Oto stop&start özellikleri

bilalrx

Bilgi Girilmemiş
[h=4]Eski sistemde marş dinamosu nasıl çalışır?[/h] Marş dinamosu ya da marş motoru olarak bilinen, aracı çalıştıran sistem, marşa basıldığında marş motorunun oluşturduğu dönme kuvveti volan dişlisiyle, krank miline aktarılır ve motor ilk hareketini alarak çalışır. Marş dinamosu seyrek kullanılmak üzere üretildiği için yataklarında burçlar bulunan kısa ömürlü ve uzun süreli sürekli çalışmalara karşı dayanıksız bir motordur. Ayrıca uzun süreli marşa basma durumlarında, enerji tüketimi yüksek olduğu için marş dinamosu aküyü zayıflatır ya da bitirir. [h=4]Peki o zaman start-stop sistemi marş dinamosunu yer bitirir (mi?)[/h] Geldik asıl konuya, start-stop sistemi, ışıklarda oluşan beklemelerde, kısa süreli duraklamalarda, tıkanan trafikte devreye giribilecek ve “zırt pırt” diye tabir edebileceğimiz şekilde aracınızın motorunu susturup tekrar çalıştırabilecektir. Bu durumda marş dinamosu çabuk bozulur diyebiliriz, yani marş dinamosunun üretimindeki temel amaç kısa süreli kullanımlar olduğu için, start-stop sisteminde oluşacak sürekli ve sık kullanımlar marş dinamosuna zarar verecek ve haliyle marş dinamosunun kömürü ya da tümüyle kendisi kısa sürede sizi yolda bırakır hale gelecektir. Acaba start-stop gerçeği böyle mi? Tabi ki HAYIR. Çünkü start-stop sistemi bulunan otomobillerde kullanılan marş sistemi eski tip marş dinamosu gibi değil. Start-stop sistemindeki marş sisteminde, eski tipteki gibi tek alternatör yerine hem şarj eden hem de bir seferlik çalıştırmaya yetecek düzeyde enerji depolayan yeni nesil bir alternatör-dinamo sistemi yer alıyor. Yani aracın kırmızı ışıkta durduğunu ve start-stop sisteminin devreye girdiğini varsayarsak, bu alternatör-dinamo sistemi, araç çalışır halde iken ışıkta gerçekleşecek start-stop işlemini karşılayacak düzeyde (1 seferlik) elektrik enerjisini depolayacak ve siz debriyaja bastığınız anda ya da aracın tekrar çalışmasına etki edecek bir harekette bulunduğunuz anda bu depolanmış enerjiyi kullanarak marş dinamosunu çalıştıracaktır. Sistem bu şekilde aracın çalışır halde olduğu her seferinde bir sonraki start-stop için gerekli olan enerjiyi depolar. Ayrıca bu sistem eski marş motorları gibi kısa kullanımlar için değil sürekli kullanımlar için tasarlandıklarından, yataklarında rulman bulunur. Özetle start-stop sistemli araçlar kısa zamanda marş dinamosuyla ilgili sıkıntılarla boğuşmayacaktır. [h=4]START – STOP nedir? [/h] Start – stop sisteminin çalışma şeklini ve yapısını anlattık, şimdi gelelim ne işe yaradığına. En kısa tabiriyle, trafikteki gereksiz bekleme sürelerinde motorun boş yere çalışmasını engelleyerek uzun vadede tasarruf sağlar. [h=4]START – STOP Hangi koşullarda devreye girebilir:

