Ticari-Hususi Combivan Ayrımları...

bilalrx

Bilgi Girilmemiş
Ticari Araç Kullanım Belgesi
Ticari Araç Kullanım Belgesi ( SRC Belgesi ) uluslararası ve şehirlerarası yolcu ve yük taşımacılığı yapan kamyon , kamyonet , otobüs ve minibüs gibi ticari araç kullanan şoförlerin Mesleki Yeterlilik Belgesi 'dir.
Ticari Araç Kullanım Belgesi - SRC , ADR , ODY , ÜDY Belgesi ;
4925 sayılı Karayolu Taşıma Kanunu gereğince hazırlanan "Karayolu Taşımacılık Faaliyetleri Yeterlilik Eğitimi Yönetmeliği"nin yürürlüğe girdiğinden "Araç sahibi olsun veya olmasın, Ticari Araç Kullanma Belgesi sahibi olan bütün şoförlerin SRC Belgesi alma zorunluluğu vardır. Ticari Araç Kullanım Belgesi ( ODY, ÜDY , ADR , SRC Belgesi ) olarak nitelendirilen yeni ticari araç sürücü Belgesi olmayan Ticari araç sürücüleri araçlarını kullanamayacakları, Ulaştırma Bakanlığı tarafından açıkça belirtilmiştir.


4925 Sayılı Karayolu Taşıma Kanunu’nun 3’üncü maddesinde yazılı bazı tanımlar, aşağıda sıralanmıştır.

Taşıma işleri: Taşımacılık, acentelik, taşıma işleri komisyonculuğu, nakliyat ambarı ve kargo işletmeciliğini,
Taşıma işleri işletmecisi: Taşıma işlerinde faaliyette bulunacak taşımacı, acente, taşıma işleri komisyoncusu, nakliyat ambarı ve kargo işletmecisini,
Taşıma: Yolcunun taşıta bindiği veya eşyanın taşımacıya teslim edildiği yerden varış noktasına götürülmesini,
Taşımacı: Taşımacı yetki belgesine sahip olan ve kendi nam ve hesabına taşımayı bir ücret karşılığı üstlenen gerçek veya tüzel kişiyi,
Eşya (yük): İnsandan başka taşınabilen canlı veya cansız her türlü nesneyi,
İfade eder.
Görüldüğü üzere 4925 sayılı kanunda tanımlanan taşımacılık işleri, ticari amaçlı yapılan taşımacılık olarak belirtilmiştir. Ancak, daha sonra 09 Eylül 2005 Tarih ve 25931 Sayılı Resmi Gazetede yayımlanan yönetmelik ile, taşıma işleri kavramı ve kapsamı genişletilerek K yetki belgesi, K1-K2-K3 yetki belgeleri olarak ihdas edilmiştir.

Yurtiçi eşya taşımacılığı, Karayolu Taşıma Yönetmeliğinde üç başlık altında toplanmış ve bu taşıma şekillerine göre aşağıda tanımlanan yetki belgelerinin alınması zorunluluğu getirilmiştir. Buna göre;
K Yetki belgesi: Ticari amaçla yurtiçi eşya taşımacılığı yapacak gerçek ve tüzel kişilere verilir. Taşıma şekline göre aşağıdaki türlere ayrılır.
K1 Yetki belgesi: Yurtiçi ticari eşya taşımacılığı yapacaklara verilen belgedir.
K2 Yetki belgesi: Sadece kendi esas iştigal konusu ile ilgili yurtiçi eşya taşımacılığı yapacak ve ticari maksatla taşımacılık yapmayacak firmalara verilen belgedir.
K3 Yetki belgesi : Yurtiçi ev ve büro eşyası taşımacılığı yapacaklara verilen belgedir.

TİCARİ TAŞIT KULLANMA BELGESİ YÖNETMELİĞİ

Resmi Gazete Tarihi: 01/05/1997- Resmi Gazete Sayısı: 22976-
İçişleri Bakanlığından:
BİRİNCİ BÖLÜM : Amaç, Kapsam, Tanımlar
Amaç ve Kapsam
Madde 1 - Bu yönetmeliğin amacı, Ticari amaçla çalışan taksi, dolmuş, minibüs ve otobüs gibi taşıtlarda yolcu taşımacılığı; kamyon, kamyonet, triportör ve benzeri taşıtlarla yük taşımacılığı yapmak isteyen sürücülere, Ticari Taşıt Kullanma Belgesi verilmesi ve kullanılmasına ilişkin esas ve usulleri belirlemektedir.
Dayanak
Madde 2 - Bu Yönetmelik; 4199 sayılı Kanunla değişik 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun Ek-1 inci maddesi hükmüne dayanılarak hazırlanmıştır.

