Oyak Renault Otomobil Fabrikası | Renault 12'nin Üretim Aşamaları (Bursa-1987)

ramazan_yk

Kayıtlı Üye
Bilgi Girilmemiş
Katılım
2 Nis 2013
Mesajlar
35
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Renault 12`nin Üretim Aşamaları
Hiç şüphesiz ki bir otomobil tutkunu için sahibi olduğu otomobilin nasıl üretildiği en merak uyandırıcı konulardan biridir.Bu yazımızda sizlerle birlikte birçok ülkede uzun yıllar boyunca üretilen Renault 12 otomobillerinin Türkiye`deki üretiminin yapıldığı Oyak-Renault Otomobil Fabrikası`ndaki üretim aşamalarını inceleyeceğiz.

1971 yılında Oyak-Renault Otomobil Fabrikası`nda başlayan Renault 12 imalatı 2000 yılına kadar kesintisiz bir şekilde devam etmiştir.Üretiminin devam ettiği 29 yıl boyunca Renault 12 otomobilleri 500.000 adetten fazla üretilerek Türk otomotiv tarihinin en uzun süre üretilen otomobil modellerinden biri olmuştur.Renault 12`nin üretim aşamaları ile ilgili yazımıza başlamadan evvel şu durumu belirtmemizde fayda var ki; Türkiye`de üretilen Renault 12 otomobillerinin üretim aşamaları Renault 12`nin üretildiği yurtdışındaki diğer Renault fabrikalarında da hemen hemen aynıdır.

Oyak-Renault Otomobil Fabrikaları A.Ş
Oyak-Renault Otomobil Fabrikası (Bursa-1987)
r12fabrika87.webp

Oyak-Renault Otomobil Fabrikaları A.Ş. Ordu Yarımlaşma Kurumu (Oyak), Regie Nationale des Usines Renault (R.N.U.R.) ve Yapı Kredi Bankası`nin katılımlarıyla, 6/12347 sayılı Bakanlar Kurulu Kararnamesi ile Renault 12 otomobillerini imal etmek üzere 1969 yılında kurulmuştur.Fabrikanın ilk imal ettiği Renault 12 otomobilinin üretimi 14 Mayıs 1971`de tamamlanmıştır.Oyak-Renault Tesisleri Bursa Organize Sanayi Bölgesi`nde 1985 yılı itibariyle 325.ooo m2`lik bir alan üzerinde olup bu alanın 107.314 m2`lik bölümünü binalar oluşturur.Fabrikanın üretmiş olduğu Renault 12 otomobilleri 1975 yılından itibaren %67, 1987 yılından itibarense %85 oranında yerli parça ile imal edilmiştir.Oyak-Renault Otomobil Fabrikası`nın yıllara göre günlük olarak otomobil imal adetleri şu şekildedir;

-Ocak 1972: 24 Otomobil
-Ocak 1973: 60 Otomobil
-Ocak 1974: 100 Otomobil
-Ocak 1975: 125 Otomobil
-Ocak 1987: 200 Otomobil

Oyak Renault Otomobil Fabrikası (Bursa-1975)
r12fabrika75.webp


Oyak-Renault Otomobil Fabrikası Fabrika Genel Planı
Oyak-Renault Otomobil Fabrikası tesislerinde Mekanik, Pres, Karoseri-Montaj olmak üzere üç ana üretim departmanı mevcuttur.​

Oyak-Renault Otomobil Fabrikası Fabrika Genel Planı (1975)
fabrikaplan75.webp


Oyak-Renault Otomobil Fabrikası Fabrika Genel Planı (1987)
fabrikaplan87.webp

A-B:İdari Bina​
C:Mekanik I Atölyeleri​
D:Karoseri Montaj Atölyeleri​
E:Merkez Bakım Atölyeleri​
F:Kazan Dairesi​
G:Ambarlar​
H:Pres Atölyeleri​
I:Sosyal Bina​
J:Mekanik II Atölyeleri​
K:Boya Atölyeleri​
L:Gümrük Alanı​
M:Jeneratörler Binası​
N:Yakıt Tankları​
O:İtfaiye Binası​
P:Lpg Tankları
R:Su Depoları​
S:Yeni Araçlar Parkı​
T:Spor Sahası​
 
Mekanik Atölyesi
Mekanik atölyesi 1987 yılı itibariyle 27.500 m2 toplam yüzölçümümde iki ayrı binada toplanmış olup fabrikada üretilen Renault otomobillerinin motor, vites kutusu, ön ve arka takım ile direksiyon sistemi gibi mekanik organların üretim ve montaj faaliyetlerini yürütmektedir.1975 yılı itibariyle mekanik atölyesi tarafından günde 125 adet motor üretilmektedir.Üretilen motorların yerli parça oranı %90`dır.
Oyak-Renault Otomobil Fabrikası Mekanik Atölyesi (1975)