Motor soğutma suyu sıcaklığı 60°C derecenin üstünde ise[/h]
  • Klima ya da kalorifer son kademe (en yüksek seviye) haricinde ve düşük seviyelerde çalışıyorsa
  • Elektrik yükü üst limiti aşmadıysa
  • Akü şarjı alt limite düşmediyse
  • Öngörülen bekleme süresi boyunca araç harketsiz duruyorsa
  • Düz vitesli araçlarda debriyaja basılmıyorsa
  • Otomatik vitesli araçlarda frene basılı tutuluyorsa
  • Buğu çözücü, ayna çözücü vb. çözücü ve ısıtıcılar kapalı ya da en alt seviyede çalışıyorsa
  • Direksiyon çeyrek turdan fazla herhangi bir yöne çevrilmiyorsa
  • Sürücü emniyet kemeri takılıysa
  • Motor kaputu kapalıysa
  • Sürücü kapısı kapalıysa
sistem devreye girmeye hazırdır. Aksi durumlarda sistem devreye girmez. Eğer devreye girdikten sonra bu durumlardan herhangi biri aksi yönde değişiklik gösterirse sistem kendiliğinden motoru çalıştırır. (Debriyaja basmanızı ya da frenden ayağınızı kaldırmanızı beklemez) Bir de bu durumlar markalara göre farklılıklar gösterebilir. Yani göründüğü gibi olay birçok farklı etkene bağlı olarak işleyen bir süreçten geçiyor. [h=4]Peki gerçekten 1 ışık süresinde tasarruf sağlar mı?[/h] Kabaca bir hesap yapalım, hafta içi her gün kendi aracımızla işe gidip gelelim, haftada 3 gün ailemizle dışarı çıkalım. İşe git gel sürecinde sabah 5 ışıkta, dönüş yolunda da aynı ışıklarda kırmızıya takıldığımızı varsayalım. Yoğun trafikte 1 ışıkta birden fazla kez takılı kaldığımızı es geçiyorum, hesabı olabildiğince yüzeysel yapacağız. Kırmızı ışık sürelerini 1 dakika olarak baz alıyorum ki aslında 100 saniyelere varan süreleri görüyoruz çoğu zaman. Neyse hesaba geçelim.
  • 1 günde 10 sefer kırmızıda durduk, toplamda 10 dakika, 1 haftada 50 dakika
  • Haftanın 3 günü/akşamı dışardayız demiştik, gidiş geliş 10 ışığa takıldık, toplamda 30 dakika
  • Genel toplam 80 dakika yaptı.
Yol bilgisayarı bulunan bir araçta belki görmüşsünüzdür, aracın rolantideki anlık yakıtı saatte 0.6 litre gibi bir değerdir.
Hesabımız 1 haftada 80 dakika idi. 1 ayda 320 dakika
Sadece 1 aylık kârımız yaklaşık 5 litre yakıt demek oluyor. Yapmış olduğumuz en yüzeysel hesapta bile yılda 1 depo (60 litrelik) yakıt kâr ediyoruz. Bu hesabı bir de şehir içinde daha fazla kilometre yapıyorsanız, işiniz gereği çok fazla araç kullanıyorsanız daha yüksek rakamlar çıkmaması elde değil.

İlk kez Porsche tarafından yeni Panamera'da kullanılan ve sadece PDK ile bağlantılı olarak bulunan auto start/stop fonksiyonu yakıt tüketimini ve dolayısıyla emisyonları azaltır. Örneğin, trafik ışıklarında ayağınız frende bekliyorsanız sistem motoru otomatik olarak durdurur. Ayağınızı frenden çeker çekmez tekrar başlatır. Bu da şehir içi araç kullanımında %10'a kadar ve genel olarak da en az %5* yakıt tasarrufu sağlar.

Ancak, Turbo Dizelde farklı mevzular var;
Şimdi Turbo Dizellerde Turbo milinin Yağlanması ve Turbo omru icin 30 saniye rolantide bekletmek ve marş kapatnmadan once 30 saniye beklememm gerektiği soylendi ama ilginctir.Stop Start Mantığı ile bu sistem uyusmuyor gozukuyor.Şimdi Ben Hadi Aracı calıstırmada 30 saniye bekletebiliyorum.Ama Stop Start Devrede olduğu donem Şehiricinde Aracı durdurduğumda Motoru durduruyor.Veya Aracı Park ediyorum.Start Stop devreye giriyor.Ee Bende Kontağı kapatıp cıkıyorum.Şidmi Şehir ici Dur Kalklarda Motorun durması ve Park etmem gerekitğinde durduğum icin devreye giren stop start Turbonun Ömrünü etikler mi ? Stop Start devreye girdiğinde yağlanma bir anda kesiliyormudur.Acıkcası Yetkili servisleri arıyorum ama tatmin edeci ve bilgilendirici bir cevap alamadım.Ve su an aracı stop start ile kullanıyorum.Durunca debrijaya basıyorum calısıtırıoyr Park edioyrum devreye giriyor kontağı kapatıyorum cıkıyorum.diyorlar... konu netleşmiş değil...
vs vs...

