Gizli buzlanma nedir

*UfukASLAN

Ufuk ASLAN, T.C. Vatandaşı,
Kayıtlı Üye
Bilgi Girilmemiş
Katılım
17 Eki 2011
Mesajlar
1,285
Tepkime puanı
121
Puanları
0
Yaş
39
[TABLE="class: contentpaneopen"]
[TR]
[TD="class: contentheading"]Gizli buzlanma nedir ?[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
[TABLE="class: contentpaneopen"]
[TR]
[TD]
2ir14s7.png
Su damlalarının asfalt aralarına girip orada donmasıyla oluşan buzlanma olarak bilinen gizli buzlanma bir çok sürücüye zor dakikalar yaşatmaya devam ediyor.Özellikle kış mevsiminde köprüler, viyadük, tepe üstleri gibi çok fazla rüzgar alan, yan rüzgarlardan çok fazla etkilenen yollarda görülen gizli buzlanma konusunda uzmanlar uyarıyor: "Frene ani basılmamalı, direksiyona müdahale yumuşak hareketlerle olmalı" Gizli buzlanmayla ilgili tüm bilgiler için haberin devamını okuyabilirsiniz.​
Direksiyon Akademisi İleri Sürüş Teknikleri Uzmanı Onur Akçay, gizli buzlanma için herhangi bir yağışa ihtiyaç olmadığını belirterek, bu durumun sürücüleri aldatan en önemli faktör olduğunu söyledi.

Akçay, gizli buzlanmanın hava sıcaklığının aşırı düşmesinden dolayı zeminin kısmen buzlanması ve donması anlamına geldiğini belirtti.
Sürücülerin yağışların ardından gizli buzlanma beklediğini ifade eden Akçay, "Gizli buzlanma için herhangi bir yağışa ihtiyaç yoktur. Sürücüleri aldatan en önemli faktör budur" dedi.

Gizli buzlanmayı tetikleyen en önemli unsurlardan birinin çiğ olduğunun altını çizen Akçay, çiğin hava sıcaklığının eksi derecelere düştüğü bölgelerde buza dönüştüğünü ve buna da gizli buzlanma denildiğini ifade etti.

Akçay, son zamanlarda yaşanan kazaların birçoğunun sabaha karşı ya da sabah saatlerinde çiğin gizli buzlanmaya dönmesi nedeniyle meydana geldiğini hatırlattı.

-"FRENE VEYA DİREKSİYONA ANİ MÜDAHALE EDİLMEMELİ"-

Gizli buzlanmada sürücülerin dikkat etmesi gereken konulardan birinin de hızları olduğunu dile getiren Akçay, şöyle devam etti:
"Gizli buzlanma ilk olarak köprüler, viyadük, tepe üstleri gibi çok fazla rüzgar alan, yan rüzgarlardan çok fazla etkilenen yollarda olacaktır. Kazaların büyük bir bölümü bahsettiğimiz yerlerde meydana geliyor. Sürücülerimiz buralara girerken hızlarını düşürmek zorundalar. Sürücülerin, bu tür yollarda öndeki araçla takip mesafelerini artırmaları gerekiyor. Frene veya direksiyona ani bir şekilde müdahale ettikleri zaman araçları kaymaya başlayacak. Kazalarda gördüğümüz gibi araçları bariyerlere çarpabilir, takla atabilir. Sonuçları üzücü oluyor. O yüzden hızlarını ayarlamaları gerekiyor. Takip mesafelerini mutlaka normal şartlardan 3 katına çıkarmalarını öneriyoruz. Bu tip yollarda gizli buzlanmadan etkilenmemeleri için takip mesafelerini 6 saniyeye kadar çıkarmaları gerekiyor."


-PRATİK ÖNERİLER-

Gizli buzlanmanın olduğu zamanlarda direksiyon hareketlerine de dikkat edilmesi gerekildiğinin altını çizen Akçay, "Sürücülerin, sert direksiyon hareketlerinden kaçınması gerekiyor. Takip mesafeleri iyi olan bir sürücü sert direksiyon hareketi yapmak zorunda kalmaz" dedi.
Sürücülerin ani şerit değişimleri yaptıklarında, araçların yerle temaslarının çok çabuk kaybolduğunu dile getiren Akçay, bu durumda aracın kontrolden çıkarak bariyerlere çarpma olasılığının yüksek olduğunu kaydetti.

"Burada önemli noktalardan biri de lastikler. Kış lastiklerini kullanmayan sürücüler, çiğde ve gizli buzlanmada yine tehlikeye maruz kalacaklardır" diye konuşan Akçay, normal lastiklerin 7 derece ve üstünde, kış lastiklerinin ise 7 derece ve altında maksimum performans sergileyeceğini vurguladı.

Onur Akçay, kış lastiği kullanan sürücülerin çiğin ve gizli buzlanmanın olduğu yerlerde mutlaka daha avantajlı olacaklarını işaret ederek, şunları kaydetti:

"Araçları yere daha iyi tutunacaktır. Sürücülerimizin dikkat etmediği unsurlardan biri ise gizli buzlanma levhalarıdır. Bunları gördükleri yerlerde gaz pedalından ayaklarını çekmeleri, pedallara çok yumuşak davranmaları, direksiyon hareketlerini sakince yapmaları gerekiyor. Buralar sabit sürüşün izlenmesi gereken yerlerdir ama sürücülerimiz ne yazık ki buna dikkat etmiyor. Bu buzlanma levhalarını gördükleri yerlerde sabit hızda seyretmelerinde fayda vardır. Vites değişimlerini çok fazla önermiyoruz. Fren ve gaz pedalını ne kadar az kullanırlarsa, o yollardan ne kadar sabit hızlarda geçerlerse kendileri için tehlike en aza düşecektir diye düşünüyorum."Gizli buzlanmayı nasıl anlarız?
- Genelde yağış olmayan gece saatlerinde görülür.
- Yol griye yakın mat bir tonda gözükür.
- İleriye doğru baktığınızda yolun yüzeyinde yıldızlanma şeklinde fark edilir.
- Aracınız tıpkı buzlu yoldaki savrulmaya yakın reaksiyonlar verir.

Neler yapılmalı?
Uzmanlar yağışa gerek duymaksızın gizli buzlanmanın olduğunu ve birçok sürücünün bu durumdan dolayı yanıldıklarını söylüyor. Hava sıcaklığının aşırı düşmesinden ve genelde çiğin sabaha karşı yağması sonucu asfaltın kısmen donmasıyla ortaya çıkan gizli buzlanmadan etkilenmeden çıkmak mümkün.

- Mutlaka kış lastiği kullanın
- Gizli buzlanma levhalarını dikkate alın ve hızınızı yükseltmeyin
- Çiğ yağıyor yada yağmış ise köprü, viyadük ve rüzgarı yandan alan yollarda hızınızı düşürün.
- Öndeki araçla aranızdaki takip mesafesini artırarak 3 katına yani 6 saniyeye çıkartın.
- Kompresör yani vites düşürme sistemiyle hızınızı azaltın.
- Gerekmedikçe ani şerit değiştirmeyin.
- Direksiyonu sert bir şekilde sağa sola doğru çevirmeyin.
- Gaz ve fren pedallarına mümkün olduğunca yumuşak davranın.​
| Konuyla ilgili eğitim videosu |
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]

Gizli buzlanma sonucu yaşanan kazalar ;
 
Son düzenleme:
bilgilendirme için çok teşekkür ederiz..
 
​O bir kabustur ve zaman zaman tecrübede dinlemez kötü bir sürprizdir:(Allah dostların başına vermiye:eyv
 
Geri
Üst