- Katılım
- 6 Eki 2016
- Mesajlar
- 170
- Tepkime puanı
- 4
- Puanları
- 18
- Yaş
- 50
DİZEL PARTİKÜL FİLTRESİ TIKANIKLIĞI VE TEMİZLENMESİ
Partikül filtresi bulunan tüm dizel motora sahip araçlardaki en büyük sıkıntılardan biri, aracın sıklıkla düşük devirde veya şehir içi ortamlarda kullanılması sonucunda partikül filtresinin tıkanması, sonrasında ise göstergelerde çıkan rahatsız edici ikaz yazıları ve ışıklarıdır.
Bunun engellenmesi için; aracın arada sırada uzun mesafede ve yüksek devirde (3000 d/dk gibi), yaklaşık 45-60 dakika süreyle kullanılması, yakıta dizel partikül filtresi (DPF) temizleyici katkı maddesi (Liqui Moly, Würth gibi) katılması, kaliteli istasyonlardan yakıt alınması gibi hususlara dikkat edilmesi gerekmektedir.
Ayrıca bazı durumlarda araç kendisi temizleme (rejenerasyon) işlemi yapar. Relanti devrinde, yani araç durduğu yerde motor devri bazen 950-1000 d/dk civarına kendiliğinden yükselir ve egzozdan aşırı duman çıkışı olur. Bu durumda araç DPF temizliğini kendisi ilave yakıt göndererek yapmaya çalıştığını anlamalıyız ve motor devri normal relanti devrine (850 d/dk) düşene kadar beklemeliyiz.
Herşeye rağmen yine de partikül filtresi tıkanması sorunu yaşadıysanız, araç gösterge ekranında “egzoz emisyonu kontrol ettirin”, “enjeksiyon sistemi hatası”, “motor hasar riski” gibi uyarılar aldıysanız ve motor devirden düşüyor, araç hızlanmıyorsa, o zaman dizel partikül filtresi (DPF) temizliği yapmanız gerekmektedir.
Temizlik işlemine geçmeden önce DPF’de tıkanıklığa sebep olan partikül miktarını isterseniz DDT4ALL programı ile görebilirsiniz. Bunun için ELM327 OBD2 cihazını araç diyagnostik soketine taktıktan sonra bilgisayarda DDT4ALL programında aşağıdaki sıralama ile öğrenebilirsiniz.
*ECU seçiminde “ECU NAME” yazan yerin yanındaki “ALL” tıklanır ve tüm ECU’ların %100 taranması beklenir.
*Hemen alt pencerede çıkan ECU’lar içinden kırmızı renkli “EDC17C84…” şeklinde başlayan enjeksiyon beynine tıklanır.
*Alt pencerede “Screens” tıklanır.
*Buradan “FAP” ve hemen altında “FAP State” seçilir.
*Hemen yan ekranda sağ alt tarafta “FAP” kısmında biriken partikül miktarı gram cinsinden görünür.
Dizel partikül filtresi (DPF) temizliği çeşitli yöntemlerle olabilir. Öncelik ve deneme sırasına göre;
1.Aracınızı 3 veya 4’üncü viteste (otomatik vitesli araçlarda manuel konuma alarak), 2500-3000 d/dk devirde, yaklaşık 45-60 dakika süreyle uzun mesafede sürmek.
2.Eğer birinci aşamada başarılı olmadıysanız servise veya DPF temizliği yapan bir yere gitmek gerekir. Burada da DPF tamamen sökülerek temizlik yapılabildiği gibi, araç üzerinde sökmeden de yapılabilir.
