Dizel araçlarda Turbo kullanımı.

Erdoğan Saka

Kayıtlı Üye
Bilgi Girilmemiş
Katılım
3 Eyl 2016
Mesajlar
59
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Merhaba arkadaşlar Turbo dizel araçlarda Turbo ömrünün uzun ve sağlıklı olması için nelere dikkat etmeli. Bir tanıdığım uzun süre yüksek devirde kullanılan turbo dizel motor durur durmaz hemen stop edilmez biraz rolantide çalıştırıp turbonun basıncını alman gerekiyor dedi ancak bizim araçlarımızdaki start stop uzun yolda kırmızıda durunca stop ediyor. Bu turbo ya zararlı değil mi?

Erdoğan Saka
 
Merhaba arkadaşlar Turbo dizel araçlarda Turbo ömrünün uzun ve sağlıklı olması için nelere dikkat etmeli. Bir tanıdığım uzun süre yüksek devirde kullanılan turbo dizel motor durur durmaz hemen stop edilmez biraz rolantide çalıştırıp turbonun basıncını alman gerekiyor dedi ancak bizim araçlarımızdaki start stop uzun yolda kırmızıda durunca stop ediyor. Bu turbo ya zararlı değil mi?

Erdoğan Saka



Erdoğan bey,




aynen doğrudur, zarardır maalesef Renault yolun ucuzuna kaçarak start stopu bildiğin aracı söndürürek tasarlıyor (en azından clio4'de) ve tamamen sıcak yağın genleşerek gezinmesine dayanarak bir sistem kurmuşki oda dışarıdaki hava durumuna,sizin aracınızı ne kadar süreli kullandığınız bağlı olarak sorun olabiliyor.


atıyorum şunu düşünün, aracım henüz yeni ısındı sabah işe giderken gayetde seri şekilde ilerlerken birden kırmızı yandı durdum ve start stop devreye girdi inanın o sırada turboya resmen tecavüz ediliyor hani kelimelerle tarif edilemez o durumda az önce basarken muhtemelen turbo 120,000rpmde full boost siz birden durup yağ kesiyorsunuz düşünün.


bu sebeble bir ara start stop standart donanımdan kalkmıştı ve ciddi extra paralara opsiyonel satılıyordu o durumda bu opsiyonel paketlerdeki ve sizdeki start stop gelişmiş sistemmi bilmem ama normalde olması gereken BMW ,Toyota ve Mercedesdeki sistemdir oda motorun durması halinde yağı bir süre (30sn) halen devir daim yapan bir mekanizmanın (özel yağ pompasının) olması kadar basitti.
 
Ben sizlerle aynı fikirde değilim, bu konuda bilgili değilim ama şu mantıkla hareket ediyorum; daha önce 2012 model c4 e-hdi exclusive dizel otomatik aracim vardı, km si 180 bin km olmuştu ve araçta standart bakımları haricinde değişen tek şey baskı-balata ve kayışlar ki bu saydıklarım da aslında standart bakıma giriyor. Yani demem o ki start stop olan bir aracın turbosu ve mars dinamosu start stop olmayan bir araçtan farklı bir sisteme sahiptir.

Bu arada konusu açılmışken söylemeden geçemeyeceğim bizim aracın start stop sistemi kadar kötü bir sistem görmedim :) stop etmesi de çok uzun sürüyor çalışması da. Bir önceki aracim yeni Peugeot 308 bluehdi durur durmaz anında stop ederdi ve çalışması çok hızlıydı :(
 
Size katılıyorum geç duruyor ve geç çalışıyor. Yalnız sabah motor belli bir sıcaklığa gelinceye kadar start stop devreye girmiyor bizim arabalarda mevcut.
Ben sizlerle aynı fikirde değilim, bu konuda bilgili değilim ama şu mantıkla hareket ediyorum; daha önce 2012 model c4 e-hdi exclusive dizel otomatik aracim vardı, km si 180 bin km olmuştu ve araçta standart bakımları haricinde değişen tek şey baskı-balata ve kayışlar ki bu saydıklarım da aslında standart bakıma giriyor. Yani demem o ki start stop olan bir aracın turbosu ve mars dinamosu start stop olmayan bir araçtan farklı bir sisteme sahiptir.

Bu arada konusu açılmışken söylemeden geçemeyeceğim bizim aracın start stop sistemi kadar kötü bir sistem görmedim :) stop etmesi de çok uzun sürüyor çalışması da. Bir önceki aracim yeni Peugeot 308 bluehdi durur durmaz anında stop ederdi ve çalışması çok hızlıydı :(
 
Start stop da aracı stop ettikten sonra en az bir dakika yağlama yapacak bir sistem yoksa , start stop olmasın daha iyi ☝

34VR1415
 
Ben sizlerle aynı fikirde değilim, bu konuda bilgili değilim ama şu mantıkla hareket ediyorum; daha önce 2012 model c4 e-hdi exclusive dizel otomatik aracim vardı, km si 180 bin km olmuştu ve araçta standart bakımları haricinde değişen tek şey baskı-balata ve kayışlar ki bu saydıklarım da aslında standart bakıma giriyor. Yani demem o ki start stop olan bir aracın turbosu ve mars dinamosu start stop olmayan bir araçtan farklı bir sisteme sahiptir.

