast edildiğine açıklık getirilmiş olacağını ve özellikle kullanılmış mal ithalatı sırasında garanti belgesi almak için Bakanlığa yapılan hatalı başvuruların önüne geçilmesinin amaçlandığını bildirdi.

Tüketicinin seçimlik haklarını kullanırken yaşadıkları sorunlar da dikkate alınarak yeniden düzenlemeye gidildiğini ifade eden Bakan Ergün, şu bilgileri verdi:

''Tüketicinin seçimlik haklarını kullanabilmesi için, malın teslim edildiği tarihten itibaren, garanti süresi içinde kalmak kaydıyla, bir yıl içerisinde en az 4 defa veya imalatçı-üretici veya ithalatçı tarafından belirlenen garanti süresi içerisinde 6 defa arızalanmasının yanı sıra, bu arızaların maldan yararlanamamayı sürekli kılmasının yeterli olacağı hükmü getirilmiştir.

Yönetmelikte elektronik ortamda yapılacak belge müracaatlarının yine elektronik ortamda onaylanacağı açık olarak ifade edilmiştir.

Öte yandan, Bakanlığımıza yapılan başvuruların önemli bir kısmının 'ihtiyari garanti belgesi' başvurularının oluşturduğu bilinmektedir. Yönetmelik eki listesinde bulunmamasına karşın, firmaların başvuruları üzerine onaylanan ihtiyari garanti belgesi başvuruları, bu yönetmelik değişikliği tarihinden itibaren alınmayacak. İlgili maddede yapılan değişiklikle, firmaların herhangi bir yere başvurmadan ihtiyari garanti belgesi düzenleyebilecekleri, bu ihtiyari garanti belgesinin içeriği ve garanti şartlarına ilişkin hususların ise ilgili firma tarafından belirlenebileceği hükmedilmiş böylece, bürokratik işlemlerin azalması sağlanmıştır.''

SANAYİ MALLARININ SATIŞ SONRASI HİZMETLERİ HAKKINDA YÖNETMELİKTE YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER

Bakan Ergün, Sanayi Mallarının Satış Sonrası Hizmetleri Hakkında Yönetmelikte yapılan değişiklikle de elektronik ortamda yapılacak satış sonrası hizmetleri yeterlilik belgesi müracaatlarının yine 'elektronik ortamda onaylanacağının' açık olarak ifade edildiğini söyledi.

Arızaların servis istasyonuna bildirim şeklinin usul ve esaslarının yeniden belirlenerek bu konuda tüketiciler ile firmalar arasında yaşanan kargaşaya son verileceğini anlatan Ergün, şöyle devam etti:

''Servis fişlerine de tüketicinin ürünle ilgili şikayet ve taleplerinin yazılma zorunluluğu getirildi.Böylece ürünün hangi arıza nedeniyle servise getirildiği ve bu arızalar için nasıl bir işlem yapıldığı daha net olarak anlaşılacak ve uyuşmazlıkların çözümü kolaylaşacak.

Yaptığımız diğer değişiklikle imal veya ithal edilen mallarla ilgili yedek parça stoğunun, sadece firma merkezinde veya en az bir servis istasyonunda tam olarak bulunması, diğer servis istasyonlarında ise tüketicilerin mağdur olmayacağı miktar dikkate alınarak, ticari faaliyetlerini sürdürmeleri için gerekli olan stok miktarının yeterli olacağı hükme bağlanmış böylece, firmaların stok maliyetleri azaltılmış olacak.

İmalatçı veya ithalatçıların tüketicilere talep halinde yedek parça satışından kaçınmamaları gerektiği açık olarak ifade edilmiştir. Böylece tüketicilerin istedikleri yedek parçayı servisin dışında kendilerinin de temin edebilmelerine imkan sağlanmıştır.

Yapılan bütün bu değişikliklerle, tüketicilerimiz açısından net olmayan hususlar netleştirilerek hak arama yolları kolaylaştırılmış ve mağduriyetlerin, zaman kayıplarının en aza indirgenmesi hedeflenmiştir. Firmalar açısından ise, gereksiz veya fayda sağlamayan bürokratik işlemlerin ortadan kaldırılması ve net hüküm olmayan durumlarda tüketicilerimizle karşı karşıya gelmelerinin engellenmesi amaçlanmıştır.''

Bakan Ergün, söz konusu yönetmelik değişiklikliklerinin önümüzdeki günlerde Resmi Gazete'de yayımlanacağını sözlerine ekledi.
 
Bizim memleketimizde bu uygulamadan verim alınamaz. 20 güne düşmüş cep telefonu vs tamir süresi. Bu imkansız. Çoğu servis bu kadar kısa! sürede tamiri bitiremiyor. 1 ay bile yetmiyordu. Tüketici hakem heyetine gidince verilen cevaba bakın. Sıra sana en az 3 ay sonra gelir. İtirazı yaparız savunma verirler vs derken 3 ayda öyle geçer. En az 6 ay beklersin! Şimdi sorarım size tamir günü isterse 10 güne düşsün değişen ne olur sizce?
 
Bizim memleketimizde bu uygulamadan verim alınamaz. 20 güne düşmüş cep telefonu vs tamir süresi. Bu imkansız. Çoğu servis bu kadar kısa! sürede tamiri bitiremiyor. 1 ay bile yetmiyordu. Tüketici hakem heyetine gidince verilen cevaba bakın. Sıra sana en az 3 ay sonra gelir. İtirazı yaparız savunma verirler vs derken 3 ayda öyle geçer. En az 6 ay beklersin! Şimdi sorarım size tamir günü isterse 10 güne düşsün değişen ne olur sizce?

hiç bir şey olmaz gökhan geçen bir cihaz ariza yapti kvk bakirköye gittim verdim uluslararasi garantisi var oldugunu söyledim bakip tamam dediler ki cihaz sürekli elimde taşidiğim cihaz değil araba da duran bir cihaz şirket telefonu mail vs için alinmişti bana cihazi alip kayit açtilar kayit kağidini verdiler imei no ile internetten cihazin hakkinda yapilan işlemleri takip edebilirsiniz dediler bende ara ara her gün neredeyse baktim cihaziniz garanti kapsaminda tamir işlemi görüyor tarafiniza sms ile haber verilecek anlayişiniz için teşekkür yaziyor du 20 gün geçti böyle sonra bir baktim cihazinizi yetkili servis yapamadiğindan tarafiniza iade bekliyor dedi bende o gün bakirköy adliyesinde işim de oldugundan gidip alayim dedim henüz buraya gelmedi servistedir dediler dedim ki net sayfanizda ama işlem yapilamadi iade bekliyor yaziyor dedim sonra gelin dediler 3 gün sonra gittim aldim bir kağita lastiklemişler sıvı temas varmiş miş miş sonuc hani sms atacaktinizi hani tamir ediliyordu sonuc sıvı temas de gönder bende isviçreden almiştim giden biriyle yollacaktim ki babamin bir arkadaşi kvk da tanidiğim var verin bana ben göndereyim dedi akşamina cihaz bana geldi yazilimsal bir problem olmuş halledilmiş bu nasıl iş nasıl garanti kimse kimseyi yemesin
 
Geri
Üst