Sökmeden temizleme de ilaçlı (özel temizleme sıvısı) veya doğrudan yapılabiliyor. Özel DPF temizleme sıvısı (katkı maddesi olarak satılan değil) ile yapılan işlemde, motora ön taraftan bakıldığında sol arka tarafta, hemen egzoz çıkışında bulunan “oksijen sensörü/sondası/müşiri” sökülerek (özel lokma anahtar gerekiyor) buradan basınçlı hava ile temizleme sıvısı vererek motoru çalıştırmak. Bu esnada egzozdan bembeyaz köpüklü sıvı çıkışı görülür. Sökmüşken oksijen sensörünü de temizlemekte fayda vardır. Çünkü partikül, sensörün küçük deliklerini tıkayarak hata vermesine sebep olabilir. Temizleme işlemi için pas sökücü, balata temizleme spreyi gibi temizleyiciler sıkılıp beklenerek ve diş fırçası gibi plastik veya kıllı fırça ile sürterek, varsa basınçlı hava tutarak yapılır.
Sökmeden ilaçsız (özel temizleme sıvısı kullanmadan) doğrudan yapılması ise, araç OBD2 soketine bağlanan cihaz ve programlar ile olmaktadır. Uzman servislerde launch veya clip cihazları kullanılarak motor 3000 d/dk devirde yaklaşık 30 dk kendi kendine çalışarak temizleme yapılabiliyor. Bu sırada DPF sıcaklığı 850 °C’ye kadar çıkıyor. Eğer bu uzman cihazlardan elimizde yoksa, PYREN programı kullanılarak aynı işlemi yapabileceğiz.
DPF’nin tamamen sökülerek temizlenmesi işlemi için zaten egzoz sisteminden DPF sökülerek özel temizleme cihazlarına takılması gerekiyor. Bunu yapabilecek yerler mevcut. Bu işlem en garantili ve tamamen temizlenmesi sağlanır. Ancak siz aracınızı yine şehir içi şartlarda ve düşük devirlerde kullanacaksanız, DPF yine tıkanacak ve ikaz lambaları, yazıları çıkacaktır.
Bu videoda Pyren Android Uygulaması ve bir ELM327 cihazı kullanarak dizel partikül filtresi temizliğini kendimiz nasıl yapabiliriz konusunda bilgi verilmeye çalışılmıştır. Uygulama ile ilgili sorumluluk tamamen yapan kişiye aittir.
Kolay gelsin...
https://youtu.be/RIUiFVIcslA?feature=shared
Partikül filtresi bulunan tüm dizel motora sahip araçlardaki en büyük sıkıntılardan biri, aracın sıklıkla düşük devirde veya şehir içi ortamlarda kullanılması sonucunda partikül filtresinin tıkanması, sonrasında ise göstergelerde çıkan rahatsız edici ikaz yazıları ve ışıklarıdır.
Bunun engellenmesi için; aracın arada sırada uzun mesafede ve yüksek devirde (3000 d/dk gibi), yaklaşık 45-60 dakika süreyle kullanılması, yakıta dizel partikül filtresi (DPF) temizleyici katkı maddesi (Liqui Moly, Würth gibi) katılması, kaliteli istasyonlardan yakıt alınması gibi hususlara dikkat edilmesi gerekmektedir.
Ayrıca bazı durumlarda araç kendisi temizleme (rejenerasyon) işlemi yapar. Relanti devrinde, yani araç durduğu yerde motor devri bazen 950-1000 d/dk civarına kendiliğinden yükselir ve egzozdan aşırı duman çıkışı olur. Bu durumda araç DPF temizliğini kendisi ilave yakıt göndererek yapmaya çalıştığını anlamalıyız ve motor devri normal relanti devrine (850 d/dk) düşene kadar beklemeliyiz.
Herşeye rağmen yine de partikül filtresi tıkanması sorunu yaşadıysanız, araç gösterge ekranında “egzoz emisyonu kontrol ettirin”, “enjeksiyon sistemi hatası”, “motor hasar riski” gibi uyarılar aldıysanız ve motor devirden düşüyor, araç hızlanmıyorsa, o zaman dizel partikül filtresi (DPF) temizliği yapmanız gerekmektedir.