Bu arada konusu açılmışken söylemeden geçemeyeceğim bizim aracın start stop sistemi kadar kötü bir sistem görmedim :) stop etmesi de çok uzun sürüyor çalışması da. Bir önceki aracim yeni Peugeot 308 bluehdi durur durmaz anında stop ederdi ve çalışması çok hızlıydı :(


abi verdiğin kötü bir örnek çünkü sendeki 308de C4 de aynı psa motoruna sahip ve bunlardaki Start stop Volvo'dada kullanılan PSA 1.6d gibi yağlamaya devam eden tip mekanizmaya sahip.

hatta Volvo şu an Megane 4 deki Getrag 6DCT450'nin var olmasına ve sistemdeki debriyajın aslında sisteme tamamen aykırı olmasına rağmen yağlı yani wet clutch olmasına sebeb firma çünkü Volvo verimlilikten çok sağlamlığı gözeten bir firma hepte öyle oldu.

işin içinde Volvo varsa emin olun arıza olsa bile olmaması adına en büyük çaba/mühendislik/tasarım/adım vardır :)
 
abi verdiğin kötü bir örnek çünkü sendeki 308de C4 de aynı psa motoruna sahip ve bunlardaki Start stop Volvo'dada kullanılan PSA 1.6d gibi yağlamaya devam eden tip mekanizmaya sahip.

hatta Volvo şu an Megane 4 deki Getrag 6DCT450'nin var olmasına ve sistemdeki debriyajın aslında sisteme tamamen aykırı olmasına rağmen yağlı yani wet clutch olmasına sebeb firma çünkü Volvo verimlilikten çok sağlamlığı gözeten bir firma hepte öyle oldu.

işin içinde Volvo varsa emin olun arıza olsa bile olmaması adına en büyük çaba/mühendislik/tasarım/adım vardır :)

üstad bu yazdıklarının üzerine hiç bir şey diyemem çünkü senin bildiklerinin %1 ini bile bilmiyorum :) ben c4 ü bildiğim için değil de kullandığım için örnek vermiştim. Ben aşırı dur kalklı trafiğe girmiyorum dolayısıyla yakıtıma çok fazla bir etkisi olmayacak, hele bir de dediğiniz gibi ileride bir problem yaratma ihtimali var, bir de her stop-start yaptığında Renaulta sövmemek için genelde bindiğimde devre dışı bırakıyorum :))))
 
Start-stop olayındaki mekanizmaları bilmiyorum ancak, bildiğim bir şey var o da turbolu araçların dizel veya benzinli farketmez, sabah çalıştırılınca en az 1 dakika beklenmeli hareket etmeden önce, motor stop edilmeden önce ise en az 2, uzun yoldan gelinmişse veya yüksek devirde kullanılmışsa en az 5 dakika dakika rölantide bekletildikten sonra motor stop edilmelidir. Aracın turbosu kendini motrun yağıyla yağlar ve soğutur. Turboların çalışma prensibi gereği yüksek devirlerde çalıştı için ki burada 150000 rpm (saniyede 2500 devir)' lerden bahsediyoruz turbo milinin yataklanması klasik rulman yerine kaymalı yatak diye tabir edilen sistemle yataklanır tıpkı krank mili gibi. Burada rulmanlama işlemi yani iki farklı parçanın birbirine temasını kesen ana elaman olan yağ ile yapılır. yüksek hızda dönen turbo mili yağı etrafına sararak yağ filmi oluşturur. Bu katma adeta katı cisim gibi davranarak iki metalin birbirine temasını engeller. Bu durum aslında günlük hayatta sıkça karşılaştığımız bir durumdur. Sürat teknesinin arkasında su kayağı yapan adamı düşünelim. Eğer kaydıraktaki kişi suya yeterli hızla temas etmezse su adama gerekli direnci uygulayamaz ve adam suya batar. Aynı olmasa da hayal etmek açısından benzer bir durumda burada vardır. Peki aracı neden stop etmeden önce rölantide çalıştırmamız gerekir? Turbo çalışma prensibi gereki ihtiyaç duyduğu enerjiyi basınçlı egzoz gazından alır. Silindir içinde yanan yakıt hava karışımı egzoz manifoldundan turbonun türbinine çarparak enerjisini buraya verir. Turbo da bu güçle kompresör çarkını çevirerek motora basınçlı hava sağlar. Zaten işin espirisi burada. Sıcak egzoz gazları türbine çarparak sıcaklığını 1200 derecelere kadar çıkartır. Türbin hala sıcakken motor kapatılırsa türbin bağlı olduğu mili ısıtacağı ve burada da yağ sürkülasyonu olmadığından turbo yatağındaki yağı yakacak ve kurum oluşmasına neden olacak. Biz arabayı tekrar çalıştırdığımızda burada kurum tutmuş olan yağ turbonun milini mikro boyutta çizdikten sonra yağ devir-daimi ile ortamdan uzaklaştırılacak. Ancak bu işlem tekrar edildiği sürece hasar artacak en sonunda turbomuz yağ kaçırmaya başlayacak. Genel uygulama motor kapatılmadan önce bir kaç dakika rölantide bekleterek turbonun türbininin soğumasına vakit vermek şeklindedir. Daha özce arkadaşın Subaru İmpreza WRX STİ aracına binmiştim. Araç eğer kendini sıcak hissederse siz kontağı kapatsanız bile stop etmeyip en az 10 dakika kendi kendine çalışır vaziyette kalıyordu. Saygılarımla.
 
