Supap yanması, sıcak gazların supap üzerinde korozyon, karıncalanma, çatlama ve malzeme üzerinde eritme durumları meydana getirmesidir.
SUBAP ARIZALARININ BELİRTİLERİ
Subap arızaları motor revizyon yada başka bir işlem içim söküldüğünde tespiti kolaydır. Fakat bazı belirtiler meydana gelen, gelebilecek arızaları önceden tespit etme imkanı sağlar.
1- YAĞ SARFİYATININ ARTMASI
Üstten sübaplı motorlarda aşınmış subap mili ve kılavuzları fazla miktarda yağın veya egsoz manifoltuna sızmasını önleyemez ve motor yağ yakma tabir edilen olayı gerçekleştirir.
2- MOTORUN SESLİ ÇALIŞMASI
Subap iteceklerinde oluşan aşırı boşluk veya subap milinin aşınmasından oluşur. Motor şakırtılı bir sesle çalışır.
3- EKSOZ GAZININ DUMANLI OLMASI
Egsoz gazının mavi dumanlı olması subapları aşınmasından oluşur.
4- MOTOR GÜCÜNÜN AZALMASI
Subap yanmaları veya ykarda ki diğer sebepler ( kaçırmalar, sızmalar ) nedeni ile motorda güç azalması görülür.
5- RÖLANTİDE DÜZENSİZ ÇALIŞMA
Kaçıran, sızdıran subaplar silindirlerde balanssız bir çalışmaya sebep olurlar. Bu her silindirden eşit güç alınmaması nedeni ile oluşur. Arıza rölantide düzensizlik şeklinde fark edilir. Çünkü üst devirlerde anlaşılmaz.
6- EMME MANİFOLTUNDA GERİ ATEŞLEME
Kaçıran veya sıkışa, sızdıran emme subapı ateşlemenin emme manifoltuna geçmesine sebep olur.
7- SUSTURUCU İÇERİSİDE YANMA VE PATLAMA
Kaçıran, sıkışık, sızdıran egsoz subapları yanmanın sustucuda devam etmesine sebep olur. Bu susturcu içerisinde patlama sesleri ve susturucudan çıkan mavi renkli alevle anlaşılır.
8- MOTORDA KOMPRESYONUN DÜŞMESİ
Arızalı subap sistemi motorda kompresyonun düşmesine sebep olur. Normalde kompresyona bıraktığımız motor kendini devrini ayarlayamaz ve kendini salar.
sibobların çalışırken silindir kapağı içindeki yuvasına gayt denir.bu gaytlarda sibob sapı aşağı yukarı hareket eder.amaç sibob un sürekli olarak silindir kapağı üzerindeki sibob yuvasına tam oturması içindir aksi olursa yani sibob gaytında boşluk olursa sibob silindir kapağındaki yuvasına tam oturmaz ve buna sibob kaçırma olayı denir.tabiki çekişten düşer yağ yakar hele hele sabah ilk çalıştırmada arkadan tam duman yapar.
ve bu işlem uzun süre tamir edilmezsede bu sefer silindir kapağındaki sibob yuvasınıda bozar.söküp kapağa yüzük geçirmek lazımdır.
sibob kesti derler bilinki egsozt sibobu yanmıştır çünkü en çok ısıyı o görür motor çok tekler.bilinki bir motor söktüğünüz zaman sadece rektifiye ve piston değişimi ile düzelmez mutlaka siboblar ve silindir kapağıda elden geçmelidir.
sibob lastikleride çok önemlidir yağ pompası tarafından silindir kapağına basılan yağın yanma odasına girişini engeller motorun düzenli çalışmasını sağlar.şöyle düşünün motoru rektifiye edin yeni piston segman alın silindir kapağını ve sibobları değiştirin eğerki yeni sibob lastiği değişmemişseniz motor doğru çalışmaz aman dikkat o lastikler çok iş görüyor.kolay gelsin
Sonuç olarak subapların sağlıklı çalışabilmesi için üretici firmanın belirtmiş olduğu toleransları mutlaka uygulamak gerekir. Ayrıca soğutma siteminin, karbüratör veya enjeksiyon siteminin, bujilerin, egsoz siteminin düzenli bir şekilde çalşıyor olması gereklidir.
Son olarak da şunu söyleyeceğim.
KESİNLİKLE BU TİP AYARLAR HER NE KADAR KONUYA HAKİM OLSAK DA TECRÜBELİ BİR TEKNİSYEN TARAFINDAN YAPILMALIDIR...