75fabrika1.webp

75fabrika4.webp

75fabrika5.webp

75fabrika2.webp

75fabrika3.webp
75fabrika6.webp

Oyak-Renault Otomobil Fabrikası Mekanik Atölyesi (1987)
r12uretim1.webp
r12uretim2.webp

r12uretim3.webp

r12uretim4.webp
 
Dişli Üretim Atölyesi
Dişli üretim atölyesinde Renault otomobillerinin vites kutularının tüm dişlileri ile ayna-mahruti üretimi gerçekleştirilmektedir.Ayrıca ön ve arka takım ile direksiyon kutusunun tümüyle üretimi dişli üretim atölyesinin görevidir.1975 yılı itibariyle günlük olarak 125 adet vites kutusu üretilmektedir.Üretilen vites kutuları %90 oranında yerli parçaya sahiptir.
Oyak-Renault Otomobil Fabrikası Dişli Üretim Atölyesi (1975)
75fabrika8.webp

Oyak-Renault Otomobil Fabrikası Dişli Üretim Atölyesi (1987)
r12uretim5.webp

r12uretim6.webp

Yüzey İşlem-Isıl İşlem
Çinko, fosfat ve kalay kaplama işlemleri yüzey korumanın değişik yöntemlerini oluşturur.Su verme, karbonitrürasyon, sementasyon ve endüksiyon yoluyla sertleştirme ise ısıl işlemin değişik şekilleridir.1975 yılı itibariyle ısıl işlem atölyesi Türkiye`deki propan gazı ile çalışan tek atölyedir.

Oyak-Renault Otomobil Fabrikası Yüzey İşlem-Isıl İşlem Atölyeleri (1987)
r12uretim8.webp

r12uretim7.webp


Mekanik Montaj
Mekanik organlar montaj atölyesinde diğer atölyelerde üretilen motor, vites kutusu ve aktarma organları parçaları birleştirilir.Ayrıca motor ve vites kutusu test odaları ile boya kabinleri bu atölyenin önemli ek tesisleridir.

Oyak-Renault Otomobil Fabrikası Mekanik Montaj Atölyesi (1980`li Yıllar)
r12uretim9.webp

r12uretim10.webp

Oyak-Renault Otomobil Fabrikası Mekanik Montaj Atölyesi (1975)
75fabrika7.webp
 
Pres Atölyesi Pres atölyesinde çeşitli kaporta parçaları istenilen kalite düzeyinde üretilebilinmektedir.1987 yılı itibariyle 6.700 m2 kapalı alanı bulunan bu atölyede 50 tondan 800 tona kadar değişen güçlerde 21 adet pres makinası kullanılmaktadır.

Oyak-Renault Otomobil Fabrikası Pres Atölyesi (1987)
r12uretim11.webp

r12uretim12.webp

Sac Birleştirme Ve Kaporta Atölyesi
Pres atölyesinde üretilen sac parçalar bu atölyede birleştirilerek Renault 12`nin ana gövdesi oluşturulur.Daha sonra kapılar, çamurluklar ve kabut takılarak otomobil boya atölyesine gönderilmeye hazır hale getirilir.Boya sonrası görünümü etkileyecek her türlü kusur kaporta atölyesinde çalışan ustalar tarafından el ile kontrol edilerek tespit edilir, boyaya hazır olan otomobiller boya atölyesine gönderilir.1975 yılı itibariyle Renault 12 otomobillerinin sadece taban sacına 1100 adet punta kaynağı atılmaktadır.Karoserinin alt ve üst elemanlarının birleştirilmesi içinse metrelerce argon ark kaynağı kullanılır.

Oyak-Renault Otomobil Fabrikası Sac Birleştirme Ve Kaporta Atölyesi (1975)

75fabrika9.webp

75fabrika10.webp

75fabrika11.webp

Oyak-Renault Otomobil Fabrikası Sac Birleştirme Ve Kaporta Atölyesi (1980`li Yıllar)
r12uretim13.webp

r12uretim14.webp
 
Boya Atölyesi
Boya atölyesi montaj binasının 1/4 ünü kaplayacak büyüklüktedir.Sacın boya için hazırlanması ve boyaya hazırlanan otomobillerin astarlanıp boyanması boya atölyesinin görevidir.İlk önce otomobilin sacı elektroforez işlemi ile pastan koruyucu 15 mikronluk bir tabaka ile örtülür.Sonra bir tabaka astar ve birkaç kat boya atılır.Yağdan arıtma, durulama, zımparalama, macunlama, birkaç kez 210 C ve birkaç kez de 140 C derece sıcaklıkta boya kurutma gibi işlemler yapılır.1984 yılından itibaren Oyak-Renault kuruluşundan beri kullandığı elektroforez işlemi olan Anaforez tekniğini bırakarak Kataforez tekniğini kullanmaya başlamıştır.Bu durum neticesinde otomobilin sacı öncelikle 100 mikronluk çinko fosfat ile kaplanıp daha sonra elektroforez, çift kat astar ve son kat boya tabakaları ile kaplanır.Tüm yapılan işlemler sırasında otomobilin gövdesi silme, yıkama ve durulama gibi işlemlerden geçirilir.

Oyak-Renault Otomobil Fabrikası Boya Atölyesi (1975)

75fabrika12.webp

75fabrika13.webp

Oyak-Renault Otomobil Fabrikası Boya Atölyesi (1980`li Yılar)
r12uretim15.webp

r12uretim16.webp

r12uretim17.webp

Montaj Atölyesi
Montaj atölyesi en çok çalışanın bulunduğu atölyedir.Bu atölye fabrikada üretilen, yan sanayiden alınan yada dışardan ithal edilen binlerce parçanın (1987 yılı itibariyle montaj atölyesinde yaklaşık olarak 3650 adet parça Renault otomobillerine monte edilmektedir.) yer ve hava bantlarından giden otomobillerin üzerine monte edildiği bölümdür.Boya atölyesinden çıkan Renault 12`ler öncelikle montaj atölyesinin döşeme bölümüne alınır.Burada bazı ufak parçaların montajı ile otomobilin iç döşemeleri ve elektrik donanımı monte edilir.Otomobilin tüm aksamlarının monte edilmesinin ardından ön tekerleklerin rot ayarı ile far ayarı yapılır.1975 yılı itibariyle montaj atölyesinde 100 kontrol ustası ile 1000 işçi çalışmaktadır.

Oyak-Renault Otomobil Fabrikası Montaj Atölyesi (1975)

75fabrika14.webp
 
Oyak-Renault Otomobil Fabrikası Montaj Atölyesi (1982)
82fabrika1.webp

r12uretim18.webp

Teslim Atölyesi
Montaj atölyesinde tüm aksamları monte edilen otomobil teslim atölyesine getirilir.Teslim atölyesi Renault 12`nin fabrikadaki üretim aşamasının son durağıdır.Çalıştırılmaya hazır hale gelen otomobilin deposuna bu atölyede benzin konulur ve kalite kontrol uzmanlarınca çalıştırılan otomobil fabrikanın deneme pistine götürülerek tecrübe edilir.Herhangi bir üretim hatasına karşı bu otomobiller kalite kontrol uzmanları tarafından en ince ayrıntısına kadar dikkatlice kontrol edilirler.1987 yılı itibariyle Oyak-Renault Otomobil Fabrikası`nda 200 kalite kontrol uzmanı çalışmaktadır.

Oyak-Renault Otomobil Fabrikası Teslim Atölyesi (1975)
75fabrika15.webp

75fabrika16.webp

Oyak-Renault Otomobil Fabrikası Teslim Atölyesi (1987)
r12uretim19.webp

r12uretim20.webp

Dağıtım Ve Satış
Renault otomobillerinin Türkiye`deki dağıtım ve satışı kısa adı MAİS olan Motorlu Araçlar İmal Ve Satış A.Ş. tarafından yapılmaktadır.MAİS A.Ş. 1987 yılı itibariyle 5 şube ve 179 yetkili satıcı ile oldukça yaygın bir satış ve satış sonrası teşkilatına sahiptir.Aynı zamanda MAİS, yetkili bayileri aracılığıyla tüm Türkiye`deki orjinal Renault yedek parçalarının da dağılımını ve teminini sağlamaktadır.

Satışa Hazır Hale Gelen Renault 12 Otomobilleri Renault Yetkili Satıcılarına Gönderilmek Üzere Tırlara Yüklenirken (1975)
75fabrika21.webp

Satışa Hazır Hale Gelen Renault 12 Otomobilleri Renault Yetkili Satıcılarına Gönderilirken (1982)
82fabrika2.webp


Satışa Hazır Hale Gelen Renault 12 Otomobilleri Renault Yetkili Satıcılarına Gönderilirken (1987)
87dagitimr12.webp

 
Kalite Kontrol Oyak-Renault Otomobil Fabrikası`nda üretilen Renault 12`ler arasından rastgele seçilen otomobillere türlü hava şartları ve en zor trafik durumlarını temsil eden bir parkur üzerinde her gün 100 kilometreden fazla yol yaptırılır.Bu otomobillerden 50.000 kilometreye ulaşanların tüm parçaları tamamiyle sökülerek dikkatlice incelenir.Bazı önemli parçalar ise mikroskop altında incelenerek parçanın aşınma durumu ve kullanım ömrü ile ilgili detaylı bilgiler elde edilir.