TEK SIRA KOLTUKLU TİCARİLER
-Tek sıra koltuk varsa 1+1 arkada cam olsun yada olmasın bunlar kamyonet olarak vergilendirilir.
-Vergi dairesi açısından arkada cam olması önemli değilken emniyet açısından önemlidir ve cam açılması durumunda bunun ruhsata işlenmesi gerekir.
-Ruhsatta Panelvan yada Tek sıra koltuklu kapalı kasa kamyonet geçer.
-Vergilendirmesi kg göredir cc farketmez. Kg hesabı: (Net Ağırlık+İstiap Haddi toplamına göredir.)
ÇİFT SIRA KOLTUKLU TİCARİLER
-Çift sıra koltuklu olanlarda arka sırada cam zaten bulunur
-Ruhsatta Çift sıra koltuklu Kapalı kasa kamyonet / Kombi van diye geçer
-Vergisi panelvan olarak ödenir. KG önemli olmayıp motor hacmi ve yaşa göre vergilendirilir.
-N1- M1 Sınıfı ve ÖTV Farkı;
Taksi/Dolmuş vb. ticari amaçlı kullanılan combivanlar ticari diye geçer. Diğerlerinin hepsi hususidir. Ruhsatta N1 sınıfı kamyonet olarak geçmesi yerine, M1 sınıfı otomobil olarak geçmesi fark eder.. Bu nedenle alırken ÖTV'yi %10 ödemek yerine alacağınız combinin motor hacmine göre %37 ya da %60 olarak ödemeniz gerekiyor. Fiyat farkı da buradan kaynaklanıyor. Onun haricinde 1. köprüden sorunsuz geçersiniz, sigorta ücretlerinde farklılık olmaz, muayeneyi de 2 senede bir yaptırırsınız..:)
Combivan-Kamyonet-N1 Araçların Dezavantajları;
1)Van araçlar ruhsatta kamyonet geçtiği için vergileri aynı model hususi otolara göre daha yüksektir.
2) Bu araçların muayeneleri kamyonet statüsünde olduğu için 2 değil 1 yıllıktır.
3)Bu araçların hız sınırları kamyonet oldukları için ne yazıkki hususi otolarla aynı değildir.Kamyonetlerin ne ise bunlarınkide odur.
4) Bu araçların fabrika maliyeti düşük olması için izolasyın vb şeylerden feragat edilerek üretilirler.
5)Bu araçlar genellikle ticari amaçla kullanıdığı için yıpranmamışını bulmak ne yazıkki baya zordur.

Trafiğe çıkış tarihi baz alınarak 5 yılını doldurmuş araçların gerekli bir takım işlemlerle (Koltuk attırma,cam açtırma,emniyet kemeri taktırma ve bir takım evrak işleriyle ) bildiğimiz M1 otomobile çevrilmesi ;
Burdada Kayıp 1-2-3 artık sizin için geçerli değildir.
Verginiz düşük muayeniz 2 yıllık ve hız limitleriniz yükselmiştir.
Ama bu işlemin her ilde yapılması ve herkesin yapması mümkün değildir.

Yani bu araçlar koltuklu da olsalar, van da olsalar, ruhsatta kamyonet olarak göründükleri için Boğaziçi Köprüsü’nü kullanamıyorlar. Bu araçların koltuklu versiyonları, Avrupa’da MPV (Multi-purpose vehicle – çok amaçlı araç) olarak biliniyorlar. Yani ticari olarak da kullanılır, balığa gitmek için de. Ama Türkiye’de sadece ticari ve hususi ayrımı olduğundan, MPV, SUV gibi segmentleri henüz kafamız almıyor ve ruhsata işletemiyoruz.Bu araçlar geçemezken, onlardan daha büyük boyutlarda, tamamen ticari amaçlarla kullanılan minibüsler, otobüsler istedikleri gibi kullanabiliyorlar köprüyü.Köprüde bu araçlardan sürekli gördüğümü, onların nasıl geçtiğini sorduğumda aldığım yanıt ilginçti, “ruhsata ticari olarak işlenmezse geçebilir.”Eğer MPV alan birisi %17 yerine %37 ÖTV verirse, ruhsata kamyonet olarak işlenmezmiş. Teknik açıdan ikisi de aynı olan araçları sadece vergiyle birbirinden ayırmak, %17 ÖTV verene kamyonet, %37 ÖTV verene otomobil demek gibi saçma sapan bir kanun dünyanın başka neresinde vardır bilmiyorum.

Yani, Aracın Tescil ve Ruhsatına; N1-M1(kamyonet-oto) mi yazıyor, camlı van mı, tek sıra koltuk mu, Hususi Yolcu-Yuk nakli mi, Ticari işletmeye mi kayıtlı, şahsa mı, vb unsurları birlikte değerlendirip, Kamyonet-Ticari(N1) veya H.Oto-Combivan(M1) kararı verilir...ona göre işlemler yapılır... :cool:
 
Valla bilal abi bi gaza geldik gittik SRC'leri aldık ama Daha çevirmede bir kişi bile sormadı. Sen kangoo kullanıyorsun, aracın ticari araç hani senin SRC belgen yada K belgen.
 
yılda bir sorarlar, oda olmayana olur genelde...:cool:
ticari firmalara kayıtlı araçlarda şart zaten... src/k, vs...
 
ben cuma günü bir kangoo aldım adamlar daha doğrusu beni kandırdı.
araç 2 koltuklu kapalı kasa olarak göründüğünü ruhsatı vermediklerinden dolayı satıştan sonra anladım ama araçta cam açılmış ve arka koltuklar konulmuş.
sizlere sorum şu olacak aracıma cam açılmış ve koltuk konmuş ama rusatta kullanım şekli hususide yazmakta bu şekilde araç muayeneden geçermi yada neler yapmalıyım saygılar...
 
ben cuma günü bir kangoo aldım adamlar daha doğrusu beni kandırdı.
araç 2 koltuklu kapalı kasa olarak göründüğünü ruhsatı vermediklerinden dolayı satıştan sonra anladım ama araçta cam açılmış ve arka koltuklar konulmuş.
sizlere sorum şu olacak aracıma cam açılmış ve koltuk konmuş ama rusatta kullanım şekli hususide yazmakta bu şekilde araç muayeneden geçermi yada neler yapmalıyım saygılar...
Yandan camlı çift sıra koltuklu ibaresi yoksa muayeneden geçmez, tadilat yapıldığına dair belge alıp ruhsata işletmen gerekiyor...
 
Geri
Üst