Temizlik işlemine geçmeden önce DPF’de tıkanıklığa sebep olan partikül miktarını isterseniz DDT4ALL programı ile görebilirsiniz. Bunun için ELM327 OBD2 cihazını araç diyagnostik soketine taktıktan sonra bilgisayarda DDT4ALL programında aşağıdaki sıralama ile öğrenebilirsiniz.
*ECU seçiminde “ECU NAME” yazan yerin yanındaki “ALL” tıklanır ve tüm ECU’ların %100 taranması beklenir.
*Hemen alt pencerede çıkan ECU’lar içinden kırmızı renkli “EDC17C84…” şeklinde başlayan enjeksiyon beynine tıklanır.
*Alt pencerede “Screens” tıklanır.
*Buradan “FAP” ve hemen altında “FAP State” seçilir.
*Hemen yan ekranda sağ alt tarafta “FAP” kısmında biriken partikül miktarı gram cinsinden görünür.
Dizel partikül filtresi (DPF) temizliği çeşitli yöntemlerle olabilir. Öncelik ve deneme sırasına göre;
1.Aracınızı 3 veya 4’üncü viteste (otomatik vitesli araçlarda manuel konuma alarak), 2500-3000 d/dk devirde, yaklaşık 45-60 dakika süreyle uzun mesafede sürmek.
2.Eğer birinci aşamada başarılı olmadıysanız servise veya DPF temizliği yapan bir yere gitmek gerekir. Burada da DPF tamamen sökülerek temizlik yapılabildiği gibi, araç üzerinde sökmeden de yapılabilir.
Sökmeden temizleme de ilaçlı (özel temizleme sıvısı) veya doğrudan yapılabiliyor. Özel DPF temizleme sıvısı (katkı maddesi olarak satılan değil) ile yapılan işlemde, motora ön taraftan bakıldığında sol arka tarafta, hemen egzoz çıkışında bulunan “oksijen sensörü/sondası/müşiri” sökülerek (özel lokma anahtar gerekiyor) buradan basınçlı hava ile temizleme sıvısı vererek motoru çalıştırmak. Bu esnada egzozdan bembeyaz köpüklü sıvı çıkışı görülür. Sökmüşken oksijen sensörünü de temizlemekte fayda vardır. Çünkü partikül, sensörün küçük deliklerini tıkayarak hata vermesine sebep olabilir. Temizleme işlemi için pas sökücü, balata temizleme spreyi gibi temizleyiciler sıkılıp beklenerek ve diş fırçası gibi plastik veya kıllı fırça ile sürterek, varsa basınçlı hava tutarak yapılır.
Sökmeden ilaçsız (özel temizleme sıvısı kullanmadan) doğrudan yapılması ise, araç OBD2 soketine bağlanan cihaz ve programlar ile olmaktadır. Uzman servislerde launch veya clip cihazları kullanılarak motor 3000 d/dk devirde yaklaşık 30 dk kendi kendine çalışarak temizleme yapılabiliyor. Bu sırada DPF sıcaklığı 850 °C’ye kadar çıkıyor. Eğer bu uzman cihazlardan elimizde yoksa, PYREN programı kullanılarak aynı işlemi yapabileceğiz.
DPF’nin tamamen sökülerek temizlenmesi işlemi için zaten egzoz sisteminden DPF sökülerek özel temizleme cihazlarına takılması gerekiyor. Bunu yapabilecek yerler mevcut. Bu işlem en garantili ve tamamen temizlenmesi sağlanır. Ancak siz aracınızı yine şehir içi şartlarda ve düşük devirlerde kullanacaksanız, DPF yine tıkanacak ve ikaz lambaları, yazıları çıkacaktır.
Bu videoda Pyren Android Uygulaması ve bir ELM327 cihazı kullanarak dizel partikül filtresi temizliğini kendimiz nasıl yapabiliriz konusunda bilgi verilmeye çalışılmıştır. Uygulama ile ilgili sorumluluk tamamen yapan kişiye aittir.
Kolay gelsin...
https://youtu.be/RIUiFVIcslA?feature=shared
Son düzenleme: