- Katılım
- 9 Eki 2010
- Mesajlar
- 12,738
- Tepkime puanı
- 530
- Puanları
- 113
- Yaş
- 56
John Levey uzun zamandır radyal motorlu custom motosiklet projeleri üzerinde çalışıyor. İnanın internette sörf yaparken karşınıza çıkan o garip görünüşlü radyal motorlu custom denemelerinin neredeyse tamamı Levey’e ait! Bir dakika... ne? … Radyal motor ne mi?
Radyal Motor
Yıldız motor olarak da adlandırılan bu tarz motorlarda silindirler bir daire merkezine karşı sıralanır. Tek bir biyel muylusu sırasıyla her pistondaki patlama sonrası çıkan gücü bağlı bulunduğu krank miline aktarır. Beygir gücü başına düşen motor ağırlığı 2 kg civarı olduğundan bu motorlar daha çok –hatta normalde sadece- uçak ve bazı deniz taşıtlarında tercih edilir. Uçak pervanesin hemen arkasında yer alan motor pervaneden gelen rüzgârla soğuduğundan ekstra bir soğutma sistemine de ihtiyaç duymaz. Buradaki en büyük zorluk biyel kollarını kırmayacak silindirlere zarar vermeyecek ateşleme zamanlamasının doğru ayarlanmasıdır. Ateşleme aralığının doğru ayarlanması için 4 zamanlıları tek; iki zamanlıları ise çift sayıda silindirli olarak tasarlanır...
Gelelim John Levey’in Black Jack tasarımına. Bu 4 zamanlı, 7 silindirli motor tam 2.800 cc hacme sahip. Bir başka bakış açısıyla 400 cc’lik 7 adet motordan oluşuyor denilebilir. İnsanın aklına hemen yakıt tüketimi geliyor değil mi? Eeee benzin 5 tl olunca: normal... Depo hacmi ve 1 depoyla kaç km yol kat edilebildiğine dair herhangi bir bilgi olmaması durumun rehavetini ortaya koyuyor...
Bu tarz motorlarda soğutma sistemi olmadığını yukarıda belirttik. Zaten amacına uygun olarak enlemesine konumlandırıldığında motorun soğutulmaya ihtiyacı yok. Ancak Levey’in Black Jack ismini verdiği motosikletindeki konumlandırmada seleye yakın duran arka pistonların uzun süre ve sağlıklı çalışması ne kadar mümkün belli değil. Beklide yakıt tükenmesi nedeniyle devamlı mola verildiğinden motor da çok ısınmıyordur ne dersiniz…
Scott Hamann için üretilmiş motorun beygir gücü ile ilgili herhangi bir veri yok. Black Jack’in jantları Aykut Tataroğlu’nun patentli kalın çubuklu jant tasarımına benziyor. Önde kullanılan tek disk motor göz önüne alındığında yetersiz kalmış gibi -hocam bu 2.800 cc nasıl duracak?-. Yinede 6 pistonlu Performance Machine fren sistemi Black Jack’in biraz geç de olsa durabileceğinin işareti. Black Jack’in deposu Metal Magic Kenai, çamurlukları Karl Koenig, gidonu Custom Cycle Controls, ön şasi ise Goldammer imzası taşıyor.
Bütün bu isimler gerçekten çok büyük ve iyi fakat neticede biraz fazla dağınık-toplama ve motoru haricinde sönük bir genel görünüm ortaya çıkmış. Black Jack, yine de radyal motoru ve fazla yaklaşılmaması gereken egzoz tarzı ile bakılmaya incelenmeye değer farklı bir custom motosiklet olmuş. En azından artık yıldız motorları biraz daha iyi biliyoruz öyle değil mi?
<span style="color:#006400;"><strong>[video=youtube;QBGfxtMEQl0]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=QBGfxtMEQl0[/video]
kaynak : http://motoron.com.tr/Default.aspx