bilalrx
Bilgi Girilmemiş
[h=4]Eski sistemde marş dinamosu nasıl çalışır?[/h] Marş dinamosu ya da marş motoru olarak bilinen, aracı çalıştıran sistem, marşa basıldığında marş motorunun oluşturduğu dönme kuvveti volan dişlisiyle, krank miline aktarılır ve motor ilk hareketini alarak çalışır. Marş dinamosu seyrek kullanılmak üzere üretildiği için yataklarında burçlar bulunan kısa ömürlü ve uzun süreli sürekli çalışmalara karşı dayanıksız bir motordur. Ayrıca uzun süreli marşa basma durumlarında, enerji tüketimi yüksek olduğu için marş dinamosu aküyü zayıflatır ya da bitirir. [h=4]Peki o zaman start-stop sistemi marş dinamosunu yer bitirir (mi?)[/h] Geldik asıl konuya, start-stop sistemi, ışıklarda oluşan beklemelerde, kısa süreli duraklamalarda, tıkanan trafikte devreye giribilecek ve “zırt pırt” diye tabir edebileceğimiz şekilde aracınızın motorunu susturup tekrar çalıştırabilecektir. Bu durumda marş dinamosu çabuk bozulur diyebiliriz, yani marş dinamosunun üretimindeki temel amaç kısa süreli kullanımlar olduğu için, start-stop sisteminde oluşacak sürekli ve sık kullanımlar marş dinamosuna zarar verecek ve haliyle marş dinamosunun kömürü ya da tümüyle kendisi kısa sürede sizi yolda bırakır hale gelecektir. Acaba start-stop gerçeği böyle mi? Tabi ki HAYIR. Çünkü start-stop sistemi bulunan otomobillerde kullanılan marş sistemi eski tip marş dinamosu gibi değil. Start-stop sistemindeki marş sisteminde, eski tipteki gibi tek alternatör yerine hem şarj eden hem de bir seferlik çalıştırmaya yetecek düzeyde enerji depolayan yeni nesil bir alternatör-dinamo sistemi yer alıyor. Yani aracın kırmızı ışıkta durduğunu ve start-stop sisteminin devreye girdiğini varsayarsak, bu alternatör-dinamo sistemi, araç çalışır halde iken ışıkta gerçekleşecek start-stop işlemini karşılayacak düzeyde (1 seferlik) elektrik enerjisini depolayacak ve siz debriyaja bastığınız anda ya da aracın tekrar çalışmasına etki edecek bir harekette bulunduğunuz anda bu depolanmış enerjiyi kullanarak marş dinamosunu çalıştıracaktır. Sistem bu şekilde aracın çalışır halde olduğu her seferinde bir sonraki start-stop için gerekli olan enerjiyi depolar. Ayrıca bu sistem eski marş motorları gibi kısa kullanımlar için değil sürekli kullanımlar için tasarlandıklarından, yataklarında rulman bulunur. Özetle start-stop sistemli araçlar kısa zamanda marş dinamosuyla ilgili sıkıntılarla boğuşmayacaktır. [h=4]START – STOP nedir? [/h] Start – stop sisteminin çalışma şeklini ve yapısını anlattık, şimdi gelelim ne işe yaradığına. En kısa tabiriyle, trafikteki gereksiz bekleme sürelerinde motorun boş yere çalışmasını engelleyerek uzun vadede tasarruf sağlar. [h=4]START – STOP Hangi koşullarda devreye girebilir:
Motor soğutma suyu sıcaklığı 60°C derecenin üstünde ise[/h]
Hesabımız 1 haftada 80 dakika idi. 1 ayda 320 dakika
Sadece 1 aylık kârımız yaklaşık 5 litre yakıt demek oluyor. Yapmış olduğumuz en yüzeysel hesapta bile yılda 1 depo (60 litrelik) yakıt kâr ediyoruz. Bu hesabı bir de şehir içinde daha fazla kilometre yapıyorsanız, işiniz gereği çok fazla araç kullanıyorsanız daha yüksek rakamlar çıkmaması elde değil.
İlk kez Porsche tarafından yeni Panamera'da kullanılan ve sadece PDK ile bağlantılı olarak bulunan auto start/stop fonksiyonu yakıt tüketimini ve dolayısıyla emisyonları azaltır. Örneğin, trafik ışıklarında ayağınız frende bekliyorsanız sistem motoru otomatik olarak durdurur. Ayağınızı frenden çeker çekmez tekrar başlatır. Bu da şehir içi araç kullanımında %10'a kadar ve genel olarak da en az %5* yakıt tasarrufu sağlar.
Ancak, Turbo Dizelde farklı mevzular var;
Şimdi Turbo Dizellerde Turbo milinin Yağlanması ve Turbo omru icin 30 saniye rolantide bekletmek ve marş kapatnmadan once 30 saniye beklememm gerektiği soylendi ama ilginctir.Stop Start Mantığı ile bu sistem uyusmuyor gozukuyor.Şimdi Ben Hadi Aracı calıstırmada 30 saniye bekletebiliyorum.Ama Stop Start Devrede olduğu donem Şehiricinde Aracı durdurduğumda Motoru durduruyor.Veya Aracı Park ediyorum.Start Stop devreye giriyor.Ee Bende Kontağı kapatıp cıkıyorum.Şidmi Şehir ici Dur Kalklarda Motorun durması ve Park etmem gerekitğinde durduğum icin devreye giren stop start Turbonun Ömrünü etikler mi ? Stop Start devreye girdiğinde yağlanma bir anda kesiliyormudur.Acıkcası Yetkili servisleri arıyorum ama tatmin edeci ve bilgilendirici bir cevap alamadım.Ve su an aracı stop start ile kullanıyorum.Durunca debrijaya basıyorum calısıtırıoyr Park edioyrum devreye giriyor kontağı kapatıyorum cıkıyorum.diyorlar... konu netleşmiş değil...
vs vs...
montaj-
Motor soğutma suyu sıcaklığı 60°C derecenin üstünde ise[/h]
- Klima ya da kalorifer son kademe (en yüksek seviye) haricinde ve düşük seviyelerde çalışıyorsa
- Elektrik yükü üst limiti aşmadıysa
- Akü şarjı alt limite düşmediyse
- Öngörülen bekleme süresi boyunca araç harketsiz duruyorsa
- Düz vitesli araçlarda debriyaja basılmıyorsa
- Otomatik vitesli araçlarda frene basılı tutuluyorsa
- Buğu çözücü, ayna çözücü vb. çözücü ve ısıtıcılar kapalı ya da en alt seviyede çalışıyorsa
- Direksiyon çeyrek turdan fazla herhangi bir yöne çevrilmiyorsa
- Sürücü emniyet kemeri takılıysa
- Motor kaputu kapalıysa
- Sürücü kapısı kapalıysa
- 1 günde 10 sefer kırmızıda durduk, toplamda 10 dakika, 1 haftada 50 dakika
- Haftanın 3 günü/akşamı dışardayız demiştik, gidiş geliş 10 ışığa takıldık, toplamda 30 dakika
- Genel toplam 80 dakika yaptı.
Hesabımız 1 haftada 80 dakika idi. 1 ayda 320 dakika
Sadece 1 aylık kârımız yaklaşık 5 litre yakıt demek oluyor. Yapmış olduğumuz en yüzeysel hesapta bile yılda 1 depo (60 litrelik) yakıt kâr ediyoruz. Bu hesabı bir de şehir içinde daha fazla kilometre yapıyorsanız, işiniz gereği çok fazla araç kullanıyorsanız daha yüksek rakamlar çıkmaması elde değil.
İlk kez Porsche tarafından yeni Panamera'da kullanılan ve sadece PDK ile bağlantılı olarak bulunan auto start/stop fonksiyonu yakıt tüketimini ve dolayısıyla emisyonları azaltır. Örneğin, trafik ışıklarında ayağınız frende bekliyorsanız sistem motoru otomatik olarak durdurur. Ayağınızı frenden çeker çekmez tekrar başlatır. Bu da şehir içi araç kullanımında %10'a kadar ve genel olarak da en az %5* yakıt tasarrufu sağlar.
Ancak, Turbo Dizelde farklı mevzular var;
Şimdi Turbo Dizellerde Turbo milinin Yağlanması ve Turbo omru icin 30 saniye rolantide bekletmek ve marş kapatnmadan once 30 saniye beklememm gerektiği soylendi ama ilginctir.Stop Start Mantığı ile bu sistem uyusmuyor gozukuyor.Şimdi Ben Hadi Aracı calıstırmada 30 saniye bekletebiliyorum.Ama Stop Start Devrede olduğu donem Şehiricinde Aracı durdurduğumda Motoru durduruyor.Veya Aracı Park ediyorum.Start Stop devreye giriyor.Ee Bende Kontağı kapatıp cıkıyorum.Şidmi Şehir ici Dur Kalklarda Motorun durması ve Park etmem gerekitğinde durduğum icin devreye giren stop start Turbonun Ömrünü etikler mi ? Stop Start devreye girdiğinde yağlanma bir anda kesiliyormudur.Acıkcası Yetkili servisleri arıyorum ama tatmin edeci ve bilgilendirici bir cevap alamadım.Ve su an aracı stop start ile kullanıyorum.Durunca debrijaya basıyorum calısıtırıoyr Park edioyrum devreye giriyor kontağı kapatıyorum cıkıyorum.diyorlar... konu netleşmiş değil...
vs vs...
montaj-