Start-stop olayındaki mekanizmaları bilmiyorum ancak, bildiğim bir şey var o da turbolu araçların dizel veya benzinli farketmez, sabah çalıştırılınca en az 1 dakika beklenmeli hareket etmeden önce, motor stop edilmeden önce ise en az 2, uzun yoldan gelinmişse veya yüksek devirde kullanılmışsa en az 5 dakika dakika rölantide bekletildikten sonra motor stop edilmelidir. .

Bu konuda yanlışınız var.

1: Motoru yük altında ısıtmak daha doğrudur.Yük altında ısıtmak denince de aracın hareket etmesi kast edilir.Sadece motor ideal çalışma sıcaklığına ulaşıncaya kadar aşırı gaza basılmaz.Günümüzde 1 dakika beklemek gereksiz o yüzden.Hatta yakıt ekonomisi açısından önerilmez bile.

2:Motoru stop ettirmek içinde 5 dakika beklemek gerekmiyor.Özellikle Turbo motorlu araçlarda Turbo rölanti devrine ininceye kadar beklemek kafidir.Buda aracına göre 30 saniye ile 1 dakika arası bir süre alır.Turbo türbinini ise soğutmak tam anlamı ile zaten mümkün değil.Kaldi ki Turbo türbini çok daha yüksek sıcaklıklarda çalışmak üzere dizayn edilir.Burada asıl olan Motorun yağlamayı kesitiğinde Torbonun yataklarında kalan yağ ile duruncaya kadar idare etmesidir.O yüzden çok yüksek devirde stop edip uzun süre kendi enerjisi ile dönmesindense rölanti devrinde stop edilip kısa sürede durması ve o sürede sistemdeki yağ ile idare etmesi sağlanır.

3:Turbo normal şartlarda yataklarından yağ kaçırmadığı sürece yağlama yağını yakamaz.Eğer yataklardan yağ kaçırıyorsa zaten asıl mesele kurum değil motorun yağ eksiltmesi olur.

selamlarımla.
 
Bu konuda yanlışınız var.

1: Motoru yük altında ısıtmak daha doğrudur.Yük altında ısıtmak denince de aracın hareket etmesi kast edilir.Sadece motor ideal çalışma sıcaklığına ulaşıncaya kadar aşırı gaza basılmaz.Günümüzde 1 dakika beklemek gereksiz o yüzden.Hatta yakıt ekonomisi açısından önerilmez bile.

2:Motoru stop ettirmek içinde 5 dakika beklemek gerekmiyor.Özellikle Turbo motorlu araçlarda Turbo rölanti devrine ininceye kadar beklemek kafidir.Buda aracına göre 30 saniye ile 1 dakika arası bir süre alır.Turbo türbinini ise soğutmak tam anlamı ile zaten mümkün değil.Kaldi ki Turbo türbini çok daha yüksek sıcaklıklarda çalışmak üzere dizayn edilir.Burada asıl olan Motorun yağlamayı kesitiğinde Torbonun yataklarında kalan yağ ile duruncaya kadar idare etmesidir.O yüzden çok yüksek devirde stop edip uzun süre kendi enerjisi ile dönmesindense rölanti devrinde stop edilip kısa sürede durması ve o sürede sistemdeki yağ ile idare etmesi sağlanır.

3:Turbo normal şartlarda yataklarından yağ kaçırmadığı sürece yağlama yağını yakamaz.Eğer yataklardan yağ kaçırıyorsa zaten asıl mesele kurum değil motorun yağ eksiltmesi olur.

selamlarımla.
Görüşlerinize saygılıyım.
 
Geri
Üst