Renault 12 Otomobilleri Oyak-Renault Otomobil Fabrikası Deneme Pistinde Tecrübe Edilirken (1975)
75fabrika17.webp

Renault Otomobillerinin Parçaları Kalite Kontrol Uzmanlarınca İncelenirken (1975)
75fabrika18.webp
Renault Otomobillerinin Parçaları Kalite Kontrol Uzmanlarınca İncelenirken (1987)
r12uretim28.webp

r12uretim27.webp

Üretim Planlama Departmanı
Üretim planlama departmanı üretilen otomobillerde kullanılan parçaları ve otomobil üretiminde faydalanılan çeşitli makinelerin yedek parçalarının temini ile bu parçaların miktar ve zamanlamalarının planlanması görevini üstlenir.Yan sanayi firmalarca üretilip fabrikaya getirilen yada fabrika bünyesinde üretilen parçaların otomobil montaj hattına yollanması da yine bu departmanın görevidir.
Oyak-Renault Otomobil Fabrikası Yedek Parça Ambarı (1975)
75fabrika20.webp

Oyak-Renault Otomobil Fabrikası Yedek Parça Ambarı (1987)
r12uretim21.webp

Bakım Departmanı
Bakım departmanı fabrika içerisinde otomobil üretiminde kullanılan makinelerin bakımını üstlenen ve bu makineleri her an üretime hazır halde tutmakla yükümlü departmandır. Ayrıca bu departman seri üretim için gerekli kalıpların imalinden de sorumludur.

Oyak-Renault Otomobil Fabrikası Bakım Departmanı (1987)

r12uretim23.webp

r12uretim24.webp

Metot Ve Mühendislik Departmanı
Bu departmanın görevi öngörülen imalat hedeflerinin gerçekleşmesi için gerekli yöntemleri kalite ve maliyet etkenleri çerçevesinde belirlemek ve bunların getirdiği imkanları çalışmaya hazır durumdaki işletme birimlerine teslim etmektir.
Oyak-Renault Otomobil Fabrikası Metot Ve Mühendislik Departmanı (1975)
75fabrika19.webp

Oyak-Renault Otomobil Fabrikası Metot Ve Mühendislik Departmanı (1987)

r12uretim22.webp

Bilgi İşlem Departmanı
Bilgi işlem departmanı Bursa-İstanbul ve Bursa-Fransa arasında iletişim sağlayarak şirkete bilgi işlem desteği vermekle görevlidir.1987 yılı itibariyle bu departmanda 19 uzman personel ve 3 adet IBM S/36 bilgisayar mevcuttur.

Oyak-Renault Otomobil Fabrikası Bilgi İşlem Departmanı (1987)
r12uretim25.webp

İhracat Departmanı
İhracat departmanın kuruluş amacı şirketin yurtdışına yapmış olduğu otomobil ve yedek parça ihracatlarının dikkatle planlanarak en az maliyet ile bu ihracatların gerçekleştirilmesidir.İlk kez Oyak-Renault 1974 yılında Lübnan`a Renault 12 otomobili ihraç etmiş, bu tarihten itibaren ise birçok Kuzey Afrika ve Arap ülkesine otomobil ve yedek parça ihracatı yapmıştır.İhracat yapılan ülkelerin iklim ve coğrafi özellikleri Türkiye`ye yakın olmasından dolayı ihracat için üretilen otomobillerle iç pazara satılan otomobiller arasında çok fazla farklılık bulunmamaktadır.Bu durum ekonomik açıdan da şirkete avantaj sağlamaktadır.
İhraç Edilmek Üzere Üretilen Renault Yedek Parçaları Kamyonlara Yüklenirken (1987)
r12uretim26.webp
 
harika bir konu olmuş elinize sağlık :D şimdiki hali ile resimlerde görülen arasında dağlar kadar fark var :) ısıl işlemi gördümde resimlerde aklıma geldi, orda çalışanların Allah yardımcısı olsun gerçekten çok sıcak ve kötü kokan bir yer :S AR-GE laba ısıl işlemden yağlar geliyordu kontrol amaçlı o yağlar bildiğiniz zift gibi :S canım nasıl fabrikaya gitmek istiyor anlatamam ama :D
 
o yıllarda orda olup fabrikayı dolaşmak, tek tek tüm 12 parçalarına dokunmak isterdim farlara tamponlara nikelajlara falan, hatta ilk test sürüşü rüya gibi bişey
 
Geri
Üst