ApSUVai
Bilgi Girilmemiş
JANT ÜZERİNDE YERALAN PCD - ET - CH GİBİ İFADELER NE ANLAMA GELİYOR?
PCD:
Bu değer, jantın üzerindeki birbirine komşu iki bijon deliğinin merkezleri arasındaki milimetre cinsinden mesafeyi temsil eder. Aplikasyon kataloglarında PCD değerleri 4x98, 5x100, 6x139.6 v.b.gibi rakamlarla ifade edilir.Burada 4:jantın bijon veya somun sayısını,98 ise komşu iki bijon ekseni arasındaki mesafedir.
ET:
ET yani Off-set değeri, jantın tipik özelliklerinden birini temsil eder. Jantın ortasından geçen hayali çizgi ile jantın araca bijonlarla bağlandığı yüzü (bijon deliklerinin olduğu eksen) arası mesafedir. Off-set, aracın yapısal özelliği ile ilgili olduğundan temel bir ölçüdür. Bundan dolayı lastik ve jant değişimlerinde dikkat edilecek en önemli faktörlerden biridir. Jantların üzerinde ölçü tanımlamalarında rakamsal olarak ve mm. cinsinden verilir.
CH:
CH Değeri, jantın göbek ölçüsü dediğimiz jantı araca monte ederken poyraya oturttuğumuz çapı milimetre cinsinden ifade eder.Her otomobil üretici firma genellikle birbirinden farklı CH değerleri kullanmaktadır.
Jant Bakım Bilgileri
JANTLARIN TEMİZLİĞİ VE KORUNMASI
Yeni jant ve lastikleriniz monte edildiken sonra,geriye doğru bir adım atın ve onlara iyice bir bakın. Bu yeni ve keskin görüntü aracınızın daha ihtişamlı görünmesini sağlayacak. Şu an harika görünüyorlar ama ne yazıkki jantlarınız aracınızın daima en kirli yerleridir. Çünkü aşındırıcı özelliği olan fren(balata) tozları, okyanus ve yoldaki tuz ortamı,taş ve çakıllar, ve diğer çeşitli atıklar gibi yabancı maddelere bulaşırlar.
Jantları monte etmeden önce cilalayarak üzerlerinde bir film tabakası oluşturmanız temizlerken size kolaylık sağlayacaktır.
Jantınızın boya ve kaplamasına en az aracınızın gövdesine gösterdiğiniz kadar özen gösteriniz. Günümüzde çoğu alaşımlı jantlarda boyalı ve/veya kaplamalı bir dış yüzey mevcuttur.bu hassas boya ve/veya kaplama tabakasına hasar vermeden temizleyebilmenin en doğru yolu yumuşak,hafif bir sabun ve duru suyla yıkamaktır.Jantınızı periyodik olarak cilalamanız jant yüzeyinizin dış elementlerden korunmasını sağlayacaktır. Kesinlikle aşındırıcı temizleyiciler, metal katkılı temizleme süngerleri, parlatıcı bileşimler kullanmayınız.
Otomatik yıkamalardan uzak durunuz.bazı otomatik yıkama istasyonları araç üzerindeki kirleri çıkarmak maksadıyla yıkama öncesi veya yıkama esnasında asit katkılı temizleyiciler kullanmaktadır.bazıları ise lastik ve jantları temizlemek için sert fırçalar kullanmaktadır.bu iki tür işlemde jantınızın dış yüzeyine zarar verir. Arabanızı otomatik yıkamaya sokmadan önce yetkili kişiye ne tür ekipman kullandığını sorunuz.
Kesinlikle lastik ve jantlarınızın buhar ile temizlenmesine izin vermeyin.sıcak buhar ile yapılan temizlemeler jantınızın boyasının ve kaplamasının donuklaşmasına sebebiyet verir.
Jantlarınız sıcak iken temizlemeyiniz,soğuyana dek bekleyiniz.su yüksek sıcaklık değerlerinde daha çabuk kurur. İşte bu yüzden eğer jant sıcak iken temizleme işlemi yaparsanız, temizlik yaptığınız su ve sabun karışımı daha hızlı kuruyacaktır ve jant yüzeyinde bir sabun tabakası oluşacak yada lekelenmeler olacaktır.aracınızı yıkamadan önce1-2 saat kadar gölgelik bir yerde bekletme iyi bir fikir olabilir.
Jantları birer birer temizlemek daima en sağlıklı yöntemdir. Eğer, birini sabunlu bırakıp diğer jantı temizlemeye kalkarsanız, siz diğer jantla uğraşırken diğer jant yüzeyindeki sabun kuruyacak ve yüzeyde lekelenmeler oluşacaktır. Jantınızı temizledikten sonra aracınızı temizlemeye devam edecekseniz,jantlarınızı temizlerken kullandığınız fırça veya süngeri mutlaka değiştiriniz çünkü, jantı temizleme sırasında fırça veya süngere bulaşan parçacıklar aracınızın gövdesini çizebilir.
Yeni lastik ve jantlarınızı herhangi bir yatırımmış gibi düşünün.
JANTIN BİJON VE SOMUNLARI NASIL SIKILMALI?
Doğru bir jant montajı, ancak bijon veya somunların önerilen tork değerlerinde sıkılmasıyla mümkün olur. Bu tork değeri bilgilerini, aracınızın el kitabında veya araç satıcılarında bulunabilir. Aşağıdaki örneklerde de görüldüğü gibi çapraz sıkma metodu kullanılması tavsiye edilir. Jantı gereğinden fazla bir tork kuvveti ile sıkarsanız, somun veya bijonun dişlerini kırabilir, poryayı eğebilir, fren disklerini zedeleyebilirsiniz.
UYGUN TORK DEĞERLERİ
Tablo 1: Bijon Somunu Uygun Tork Değeri
M12 x 1.5 mm 80-100 NM
M14 x 1.5 mm 160 NM
M16 x 1 .5 mm 230 NM
a) Bijon somunları, ekte verilen normlara göre ayarlı anahtar veya uygun ölçülerdeki darbeli anahtarlarla sıkılmalıdır.
b) Her tekerlek değişmesinden sonra yol ve yük durumuna göre belli bir mesafe kat edildikten sonra, bijon somunları kontrol edilip gerekiyorsa uygun tork değerinde yeniden sıkılmalıdır.
c) Araç üreticisi tarafından belirlenen istiap haddine riayet edilmelidir.
d) Jant ve kapama bölgesi jant montajından önce temizlenmelidir. Aksi takdirde arada kalan yabancı maddeler jantın gevşemesine neden olabilir. Jant yüzeyinin darbelere karşı özenle korunması gerekmektedir. Aksi takdirde kromajlı yüzey, hasar sonucunda korozyona ve paslanmaya maruz kalacaktır.
Alıntıdır.
PCD:
Bu değer, jantın üzerindeki birbirine komşu iki bijon deliğinin merkezleri arasındaki milimetre cinsinden mesafeyi temsil eder. Aplikasyon kataloglarında PCD değerleri 4x98, 5x100, 6x139.6 v.b.gibi rakamlarla ifade edilir.Burada 4:jantın bijon veya somun sayısını,98 ise komşu iki bijon ekseni arasındaki mesafedir.
ET:
ET yani Off-set değeri, jantın tipik özelliklerinden birini temsil eder. Jantın ortasından geçen hayali çizgi ile jantın araca bijonlarla bağlandığı yüzü (bijon deliklerinin olduğu eksen) arası mesafedir. Off-set, aracın yapısal özelliği ile ilgili olduğundan temel bir ölçüdür. Bundan dolayı lastik ve jant değişimlerinde dikkat edilecek en önemli faktörlerden biridir. Jantların üzerinde ölçü tanımlamalarında rakamsal olarak ve mm. cinsinden verilir.
CH:
CH Değeri, jantın göbek ölçüsü dediğimiz jantı araca monte ederken poyraya oturttuğumuz çapı milimetre cinsinden ifade eder.Her otomobil üretici firma genellikle birbirinden farklı CH değerleri kullanmaktadır.
Jant Bakım Bilgileri
JANTLARIN TEMİZLİĞİ VE KORUNMASI
Yeni jant ve lastikleriniz monte edildiken sonra,geriye doğru bir adım atın ve onlara iyice bir bakın. Bu yeni ve keskin görüntü aracınızın daha ihtişamlı görünmesini sağlayacak. Şu an harika görünüyorlar ama ne yazıkki jantlarınız aracınızın daima en kirli yerleridir. Çünkü aşındırıcı özelliği olan fren(balata) tozları, okyanus ve yoldaki tuz ortamı,taş ve çakıllar, ve diğer çeşitli atıklar gibi yabancı maddelere bulaşırlar.
Jantları monte etmeden önce cilalayarak üzerlerinde bir film tabakası oluşturmanız temizlerken size kolaylık sağlayacaktır.
Jantınızın boya ve kaplamasına en az aracınızın gövdesine gösterdiğiniz kadar özen gösteriniz. Günümüzde çoğu alaşımlı jantlarda boyalı ve/veya kaplamalı bir dış yüzey mevcuttur.bu hassas boya ve/veya kaplama tabakasına hasar vermeden temizleyebilmenin en doğru yolu yumuşak,hafif bir sabun ve duru suyla yıkamaktır.Jantınızı periyodik olarak cilalamanız jant yüzeyinizin dış elementlerden korunmasını sağlayacaktır. Kesinlikle aşındırıcı temizleyiciler, metal katkılı temizleme süngerleri, parlatıcı bileşimler kullanmayınız.
Otomatik yıkamalardan uzak durunuz.bazı otomatik yıkama istasyonları araç üzerindeki kirleri çıkarmak maksadıyla yıkama öncesi veya yıkama esnasında asit katkılı temizleyiciler kullanmaktadır.bazıları ise lastik ve jantları temizlemek için sert fırçalar kullanmaktadır.bu iki tür işlemde jantınızın dış yüzeyine zarar verir. Arabanızı otomatik yıkamaya sokmadan önce yetkili kişiye ne tür ekipman kullandığını sorunuz.
Kesinlikle lastik ve jantlarınızın buhar ile temizlenmesine izin vermeyin.sıcak buhar ile yapılan temizlemeler jantınızın boyasının ve kaplamasının donuklaşmasına sebebiyet verir.
Jantlarınız sıcak iken temizlemeyiniz,soğuyana dek bekleyiniz.su yüksek sıcaklık değerlerinde daha çabuk kurur. İşte bu yüzden eğer jant sıcak iken temizleme işlemi yaparsanız, temizlik yaptığınız su ve sabun karışımı daha hızlı kuruyacaktır ve jant yüzeyinde bir sabun tabakası oluşacak yada lekelenmeler olacaktır.aracınızı yıkamadan önce1-2 saat kadar gölgelik bir yerde bekletme iyi bir fikir olabilir.
Jantları birer birer temizlemek daima en sağlıklı yöntemdir. Eğer, birini sabunlu bırakıp diğer jantı temizlemeye kalkarsanız, siz diğer jantla uğraşırken diğer jant yüzeyindeki sabun kuruyacak ve yüzeyde lekelenmeler oluşacaktır. Jantınızı temizledikten sonra aracınızı temizlemeye devam edecekseniz,jantlarınızı temizlerken kullandığınız fırça veya süngeri mutlaka değiştiriniz çünkü, jantı temizleme sırasında fırça veya süngere bulaşan parçacıklar aracınızın gövdesini çizebilir.
Yeni lastik ve jantlarınızı herhangi bir yatırımmış gibi düşünün.
JANTIN BİJON VE SOMUNLARI NASIL SIKILMALI?
Doğru bir jant montajı, ancak bijon veya somunların önerilen tork değerlerinde sıkılmasıyla mümkün olur. Bu tork değeri bilgilerini, aracınızın el kitabında veya araç satıcılarında bulunabilir. Aşağıdaki örneklerde de görüldüğü gibi çapraz sıkma metodu kullanılması tavsiye edilir. Jantı gereğinden fazla bir tork kuvveti ile sıkarsanız, somun veya bijonun dişlerini kırabilir, poryayı eğebilir, fren disklerini zedeleyebilirsiniz.
UYGUN TORK DEĞERLERİ
Tablo 1: Bijon Somunu Uygun Tork Değeri
M12 x 1.5 mm 80-100 NM
M14 x 1.5 mm 160 NM
M16 x 1 .5 mm 230 NM
a) Bijon somunları, ekte verilen normlara göre ayarlı anahtar veya uygun ölçülerdeki darbeli anahtarlarla sıkılmalıdır.
b) Her tekerlek değişmesinden sonra yol ve yük durumuna göre belli bir mesafe kat edildikten sonra, bijon somunları kontrol edilip gerekiyorsa uygun tork değerinde yeniden sıkılmalıdır.
c) Araç üreticisi tarafından belirlenen istiap haddine riayet edilmelidir.
d) Jant ve kapama bölgesi jant montajından önce temizlenmelidir. Aksi takdirde arada kalan yabancı maddeler jantın gevşemesine neden olabilir. Jant yüzeyinin darbelere karşı özenle korunması gerekmektedir. Aksi takdirde kromajlı yüzey, hasar sonucunda korozyona ve paslanmaya maruz kalacaktır.
Alıntıdır.