montaj-
 
Start Stop Sorunları-Alıntılar;
Klima sistemi, start stop sistemiyle eşzamanlı Motor soğuksa devreye girmiyor.
Start&stop kapatma düğmesine basıldıysa, durduktan sonra düğmeye tekrar basılınca hemen devreye girmiyor.
Kısa süre içinde birkaç kez devreye girdiyse tekrar devreye girmiyor.
Kalorifer/klima "full auto" modunda değilse ya da bu modda olmasına rağmen istenen sıcaklığa ulaşılmadıysa devreye girmiyor.
Korkulacak tek sebep: akü zayıfladıysa devreye girmiyor. Bu durumda yol bilgisayarından uyarı veriyor yanlış bilmiyorsam.
START STOP sisteminin aktif olmaması. Emniyet kemerim sürekli takılıdır klima yüksek devirde çalıştırmam Hill Holder BUTONU ( vitesin yanındaki tuş) aktiftir ve son olarak START STOP tuşu (vites yanındaki) aktif değil yani sistemi deaktif etmiyorum. Son zamanlarda araçta yapılmış olan önemli değişiklik Kavramanın değişmesi. Ancak değişiklik gerçekleştikten bu güne kadar sistem, öncesinde ve sonrasında da gayet sağlıklı çalışıyordu. Yazılımsal sorun olma ihtimali yüksek ancak bu sorunu servise gitmeden çözebilir miyim? Alternatif yöntemler neler olabilir?
Kemer takılı, motor ısınmış (ibre 12 pozisyonunda) ve klima kapalı iken de aktif olmuyorsa (start/stop butonunun ışığı yanmıyor ve autohold butonunun ışığı yanık) bir sorun olduğu kesin gibi duruyor. servisinize başvurun bence bir an önce...Start stop u klimasız kullanabilirsin bu da yazın Pişmen anlamına geliyorgrin42.gif
Şöyleki bu özellik klima açıkken akünün durumuna göre aktif oluyor yada olmuyor. Tabi şimdi aracı kullanırken daha farklı bir sorun yaşamaya başladığımı hissediyorum. O da hızlanma esnasında arabada belli belirsiz öne atılma hissi yaşıyorum. Buna benzer sorun yaşayan oldumu acaba? Bu kavrama sorunu resmen beni paranoyak yaptı..
racın start stop gergi rulmanı dağılmış bunun gibi yolda kalan araçlarda duymuştum hazır servisteyken ustaya bir bakarmısın dedim baktı ve bendekide gitmiş aracım 16.000 kmde garantiden daha geliştirilmişi ile değiştirildi. Bu önemli bir konu start stop lu aracı olanlar mutlaka kontrol ettirsinler işin ucunda olmadık yerlerde kalmak var.
Sıfır arabanın bu parçası kullanım sonucu dağılıyorsa vay haline, o kadar para verip al yolda kal yazık ...
Ozellikle sehir ici kullaniminda motor biraz isindimi rolantide 980 devir ceviriyor, start stop a devre disi kaliyor ve bilgisayarda gozuken 'su anki' yakit degeri tamamen 2 katina cikiyor. Bu olay oldugunda genelde fan da calismiyor okuyor (radyator fani). Motoru durdurup tekrar calistigimda nornal haline donuyor.. dpf(dizel partikül filtresi kendi kendini temizliyor). Bu olay esnasında da dediğin tarz belirtiler veriyor. Yani normal. Temizlik bitene kadar sürmeye devam etmelisin. Sorun ise cok basitmis.. Kapatmiyacaksin araci o sekilde binmeye devam ediceksin.. Bir sure sonra kendiliginden tekrar normale donuyor. Filtre temizliyor sanirim dusuk devir kullandikdan sonra ozellikle oluyor bu olay s1.gif
1. eğer yay gibi bir ışık yanıp sönüyorsa o ışık sönene kadar 2500-3000 devirde kullanın yaklaşık 10 dk. ilk 6 ay yapmadı ancak sonra ayda bir yapıyor. ayrıca bakımı da yaklaştıkça yapma sıklığı artıyor. bunun adı: dejenerasyon.
2. eğer o yay yanıp sönmüyor ve yakıt artıyorsa. aracı durdurup yeniden çalıştırınca çözülüyor. bazen bu işlemden sonra hız sabitleme yapmıyor. bu durum başıma sık gelince harbiden sinir bozuyor. ancak servise bunu anlatınca yolun düzlüğü v.s bir sürü laf etti. ben de zorlamadım.
ilgili bir insan 25 ay kullandığı aracını çok iyi bilir. benim aracım 90da düze yakın yolda hız sabitleme ile 2.5-3 arası yakıt tüketiyor. ancak aynı yolda aynı şartlarda iki katı tüketim olunca bir sorun olduğunu anlıyorsunuz. servis müdürü DPF yok diye ısrarla teyit etti. araç bazen hafif ilerlerken boşa atınca 5-6 litre yakıyor. 10 kmnin altına inince 0.3e düşüyor. her şeye rağmen (şehir içi 4.5 şehir dışı 3.8) yeni satılan araçlardan bile ekonomik olunca katlanmaya devam ediyoruz işte.
klıma takılıyor uzun zamandır. Biliyorsunuz artık araçlarda START/STOP özelliği yaygınlaşmaya başladı. Benim araçta da bundan var. Ayrıca otomobilimin makinesi de Turbo Dizel.
Durum böyle olunca araç trafikte durduğunda motoru kapatıyor. Yani bekleme vs. yok. Zaten atmosferik bir araç olsaydı hiç takmazdım. Ama Turbo olunca... İşler değişiyor.
Ne diyorsunuz START/STOP Turbo'nun ömründen yiyor mu? Ya da ona göre bir sistem yapmışlar mıdır? (Umarım yapmışlardır smile.gif )
Jenerasyonuna göre değişiyor. İlk versiyonda evet, yağlama eksikliği yaşanıyordu bu yüzden seri üretime geçilmedi. 2. versiyonda bu sorun yok ancak bu sefer de motor çabuk çalışmıyor. 3. Jenerasyonda ise bunların hepsi aşıldı. Sadece silindirler duruyor ve marş motorsuz çalışıyorlar. Geri kalan tüm tesisat çalışmaya devam ediyor. Yağ pompaları da elektronik oluyor bunların yağlama gerektiğinde motor susukken bile sağlanıyor. Ama bu jenerasyon salt motora uygulanamıyor alternatörü komple farklı oluyor. Ve bu 3. jenerasyon da çok çok iyi korunuyor olsa da siyanürlü süper kapasitörler kullanılıyor. 3. jenerasyon şu an bir tek PSA grubunda var.. Yakında Ford ve Volvo dizellerde de görülebilir.. Alfa'da var ben kapatıyorum sürekli acılıp kapanıyor sinirim bozuluyor biggrin.gif
buradaki detaylara inebilirmiyiz? baya teknolojik cevaplar gelmiş merak ettim .
son jenerasyonda inanılmaz gelişmeler gözüküyor detaylı makaleler veya teknik dökümanları varmı bunların ?
1-sadece silindirler duruyor ve marş motorsuz çalışıyorlar (ne demek oluyor nasıl oluyor?)
2-yağ pompaları elektriklemi çalışıyor artık !
3-süper kapasitörler ne için kullanılıyor ?
Jenerasyonlarla ilgili STOP START wiki olarak aratmak gerekir sanırım. Aslında başlıktaki START/STOP yanlış.. Doğrusu STOP/START.. STOP önce yani..
1. ve 3. soru birbirlerinin cevabı.. Süperkapasitörler motorun çabucak çalışmasını sağlamak için gerekli olan gücü biriktirip basıyorlar.. Motorda bu sayede ort. 0,2 sn de, max 0,4 sn de çalışmış ve sürüşe hazır hale gelmiş oluyor. Süre kapasitörlerin şarj durumuna göre değişiyor.. Eğer 0.4 sn'nin üzerinde bir çalışma süresi riski varsa motor hiç stop ettirilmiyor. Motoru da marş motoru değil, çift yönlü farklı bir alternatör çalıştırıyor. Bu alternatör hem klasik alternatör olarak çalışıyor hem de STOP-START sürecinde marş motoru görevi görüyor. Standart marş motoru ise olduğu yerde yatmaya devam ediyor.
2. soru aslında stop-start tan bağımsız bir mevzu. Ama detay gerekiyorsa EP6CDTX motorların yağlaması incelenebilir.. Peugeot RCZ'in 200bg'lik motorunda bu tesisat var. PSA'nın dediğine göre yaklaşık 2 bg tasarruf sağlıyor. 156 bg'lik EP6CDT de klasik yağlama var. 2011 Mini Cooper S'in 184 bglik motorunda da olabilir onu bilemiyorum. Motorunun kodu bildiğim kadarıyla EP6CDTM.....
VS VS.... :cool: artısı da var eksisi de... :eyv:berbat​
 
Dacia Da Hangi Modelde Var Start Stop Ki ?
 
aman olmasın... çok lazım değil... bilgi amaçlı derlemelrdir... hep geyık olmasın deye... :cool:
 
ben de ufak bir eklenti yapayım.:kahve
start-stop sadece marş dinamosuna zarar vermez.aynı zamanda dizel araçların yüksek yakıt pompasınada zarar verir.bunun için üretici firmalar ....RENAULT ve DACIA İçin yazıyorum..
MARŞ MOTORU ............. -300,000 marş basım
YÜKSEK BASINÇ POMPASI - 410,000 marş basım süresi kadar izin vermiştir.diyeceksiniz şimdi müşteri bunu nerden bilecek?,,,.:soru
gösterge tablosunda ÇALIŞTIRMA SINIRINA ULAŞILDI :loll:start -stop butunu ışığıyla birlikte( START -STOP )fonksiyonunu kontrol et mesajı görüntülenir.
Yakıt ekonomiside şöyle.. 1.2lt/100 km
12lt/1000 km
1200lt/100.000 km
kısaca 100.000 km de 1200lt*4 lt mazotun lt dersek=4.800 tl kar..:halay:halay:halay
 
evet o kazancı da sonra pompa ve start sistem tamire vereces... :cool::bravo:tokat:çakhihi:servis:görkem
 
Yeni Nesil Araçlarda ve start-stop araçlarda Akü Değişim özellikleri-;
Aküyü, Elektronik motor kontrol ünitesine tanıtma yaptılarmı ? Biliyormusun. ECU yani beyinli yeni nesil araçlar, Akünün Toplam amper bazından değerini okurlar. Akü üzerinde de Toplam amperi yazar. 12 Volt, 75 Amper 350 amper olarak..75 Amper, bir anda verdiği anlık güçtür. 350 amper ise Toplam 1 saatte verdiği enerji gücüdür. Bunu beyin okuyarak, akünün çalışması için marş onayını verir. Akü değişimlerinde yeni akü tanıtılmaza (bunu yazılıma girerek yapıyorlar. Ama tam nasıl yaptıklarını bilmiyorum) Marşa için gereken voltajı az verir veya vermez. Geç çalışması için bir ihtimal. Ama diğer sebepler üzerinde de durmak lazım. Sabahları yani motor soğukken geç çalışma , ateşleme veya otomatik jikle devresinden de olabilir.,,,
Sorun başlangıcı;
1- Kontak anahtarını takıyor , bir tur çevirip, her fonkiyonelin hazır olduğunu görerek, ışıkların sönmesini bekliyerek sistemin hazır olduğunu gördükten sonra , marş motorunu hareket verdikten sonra motorun bir kaç dönmeden ve ya denemeden sonra çalışması ?
2-Kontak anahtarını takıyor , bir tur çevirip, her fonkiyonelin hazır olduğunu görerek, ışıkların sönmesini bekliyerek sistemin hazır olduğunu gördükten sonra , marş motorunu hareket verdikten hiç döndürmemes veya ayı işlemi birkaç denemeden sonra mı çalışması ...

Elktronik jıkler benzeri sistem; Araç ilk çalıştıgında, rolantide çalışırken normalden yüksek devirde çalışır..Motor ısınınca kendi kendine normal seviyeye düşer... Elektronik jikle diyebiliriz. Isınana kadar biraz yüksek karışım veriyor...eksi sıcaklıklarda ısıtma devreye girebilir yeni nesil benzinlilerde...
 
Son düzenleme:
Geri
Üst